کد خبر: ۱۰۱۰۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۱

احمدی‌‌نژاد: با گذشت 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، پیام تبریک من به اوباما اقدام بزرگی بود

هیچ قدرتی نمی‌تواند با قدرت ایران و ترکیه مقابله کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد در جریان سفر به استامبول برای شرکت در اجلاس سیکا در گفت‌و گو با شبکه 24 ترکیه درباره چشم‌انداز روابط ایران و ترکیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، دو کشور و دو ملت بزرگ، متمدن و فرهنگ ساز هستند که نقش آنها در مناسبات منطقه‌ای بسیار مهم و تعیین‌کننده است به طوری که این دو کشور اگر در کنار هم قرار بگیرند بی‌تردید همه مسایل منطقه حل خواهد شد که خوشبختانه امروز با همت دو دولت در این جهت حرکت می‌شود. 

احمدی‌‌نژاد در پاسخ به اینکه ایران و ترکیه روابط خود را بر چه مبنایی طرح‌ریزی کرده‌اند، خاطر نشان کرد: مناسبات دو کشور براساس روابط برادرانه استوار است. دو ملت ایران و ترکیه در آینده به قدرت‌ بزرگ جهانی تبدیل خواهد شد، که این قدرت جنبه انسانی و فرهنگی دارد. 

وی همکاری‌های ایران و ترکیه را راهبردی و استراتژیک دانست و گفت: هیچ محدودیت و مانعی برای توسعه روابط بین دو ملت و دو کشور وجود ندارد. 

محمود احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اقدام ضدانسانی رژیم صهیونیستی در حمله به کاروان کشتی‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه اظهار داشت: این حادثه نشان داد که رژیم صهیونیستی به هیچ اصلی از اصول انسانی و حتی به قوانینی که اربابان او در عرصه‌های بین‌المللی نوشته‌اند، پای‌بندی ندارد. برای همگان آشکار گردید که این رژیم اساساً برای ایجاد درگیری، تنش و تجاوز ایجاد شده است. اقدام رژیم صهیونیستی، حمله علیه کاروان آزادی نبود بلکه حمله علیه آزادی و انسانیت بود. در واقع این رژیم با این حمله به پایان خود نزدیکتر شد. 

وی ادامه داد: چطور کسی می‌تواند راضی شود مردمی را سه سال در محاصره دارو و غذا قرار دهند و حتی مانع کمک‌رسانی به مردم این منطقه شوند. بی‌تردید محاصره غزه یک نسل‌کشی آشکار است. البته حادثه حمله به کاروان آزادی موجب گردید که بار دیگر پرده از چهره پلید این رژیم فرو افتد. برای ملت ترکیه و همه کسانی که در این اقدام انسان‌دوستانه مشارکت داشتند عزت و سرافرازی را آرزومند هستیم. 

احمدی‌نژاد درباره بیانیه نیز تهران اظهار داشت: امروز بیانیه تهران و موضوع هسته‌ای ایران به یک مسأله جهانی تبدیل شده است. این بیانیه آغاز دوران جدیدی در مناسبات جهانی به شمار می‌رود و به همگان نشان داد که صرفا چند دولت نیستند که برای همه جهان تصمیم می‌گیرند بلکه دولت‌ها و ملت‌های دیگری هم هستند که می‌توانند معادلات جهانی را تنظیم و سامان دهند. 

وی با تاکید بر اینکه بیانیه تهران از یک سو، اعتراض به وضع موجود جهانی است و از سوی دیگر پیام‌آور صلح، دوستی، برادری و احترام است، خاطر نشان کرد: بیانیه تهران کاملاً موفقیت‌آمیز بود. این بیانیه آغاز راهی طولانی است که البته انتهای آن با پیروزی همراه خواهد بود. ترکیه و برزیل نقش بسیار مهمی را در این مسیر ایفا کردند و همچنین این بیانیه امروز از سوی اکثریت دولت‌ها و ملت‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. 

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شورای امنیت سازمان ملل تصمیم جدیدی در خصوص تحریم علیه ایران اتخاذ کند، آیا تاثیر منفی در پیمودن این راه طولانی نخواهد داشت، خاطر نشان کرد: اتفاقا این اقدام راه را کوتاه‌تر خواهد کرد. اگر شورای امنیت بخواهد برخلاف عدالت، قانون و حق تصمیم بگیرد در حقیقت به اعتبار خود پایان می‌بخشد. 

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اگر تحت فشار و بر مبنای بی‌عدالتی و زورگویی تصمیمی علیه ملت ایران در شورای امنیت به امضاء برسد. این تصمیم از هیچ اعتباری برخوردار نیست. البته در این میان بیش از همه آمریکا و گروه وین ضرر خواهند کرد. چرا که بیانیه تهران فرصت تاریخی بی‌نظیری برای آنان است تا از موضع مقابله با ملت ایران به موضع همکاری تغییر جهت دهند و در کنار سه ملت بزرگ ایران، ترکیه و برزیل قرار بگیرند. 

وی: دولت آمریکا از 30 سال پیش علیه ملت ایران اقدام می‌کند اما علی‌رغم همه این برنامه‌ریزی‌ها، بی‌تردید امروز ایران قوی‌تر از 30سال گذشته است. 

احمدی‌نژاد در پاسخ به اینکه آقای اوباما با شعار تغییر روی کار آمد و در ابتدا نسبت به ایران انعطاف نشان می‌داد، آیا موفق شده است که انتظارات ایران را برآورده سازد، اظهار داشت: آقای اوباما شعار تغییر را مطرح کرد و ایران هم از آن استقبال کرد و شخصاً برای وی پیام تبریک فرستادم که با گذشت 30سال از پیروزی انقلاب اسلامی این امر، اقدامی بزرگ به شمار می‌رود. ایران صراحتا اعلام کرد که از تغییر استقبال و نسبت به انجام آن کمک می‌کند ولی آمریکا تا کنون هیچ تغییری ایجاد نکرده به‌طوری‌که در عراق، فلسطین و افغانستان وضعیت به مانند گذشته است و در موضوع هسته‌ای، فشارهای غیرقانونی علیه ملت ایران هم ادامه دارد. 

وی خاطر نشان کرد: چنین احساس می‌شود که اوباما از توانایی لازم برای تغییر برخوردار نیست و نمی‌تواند تصمیمات بزرگی را بگیرد و گر نه ایران فرصت‌های خوبی در اختیار اوباما قرار داده است. تغییر واقعی باید در آمریکا و افکار و اندیشه‌های به‌جا مانده از گذشته در این کشور اتفاق بیفتد آمریکا هنوز تصور می‌کند، می‌تواند مسایل بین المللی را با استفاده از زور حل کند ولی این یک تجربه شکست خورده است. آنها امروز باید به سایر ملت‌ها احترام گذشته و بر اساس قانون، احترام و عدالت رفتار کنند. 

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این گفت‌و گو درباره انتقال گاز طبیعی ایران از خاک ترکیه به اروپا اظهار داشت: ایران و ترکیه باید با هم همکاری و ارتباطات قوی اقتصادی داشته باشند، انتقال انرژی بدون همکاری روزافزون دو کشور امکان‌پذیر نیست که خوشبختانه امروز همکاری‌های خوبی در این زمینه انجام می‌شود. به دلیل اینکه یکی از راه‌ای مطمئن انتقال گاز ایران به اروپا، ترکیه است، ترجیح می‌دهیم این انتقال از این کشور انجام شود. 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و روسیه اظهار داشت: ایران و روسیه دو کشور همسایه هستند و به‌طور طبیعی دو همسایه باید با یکدیگر دوست باشند و نباید علیه یکدیگر اقدامی انجام دهند. دو کشور همسایه باید حافظ منافع هم باشند که البته این موضوع نیازمند اقدامات گسترده است. 

احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه برای برقراری امنیت در منطقه باید همه کشورهای منطقه در آن مشارکت داشته باشند، گفت: هیچ‌کس نباید خود را بالاتر از دیگران بداند و چشم‌داشتی به سرزمین دیگران داشته باشد. همه باید در کنار هم منطقه را اداره کنیم. بی‌تردید امنیت و پیشرفت بدون همکاری دسته‌جمعی حاصل نخواهد شد. امیدواریم بتوانیم در این زمینه الگویی را به جهان ارائه دهیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین