کد خبر: ۱۰۵۹۴۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰
در جریان جلسه اضطراری کمک به پاکستان

بان کی‌مون: ابعاد فاجعه سیل پاکستان گسترده‌تر از آنچه تصور می‌شد است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیرکل سازمان ملل متحد در جریان جلسه اضطراری کمک به پاکستان تسریع روند ارسال کمک به این کشور سیل‌زده را خواستار شد. 

به گزارش نقل از رویترز، بان کی‌مون گفت: هم کمک‌ها باید سریع‌تر برسد و هم این‌که مبلغ بیشتری برای بازسازی مناطق سیل‌زده در پاکستان نیاز است. 

دبیرکل سازمان ملل پیش از این برای کمک به سیل‌زدگان پاکستان خواسته بود طی 3ماه، مبلغ ۴۶۰ میلیون دلار جمع آوری شود تا بتوان به قربانیان سیل پاکستان، آب و غذا و مسکن رساند. 

«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که کشورش ۶۰ میلیون دلار بیشتر کمک خواهد کرد و میزان کمک‌های آمریکا به پاکستان به ۱۵۰ میلیون دلار خواهد رسید. 

وزیر خارجه آمریکا این حادثه را بدترین فاجعه در تاریخ پاکستان خواند. 

«ریچارد هالبروک»، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان نیز گفته بود که پول زیادی نیاز است تا به پاکستان کمک شود. وی از کشورهای دیگر به ویژه چین خواست که کمک‌های بیشتری به پاکستان بفرستند. 

«شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه پاکستان گفت که چین هم کمک‌های مالی خود را بیشتر کرده و هم ارسال آب و غذا و اقلام مورد نیاز را برای ۲۷ هزار تن عملی کرده است. 

نگرانی‌هایی در مورد احتمال سوءاستفاده از کمک‌ها و افتادن آن به دست شبه‌نظامیان طالبان هم مطرح شده بود که دولت پاکستان آن را رد کرده و می‌گوید که کمک‌ها فقط صرف سیل زدگان خواهد شد. 

بان کی‌مون گفت که که ۲۰ میلیون تن به کمک نیاز دارند و سیل پاکستان مانند همان سونامی است ولی فقط سرعت آن کمتر است. 

در جریان سیل پاکستان حدود یک هزار و 600 نفر کشته شده‌اند. 

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که این حادثه فاجعه‌ای جهانی بوده و مشکل همه جامعه بین‌المللی است و همه باید برای حل آن و کمک به قربانیان آن کمک کنند. 

مقام‌های سازمان ملل با ابراز تاسف از عدم واکنش سریع جامعه جهانی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان پاکستان، هشدار داده‌اند که با گذشت دو هفته از آغاز جاری شدن سیل در پاکستان، موج دوم مرگ‌ و میر ناشی از بیمار‌ی‌ها در راه است. 

به گفته این سازمان، تاکنون یک مورد ابتلا به وبا در «مینگورا»، واقع در شمال غرب منطقه «سوات» گزارش شده است و علاوه بر این در حال حاضر حداقل ۳۶ هزار نفر از اسهال شدید رنج می‌برند. 

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که 5 کودک در شمال غرب پاکستان به دلیل سوءتغذیه جان خود را از دست داده‌اند. 

به گفته سازمان ملل متحد، در حال حاضر 6 تا 7 میلیون نفر در پاکستان نیازمند کمک‌های اولیه نظیر سرپناه، آب آشامیدنی، خوراک، بهداشت و مراقبت‌های درمانی هستند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین