کد خبر: ۱۰۶۱۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۵
فرمانده نیروهای آمریکایی در بغداد:

یک عراق ضعیف مشکلات کمتری برای ایران ایجاد می‌کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا بار دیگر اتهامات همیشگی آمریکا درباره دخالت ایران در امور داخلی عراق را تکرار کرد. 

ریموند اودیرنو با اشاره به خروج نیروهای آمریکایی از عراق گفت: من فکر می‌کنم که عراقی‌ها در زمینه کسب آمادگی برای حفاظت از امنیت خودشان در حال رشد هستند.

وی افزود: مردم عراق در حال رشد هستند. آنها می‌خواهند که کشور دموکراتیکی داشته باشند. آنها می‌خواهند کنترل کشورشان را در دست بگیرند. آنها می‌خواهند تا نقشی فعال و مثبت در امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه ایفا کنند.

اودیرنو در ادامه با ادعای دخالت ایران در امور داخلی عراق، افزود: من فکر می‌کنم که ایرانی‌ها نمی‌خواهند تا عراق به کشوری قوی و دموکراتیک تبدیل شود. در عوض ایرانی‌ها می‌خواهند عراق یک کشور ضعیف باقی بماند، چرا که در این صورت عراق در آینده منشا مشکل کمتری برای ایران خواهد بود.

این اظهارات اودیرنو درباره دخالت ایران در امور داخلی عراق در حالی بیان می‌شود که ایران و عراق دو کشور همسایه هستند در حالی که آمریکا از هزاران کیلومتر دورتر به این منطقه وارد شده و هم اکنون عراق تحت اشغال نیروهای آمریکایی است.

آمریکا و عراق طبق توافقنامه نحوه استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور ( SOFA ) توافق کرده‌اند که تا پایان ماه جاری میلادی تمامی یگان‌های رزمی آمریکایی از عراق خارج شوند و تا پایان سال 2011 ( دی ماه 1390) هیچ نیروی آمریکایی نباید در عراق بماند.

واشنگتن در هفته گذشته به خروج نیروهای رزمی خود در عراق جامعه عمل پوشاند و تمامی یگان‌های رزمی آمریکایی از عراق خارج شدند، اما کاخ سفید می‌گوید که برای کمک به دولت، ارتش و نیروهای امنیتی عراق 50 هزار نیروی آمریکایی تا پایان سال 2011 در این کشور باقی خواهند ماند تا به نیروهای عراقی برای کسب توانایی لازم تامین امنیت خودشان آموزش‌های لازم را بدهند.

ژنرال اودیرنو از ماه سپتامبر جای خود را به ژنرال "لوید اوستین" فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در عراق خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین