کد خبر: ۱۰۱۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۵
با حمایت گروه‏های مختلف عراقی؛

عادل عبدالمهدی به آرامی به کرسی نخست وزیری نزدیک می‏شود

آیا بن بست مذاکرات بر سر سازوکار انتخاب نخست وزیر شکسته می‏شود؟
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - سرویس بین الملل: در حالی که مذاکره بر سر سازوکار انتخاب سه پست اصلی عراق، ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست پارلمان ادامه دارد، نخست وزیری به دلیل جایگاه و اهمیت ویژه اش در راس مذاکرات و چانه زنی ها قرار گرفته است.

پس از اتحاد دو ائتلاف بزرگ شیعیان، ائتلاف ملی و دولت قانون، به نظر می رسید وضعیت مالکی برای رسیدن به پست نخست وزیری بهتر شده باشد اما به دلایل متعدد از جمله مشکلاتی که صدری ها، یکی از گروه‏های تشکیل دهنده ائتلاف ملی، با مالکی به واسطه سرکوبشان در سال های گذشته داشتند و در عین حال رویه فراگیر مجلس اعلا برای شرکت همه نیروهای برنده در تشکیل دولت و حمایت کردها از این ائتلاف، همچنین عدم همسویی ائتلاف العراقیه، لیست برنده در انتخابات، همگی چالش مهمی را پیش روی مالکی برای دست یابی مجدد به نخست وزیری قرار داده اند.

کمرنگ شدن احتمال نخست وزیری مالکی، ظاهرا به نفع ایاد علاوی، رئیس ائتلاف برنده انتخابات، ائتلاف العراقیه، متشکل از سنی ها و شیعیان سکولار، است. با این حال بعید است که دو ائتلاف شیعه به ویژه ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی، نخست وزیر فعلی، تن به چنین چیزی دهد.

در چنین بن بستی در مذاکرات، که بیش از همه بر ساز و کارهای انتخاب استوار است، شانس فردی که بتواند حمایت همه گروه ها را تا حدی داشته باشد بیش از همه است؛ کسی که تا کنون وجود نداشته است. اما اخیرا و با حمایت بخشی از اعضای فهرست العراقیه از عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهور عراق، به نظر می رسد این بن بست به پایان می رسد.

گزارش هایی نیز حکایت دارند که عادل عبدالمهدی در درون اتحاد ملی، متشکل از دو ائتلاف شیعه ملی و دولت قانون، از وضع بهتری نسبت به مالکی برای انتخاب شدن به نخست وزیری برخوردار است.

همچنین عادل عبدالمهدی، به دلیل روابط نزدیک با کردها، از حمایت ائتلاف کردها نیز برخوردار است. از همینرو به نظر می رسد در شرایط حاضر، کسی که بتواند حمایت نسبی همه گروه ها را داشته باشد، عادل عبدالمهدی است. البته بدیهی است که به دلیل خاص شرایط سیاسی عراق، ممکن است هر لحظه این اتفاق نسبی نظر با تغییر شرایط، دگرگون شود. 

عادل عبدالمهدی (متولد ۱۹۴۲، بغداد) اقتصاددانی است که از حدود 5 سال پیش تا کنون پست معاون اول رئیس جمهوری عراق را دارد. وی در دولت موقت عراق، وزیر دارایی بود. عبدالمهدی مهم ترین رقیب مالکی در انتخابات داخلی ائتلاف ملی عراق در سال 2005 بود که تنها با اختلاف یک رای از رسیدن به کرسی نخست وزیری بازماند.

عادل عبدالمهدی که در سال 1969 به فرانسه رفت، در دهه 1970 عضو ارشد حزب کمونیست عراق محسوب می شد، اما در دههٔ ۱۹۸۰ به مجلس اعلای انقلاب اسلامی پیوست. وی در حال حاضر معاون دبیر کل مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین