کد خبر: ۱۰۵۶۴۲
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳
رئیس سازمان ثبت‌احوال جزییات «طرح آتیه» را تشریح کرد

هیچ‌چیز کم نداریم؛ روزی را خدا می‌دهد

برای طرح آتیه در قانون بودجه 500 میلیارد تومان سهام در نظر گرفته شده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان ثبت احوال کشور می‌گوید با طرح آتیه، آینده نوزادان کنونی یعنی جوانان آینده تامین می‌شود و به این صورت روح نشاط و شادی به جامعه دمیده می‌شود، وقتی از او سئوال می‌کنیم جوانان امروز چه‏‌، آیا آنها نباید حقی از نشاط و شادی داشته باشند و بتوانند ادامه تحصیل بدهند‏‌، ‌شغل و مسکن داشته باشند‏‌، می گوید، منابع کشور ما نامحدود است و همه می‌توانند از ان استفاده کنند. 

او می‌گوید درصد اشتغال جوانان افزایش یافته و مسکن مهر و بنگاه‌های زود بازده تا حدودی مشکلات جوانان را حل کرده است. 

ناظمی اردکانی همچنین معتقد است، روزی را خداوند می‌دهد. 

محمد ناظمی اردکانیا اظهار کرد: اعتبار طرح آتیه در قانون بودجه سال 89 آمده و آیین‌نامه آن در هشت آبان سال 88 تصویب شده است.برای طرح آتیه در قانون بودجه 500 میلیارد تومان سهام در نظر گرفته شده و به انواع مختلف می‌تواند، متمم برای این قانون وجود داشته باشد. 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور تصریح کرد: برای اجرای طرح لازم بود که تفاهم‌نامه‌ای بین بانک ملی و سازمان ثبت احوال به امضا برسد که این تفاهم‌نامه در اوایل مرداد ماه به امضا رسید و نحوه همکاری بین سازمان ثبت احوال و بانک ملی مشخص شد و در پنج مرداد ماه امسال نیز با حضور رئیس‌جمهور، ‌این طرح به صورت نمادین آغاز به کار کرد. 

ناظمی‌اردکانی ادامه داد:‌ سازمان ثبت احوال، اطلاعات و آمار متولدان امسال را با مشخصات کامل به بانک ملی ارائه کرد. بر اساس این اطلاعات 436 هزار نفر در چهارماهه اول امسال متولد شده‌اند و اطلاعات این نوزادان به تفکیک استان‌ها، شهرها و روستاها، ارائه شده است. 

وی ادامه داد: چون تعداد مراجعه‌کنندگان به بانک ملی زیاد بود، مقرر شد همه شعبات بانک ملی درگیر این موضوع شوند و خوشبختانه بانک ملی در این زمینه موفق عمل کرد و اطلاع‌رسانی خوبی در این رابطه انجام داد. 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: بنابراین همه کسانی که شناسنامه سال 89 را دارند و ولادت آنها در سال 89 بوده است، می‌توانند هدیه یک میلیون تومانی را دریافت کنند. 

ناظمی اردکانی در پاسخ به این سئوال که آیا به نظر شما این طرح باعث نمی‌شود که زاد و ولد در میان کسانی که در حال حاضر نیز باروریی بالایی دارند و از نظر وضعیت مالی در شرایط مناسبی نیستند، افزایش پیدا کند و آیا به نظر شما این نقض غرض نیست، گفت: در رابطه با این موضوع باید مطالعات لازم انجام شود، اما از نظر ما این طرح، طرح بسیار عمیق و گسترده‌ای است. 

او ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اصلی کشور ما نگرانی است که نسبت به آینده وجود دارد. این دغدغه باعث می‌شود که بسیاری از خلاقیت‌هایی که وجود دارد، از بین برود. 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور افزود: اگر دغدغه و نگرانی نسبت به آینده وجود نداشته باشد. جامعه پرنشاط می‌شود و خلاقیت و پویایی بیشتری به جامعه تزریق می‌شود. 

ناظمی اردکانی گفت: در کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌هایی انجام شده است که این برنامه‌ها دغدغه مردم را نسبت به آینده کمتر کرده است و ما نیز می خواهیم چنین کنیم. 

او گفت: هدف طرح آتیه این است که در 20 سال دیگر که نوزاد کنونی، جوان شد، صاحب حساب پس‌انداز باشد تا بتواند برای ادامه تحصیل، ازدواج، اشتغال خود از این پس‌انداز استفاده کند و خانواده‌ها هم دغدغه کمتری نسبت به آینده فرزندان خود داشته باشند. 

ناظمی اردکانی تصریح کرد: هدف این طرح تشویق برای فرزندآوری بیشتر نیست و هدف تامین آتیه جوانان است. البته به صورت غیرمستقیم این طرح می‌تواند در افزایش زاد و ولد نیز تاثیر داشته باشد. 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: جامعه ایران، به سمت پیر شدن در حال حرکت کرد و این در حالی است که جامعه‌ای می‌تواند برنامه‌های توسعه‌ای خود را ادامه دهد که جامعه‌اش جوان باشد. اگرهرم جمعیتی ایران پیر شود، دیگر نمی‌توانیم گام‌های توسعه‌ای مهمی را برای سازندگی کشور برداریم. 

او گفت: این نکته‌ای است که ممکن است برخی به دلیل تحلیل‌های اقتصادی که دارند آن را مثبت تلقی نکنند و استدلال‌های دیگری را مطرح می‌کنند، کارشناسانی که با این طرح و افزایش جمعیت کشور مخالف هستند، باید استدلال کنند که چرا مخالف هستند تا اینکه تصمیم نهایی در این رابطه گرفته شود. 

ناظمی اردکانی تصریح کرد:‌طرح آتیه یک ابتکار و نشات گرفته از یک نگاه بلند است. چنین تجربه‌ای در طرح شهید رجایی به صورت محدود در کشور اجرا شده و موفق هم بوده، در برخی از کشورها نیز مانند مالزی این طرح اجرا شده است. البته اگر ما بخواهیم از این طرح بهره بیشتری ببریم در این زمینه باید مطالعات بیشتری انجام شود. 

رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پاسخ به این سئوال گمان نمی‌کنید، طرح آتیه که هدف‌اش تامین آتیه جوانان 20 سال آینده است،‌جوانان کنونی کشور قربانی می‌شوند، گفت: ظرفیت‌های کشورهای ما بسیار زیاد و نامحدود است. ما در منابع مادی و ذخایر طبیعی، هیچ چیز کم نداریم و نباید نگران باشیم. از طرف دیگر نیز ما مسلمانان بر این اعتقاد هستیم که روزی را خداوند می‌دهد، یعنی هر فردی در هر نقطه‌ای از دنیا متولد شود، روزی آن فرد در هستی نهاده شده است و این ما انسان‌ها هستیم که باید درست مدیریت کنیم، تا از ظرفیت ما به نحو احسن بهره‌برداری کنیم. 

ناظمی اردکانی تصریح کرد:‌ دولت نهم، سرمایه‌گذاری مناسبی در رابطه با اشتغال و مسکن جوانان انجام داده و راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک‌ زودبازده با وجود تمام اشکالاتی که بر آن وارد است، توانسته تا حدود زیادی مشکل جوانان را حل کند و رقم اشتغال در بین جوانان نیز افزایش یافته است. 

او ادامه داد: با توجه به سرمایه‌گذاری که انجام شده و با توجه به آمارها و سرمایه‌گذاری در رابطه با مسکن جوانان می‌توانیم بگوییم، اگر سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه برسد پاسخگوی نیاز همه خواهد بود. 

ناظمی اردکانی گفت: هدیه یک میلیون تومانی و پس‌اندازی که بعد از 30 سال برای جوانان آینده جمع می‌شود. معضل اشتغال، مسکن و تحصیل و ازدواج آنها حل می‌شود. 

او ادامه داد: اگر جوانان حال حاضر ما چنین پس‌اندازی داشتند، برای حل بسیاری از مشکلات خود از این پس‌انداز استفاده می کردند، ولی چنین دوراندیشی در گذشته برای جوانان انجام نشده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین