کد خبر: ۱۰۲۶۸۱
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۸۹ - ۰۰:۵۴

یوری وسلوف: شواهد نشان می‌دهد تهدید نظامی علیه ایران جدی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: "یوری وسلوف" در مقاله‌ای که در پایگاه تفسیر مستقل روسی "پیس کیپر" منتشر کرد، مدعی شد که بنا به گزارش رسانه‌های گروهی خاور نزدیک و غرب، آمریکا و اسرائیل برای حمله هوایی و موشکی به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده می‌شوند. 

خبرگزاری روسی "ریانووستی"، با باز نشر این مقاله می‌نویسد: به نظر می‌رسد که برنامه مقامات دو کشور به‌طور کلی هماهنگ شده است. نه تنها برگزاری مانورهای مشترک نیروی هوایی و دریایی آمریکا و اسرائیل طی بهار و تابستان سال 2010 در شرق دریای مدیترانه بلکه پیشروی کشتی‌های جنگی موشک‌بر به سمت دریای سرخ و منطقه خلیج‌فارس نیز گویای این مسأله است.

"یوری وسلوف" در ادامه این احتمال را می‌دهد که در جریان دیدار کوتاه دریاسالار "مایکل مالن" رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا از تل آویو ـ مورخ 27 ژوئن سال جاری ـ نقشه حمله هوایی به ایران با مقامات اسرائیلی بررسی شده باشد. بر اساس گزارش روزنامه اسرائیلی " جورزالم پست"، دریاسالار مالن در دیدار با "ایهود باراک" وزیر دفاع و "گابی اشکنازی" رییس ستاد کل ارتش اسرائیل مسائل برنامه هسته‌ای ایران و اوضاع در سوریه و لبنان را بررسی کرد.

وی در بخش دیگری از مقاله خود به گزارش برخی از مطبوعات مصری اشاره می‌کند که بر اساس آنها طی روزهای 18-22 ژوئن سال جاری، کشتی‌های نظامی نیروی دریایی آمریکا به فرماندهی "ناوهواپیمابر "هری ترومن" (12 کشتی) از طریق کانال سوئز عبور کرده و راه را به سمت خلیج‌فارس پیش گرفتند. در آستانه این تحرکات واحدهای هوایی نیروی دریایی آمریکا با جنگنده‌های اسرائیل مانور حملات موشکی به اهداف دشمن فرضی در اوقات مختلف شبانه‌روز را تمرین کردند. برای این منظور از اهدافی که در میدان تیر "ناباتیم" اسرائیل نصب شده بود، استفاده شد.

در ادامه این مقاله آمده است، در این مانور جنگنده‌های آمریکایی در پایگاه‌های هوایی آلمان و رومانی مورد استفاده قرار گرفت. سوخت‌گیری هوایی آنها توسط تانکرهای هوایی نیروی هوایی اسرائیل انجام شد. فرماندهی نیروی دریایی اسرائیل چند فروند زیردریایی خود که به موشک‌های بالدار مجهز هستند را به سمت موقعیت نظامی در منطقه تنگه "باب المندب" و سواحل عمان اعزام کرده است. ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل اعتراف کرده که در ترکیب نیروی دریایی آمریکا در منطقه تنگه هرمز کشتی‌های نظامی اسرائیل نیز عمل می‌کنند.

مولف مقاله به سخنان ژنرال"جمال مظلوم" یکی از کارشناسان معروف خاور نزدیک و پروفسور دانشگاه "النایف" (عربستان سعودی) اشاره می‌کند که معتقد است، در منطقه شرقی مدیترانه نیز چند ناو موشک‌بر و رزم‌ناو آماده جنگ آمریکا کشیک نظامی قرار دارند و مانند دوران جنگ علیه عراق برای حملات موشکی آماده‌اند. تحلیل‌گران نظامی صریحا اعلام می‌کنند که روحیه جنگی در زمینه سیاسی به طور پایدارتری برقرار شده است. وی که به‌عنوان مثال پیش از این، جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران را غیر ممکن می‌دانست، معتقد است که جنگ در خلیج‌فارس بیش از هر زمانی واقعی به نظر می‌رسد. این تحلیل‌گر عربستانی به دقت اوضاع سیاسی-نظامی پیرامون ایران را دنبال کرده و افزایش آتی نیروهای و تجهیزات نیروی نظامی آمریکا، ناتو و اسرائیل در منطقه خلیج فارس را پیش‌بینی می‌کند.

" مظلوم" احتمال می‌دهد که عملیات نظامی علیه ایران ممکن است که به چند‌گونه انجام شود. به اعتقاد وی محتمل‌ترین آنها از طریق حملات هوایی دقیق، محدود از لحاظ زمانی و به‌کارگیری نیروهای موشکی و هوایی جهت انهدام برخی از مراکز هسته‌ای ایران انجام خواهد شد که به‌طور مستقیم به غنی‌سازی سوخت هسته‌ای مشغول هستند. گزینه دیگر می‌تواند نه تنها به نابودی مراکز غنی‌سازی اورانیوم منتهی شود، بلکه تاسیسات نظامی، صنعتی نظامی و دیگر مراکز ایران را نیز در بر گیرد که در این صورت عملیات نیروی نظامی آمریکا ماهیت گسترده‌ای به خود خواهد گرفت مانند آنچه که عملیات تحت عنوان "طوفان صحرا" در سال 1991 علیه عراق انجام شد.

مولف در پایان مقاله خود تاکید می‌کند که یکی از شواهد مهم تدارک و انجام عملیات نظامی علیه ایران تقویت فعالیت‌های تبلیغاتی است. در حال حاضر مقامات آمریکا و اسرائیل عملیات کسب حمایت متحدین خود را در خصوص سخت‌گیری در روابط با تهران را فعال کرده‌اند.

"ریانووستی" در بخش دیگری اضافه می‌کند، قرار است که در جلسه شورای ناتو که روز 26 جولای ـ حدود سه هفته دیگر ـ در بروکسل برگزار خواهد شد، واشنگتن نه تنها تایید تحریم‌های یک‌جانبه خود علیه ایران بلکه حمایت از تدابیر شدیدتر علیه این کشور را کسب کند. "رابرت اینگورت" سخنگوی کاخ سفید به نقل از بیانیه ستاد کل ناتو مورخ 27 ژوئن به مفهوم تدابیر جدید آمریکا اشاره‌ای نکرد اما به اعتقاد کارشناسان امور سیاسی غرب، بحث تایید استفاده از روش‌های نظامی ممکن است در میان باشد.

گفتنی است در روزهای اخیر رسانه‌های روسی، سعودی و همچنین اسرائیلی در تحلیل‌ها و اخباری متعدد در پی القاء فضای تهدید نزدیک به جنگ علیه ایران هستند، هرچند مشخص نیست که آیا هماهنگی خاصی نیز در این فضا‌سازی وجود دارد یا نه اما خروجی‌ها هماهنگ و یکسان است. البته چنین تحلیل‌هایی باید با دقت ارزیابی شده و مورد توجه قرار گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین