کد خبر: ۱۰۴۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۹
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه:

ایران آماده دفاع از خود در منطقه است

قرار است درباره جزییات تبادل سوخت با گروه وین مذاکره کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر می‌رسد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درصدد برگزاری نشست گروه وین برمبنای نامه ایران درباره تبادل سوخت هسته‌ای راکتور تحقیقاتی تهران است. 

منوچهر متکی با تاکید به اینکه ایران در قبال مسئولیت‌های خود پاسخ‌گو و متعهد است، روند موضوع هسته‌ای ایران را تا صدور بیانیه تهران در باره تبادل سوخت راکتور تحقیقاتی تهران تشریح کرد. 

متکی به نامه ایران خطاب به "یوکیو آمانو" مدیرکل آژانس مبنی‌بر آمادگی تهران برای شرکت در نشست با اعضای گروه وین، تصریح کرد: آقای آمانو این نامه را در اختیار اعضای گروه وین قرار داده و به نظر می‌رسد در صدد برگزاری نشست این گروه است. 

وی مبنای این نامه را "بیانیه تهران " اعلام کرد و گفت که هدف ایران از ورود به مذاکره با گروه وین تعیین و تصویب جزییات تبادل سوخت راکتور تحقیقاتی تهران است. 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما فکر می‌کنیم حضور ترکیه و برزیل در نشست گروه وین مناسب است و از این امر در صورت علاقه‌مندی طرف‌های دیگر استقبال کردیم. 

متکی بیانیه تهران را که میان سه کشور ایران ، برزیل و ترکیه امضا شده است، فرمولی خوب برای اعتمادسازی همه جانبه و چارچوبی درست برای تبادل سوخت خواند و افزود: بیانیه تهران دارای یک رویکرد سازنده و مبتنی برهمکاری شکل گرفت، اما متاسفانه طرف‌های مقابل مسیر نادرستی را طی کردند و بجای آنکه به حسن نیت و گام اعتمادساز ایران پاسخ مثبت دهند، به‌سوی قطعنامه حرکت کردند و تجربه شکست خورده خود را تکرار کردند. 

وی درعین حال خاطرنشان کرد: علی‌رغم حرکتی که آنها انجام دادند ما اعلام کردیم این بیانیه به قوت خود باقی و روی میز است و می‌شود به راهی که آغاز شده، ادامه دهیم. 

متکی با اشاره به اظهار نظر روسیه، آمریکا و فرانسه ( اعضای گروه وین) و استقبال این کشورها از برگزاری مذاکرات پس از نشست استانبول و ارایه نامه ایران به آژانس، گفت: بعد از اجلاس اخیر وزیران خارجه ایران، ترکیه و برزیل در استانبول و پاسخ تهران به آقای آمانو، نوعی آمادگی اظهار می‌شود، چیزی که در یک ماه و نیم گذشته کمتر بیان شده بود. 

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: می‌توان این روند را به عنوان سیگنال مثبت برای بیان اراده سیاسی گروه وین ارزیابی کرد. 

وی با بیان اینکه غرب با رفتن به سوی قطعنامه پس از صدور بیانیه تهران، مرتکب اشتباه شد، تصریح کرد: آنها با این اقدام هم‌اکنون پاسخی برای افکار عمومی جهان در زمینه توجیه رفتار خود ندارند. 

متکی اظهار داشت: آنها اعلام کردند هدفشان از صدور قطعنامه این است که تهران پای میزمذاکره بیاید در حالی که در عمل آنها ترکیه و برزیل را از پشت میز مذاکره برای رای دادن به قطعنامه تحریم فراخواندند. 

وزیر امور خارجه با اشاره به کاربرد پزشکی راکتور تحقیقاتی تهران و ارایه خدمات به صدها هزار نفر گفت: ما ناچار به تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران هستیم و این سوخت یا باید توسط خودمان تولید و یا خریداری شود و یا مبادله کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه در نشست سه‌جانبه استانبول هیچ بحثی درباره غنی‌سازی 20 درصد ایران برای تامین سوخت راکتور تهران صورت نگرفته است، افزود: بحث غنی‌سازی 20 درصد اساسا هیچ ارتباطی به نشست سه‌جانبه ایران، برزیل و ترکیه ندارد و ما این نشست را در راستای تسهیل برای تبادل سوخت سه‌ونیم درصد و تحویل سوخت هسته‌ای راکتور تهران انجام دادیم. 

متکی که در برنامه یکشنبه شب ( من طهران) "از تهران" شبکه العالم شرکت کرده بود، گفت: قرار است درباره جزییات تبادل سوخت با گروه وین مذاکره کنیم و این آمادگی را داریم که با وساطت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این نشست آغاز و در آنجا مباحث مربوطه مطرح شود. 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: بند نهم بیانیه تهران به مذاکرات پنج به علاوه یک اشاره دارد از این رو هنگامی که این بیانیه مطرح شد انتظار این بود که گروه وین به صورت متقابل وارد گفت‌و گو شود و می‌توانست در آن فضا مذاکرات 5 به علاوه یک شکل بگیرد. 

وی گفت: متاسفانه حرکت آنها به‌سوی قطعنامه موجب شد که مذاکرات پنج به علاوه یک به سپتامبر موکول شود و هم اینکه از سوی ایران پیشنهاد جدیدی مطرح شد تحت عنوان اینکه مذاکرات پنج به علاوه یک باید با ساختار جدیدی شکل بگیرد. 

متکی افزود: براین اساس ما کشورهای جدیدی معرفی کردیم و با آنها در حال رایزنی هستیم تا این کشورها در مذاکرات 5 به علاوه یک حضور داشته باشند. 

وی تصریح کرد: مذاکرات 5 به علاوه یک جدای از مذاکرات گروه وین است، بنابراین در گروه وین صرفا بحث تبادل سوخت مطرح است. 

وزیر امور خارجه درپاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از تحرکات اخیر در منطقه از جمله سفر پادشاه عربستان به سوریه ولبنان ، سفر پادشاه عربستان و رییس جمهور سوریه و همینطور امیرقطر به لبنان چیست؟ گفت: ایران همواره همراه و در کنار همه تحرکات خوب، مثبت و سازنده در منطقه است و سوای از حضور مستقیم یا غیرمستقیم خود در این عرصه از همگرایی کشورها استقبال و حمایت می‌کند. 

وی با بیان اینکه "معتقدیم که تلطیف مناسبات بین کشورها و ارتقای آن برای منطقه مفید است"، اظهار داشت: هر حرکت منطقه‌ای که به ثبات منطقه و همبستگی و توسعه و پیشرفت کشورها کمک کند بدون شک گام مثبتی خواهد بود. 

متکی خاطرنشان کرد: سفر اخیر "عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان سعودی به سوریه و لبنان و دیگر کشورهای منطقه گام خوب و مثبتی بود. 

وزیر امورخارجه افزود: پادشاه عربستان پس از سوریه به همراه "بشار اسد" رییس جمهور سوریه به لبنان سفر کرد و مردم لبنان و منطقه منتظر هستند که آثار مثبت این سفر و سفرهای مشابه به ثبات، آرامش و وحدت ملی لبنان کمک کند.
وی گفت: ما خودمان را همراه و در کنار همه گام های مثبتی که در منطقه با هدف ثبات و کمک به همبستگی منطقه‌ای برداشته می‌شود، احساس می‌کنیم و جزیی از این حرکت هستیم. 

متکی با اشاره به سخنان اخیر محمود احمدی‌‌نژاد درباره تلاش برخی قدرت‌ها برای به راه انداختن جنگ در منطقه، اظهارداشت: بازیگرانی در خارج از منطقه با همراهی مزدوران خود یعنی رژیم صهیونیستی همواره درصدد ایجاد تفرقه و بحران و تنش در منطقه ما هستند. 

وی با اشاره به اهداف جنگ افروزان تصریح کرد: برخی از جنگ‌ها و نزاع‌ها که بر منطقه ما تحمیل شده است، جنگ‌هایی بوده که از آنها اهدافی اقتصادی دنبال می‌شود. 

متکی افزود: هنگامی که آنها صدام، دیکتاتور معدوم عراق را ترغیب کردند جنگی علیه ایران و پس از آن علیه کویت به راه اندازد، بازیگران خارج از منطقه به دنبال بهره‌برداری و تجارت جنگ‌ها بودند. 

وزیر امور خارجه با اشاره به خوی سوداگری استعمار، گفت: قدرت‌های فرصت‌طلب همواره هنگامی که جنگ متوقف می‌شود در تکاپو می‌افتند تا از فرآیند بازسازی بهره ببرند. 

وی خاطرنشان کرد: گاهی بحران‌های دیگری مانند بحران اقتصادی موجب می‌شود که آنها با ایجاد جنگ آن بحران‌ها را حل کنند. 

متکی گفت: آنان در چنین شرایطی در اقدامی غیرانسانی تلاش می‌کنند تولید را از عرصه کالا و تجارت معمول بسوی تسلیحات سوق دهند. 

وزیر امور خارجه افزود: سناریویی که اخیرا گوشه‌ها و پرده‌هایی از آن از سوی جمهوری اسلامی فاش شد، اشاره به خواب‌های پریشانی دارد که برای منطقه از سوی غرب طراحی شده است. 

متکی اظهار داشت: ما این حرکت را از حدود یک سال قبل در قالب تهدیدهای رژیم صهیونیستی به لبنان، غزه، و سوریه شاهد بودیم. 

وی خاطرنشان کرد: در سفری که رییس جمهوری اسلامی ایران به سوریه داشتند و جلسه مشترکی را "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه و "سید حسن نصرالله" دبیرکل حزب الله لبنان در دمشق برگزار کردند، یکی از موضوعات این جلسه بررسی مباحث مربوط به تهدیدات مطرح در منطقه و اعلام مواضع مشترک و تاکید برهمبستگی در منطقه بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین