کد خبر: ۱۰۶۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷
لاریجانی، در دیدار اعضای مجمع سازمان‌ها و فعالان حامی آزادی قدس:

طرح صلح خاورمیانه برای ایجاد فضای تنفس رژیم صهیونیستی است

شاید امروز بیش از هر زمان دیگر به بیداری در مسأله فلسطین احتیاج داریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح صلح خاورمیانه گفت: این طرح برای ایجاد یک فضای تنفسی برای رژیم صهیونیستی مطرح شده است و به طور قطع این مذاکرات ثمری جز این نخواهد داشت. 

علی لاریجانی در دیدار با اعضای مجمع سازمان‌های مردم نهاد و فعالان حامی آزادی قدس شریف، اظهار داشت: دوستانی که حول محور دفاع از مردم مظلوم فلسطین فعالیت می‌کنید و امروز به خانه ملت تشریف آوردید از اینکه وقت خود را صرف مسأله مهمی در عصر حاضر می‌کنید صمیمانه تشکر می‌کنم و می دانم در عصر حاضر نهادهایی که جنبه‌های غیردولتی دارند و به موضوعات مهم بین‌المللی می‌پردازند جایگاه خاصی دارند و نقش آفرین و تاثیرگذار هستند. 

وی افزود: شاید حرکت‌هایی که نهادهای عقیدتی در زمینه‌های بین‌المللی سامان می‌دهند، تاثیرات قابل قیاس با بعضی اقدامات معمولی سیاسی نداشته باشد. مثل نهادهایی که در زمینه کشتی آزادی و کمک‌رسانی غزه داشتند. 

رئیس مجلس در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص آغاز مذاکرات برخی گروه‌های فلسطینی با اشغالگران قدس، تصریح کرد: این روزها راجع ‌به آغاز گفت‌و گوهای سازش صداهایی شنیده می‌شود، علی‌رغم مواضع نیروهای فعال در زمینه فلسطین و اینکه آنها اعلام کردند که این موضوع یعنی مذاکره با اشغال‌گران در واقع به اسرائیل کمک می‌کند، با وجود همه این موضوعات این مذاکرات مسیر را برای آمریکا نیز هموار خواهد کرد. 

رئیس قوه‌مقننه تصریح کرد: سوال این است که چگونه موضوع فلسطین که یکی از دردآورترین مسائل عصر حاضر است، در دامان طرح های مختلف صلح و مذاکرات متنوع هیچ وقت سامان و آرامش پیدا نمی‌کند؟ هرچند که اگر به تاریخ فلسطین نگاه کنیم ریشه‌های آن قابل کشف است. 

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها دغدغه‌ای جز رژیم صهیونیستی ندارند، افزود: در زمانی که بحث مذاکرات فلسطین آغاز شد، مسئله اصلی برای غرب هرگز سرنوشت مردم فلسطین نبوده و نیست. آنها گاهی با مطرح کردن جنگ و گاهی با تاکید بر صلح و سازش به دنبال حمایت از یک رژیم جعلی هستند که روزی آن را به‌وجود آوردند و حالا باید امنیت سازی را به عنوان یک حرکت مهم سازماندهی کنند. 

لاریجانی با اشاره به اینکه آنها به دنبال این هستند که با صحنه سازی، به اهداف دیگر خود نائل آیند، تصریح کرد: کشورهای همسایه هم گاهی احساس می‌کنند برای اینکه عقب نیفتند باید از این سیاست‌ها پیروی کنند. 

وی با طرح این سوال که چرا در این مرحله بر مذاکره تاکید می‌کنند؟ ادامه داد: آقای اوباما در انتخابات اخیر به تحرکات استراتژیک احتیاج دارد تا مدعی شود در خاورمیانه یک الگوی صلح را کلید زده است؛ او در حالی که در سخنرانی هایش در ترکیه و قاهره مدعی ذفاع از حقوق مردم فلسطین بود، حتی یک اپسیلون هم در حق مردم فلسطین حرکتی نکرد. 

لاریجانی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها با توجه به در پیش بودن انتخابات در سال آینده، صحبت از صلح در خاورمیانه به میان می‌آورند، افزود: ما متاسفیم که برخی از گروه‌های فلسطینی به این امر اقبال نشان می‌دهند. 

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: این طرح برای ایجاد یک فضای تنفسی برای رژیم صهیونیستی مطرح شده است و به طور قطع این مذاکرات ثمری جز این نخواهد داشت. 

وی یادآور شد: بعد از جنگ سی و سه روزه و حمله به کاروان آزادی فضای بدی علیه رژیم صهیونیستی به وجود آمده که این فضا باید به‌گونه‌ای مدیریت شود؛ بنابراین آنها به یک نوع سرگرمی‌سازی در منطقه دامن زدند، مثلاً با قطعنامه صادر کردن برای ایران یا یک جور متهم کردن حزب‌الله در صحنه لبنان به دنبال این بودند تا از این طریق فضای سازش مصنوعی غیرعادلانه را سامان دهند؛ البته در این راه موفق نبودند چون صحنه لبنان مشخص کرد که ظرفیت این گونه بازی‌های کودکانه را ندارد. 

رئیس‌مجلس تاکید کرد: ما مصمم هستیم در صحنه فلسطین از مردم مظلوم فلسطین دفاع کنیم و آن را وظیفه اسلامی و دینی خود می‌دانیم و با این فشارها دست از این حمایت دینی خود بر نخواهیم داشت. 

وی ادامه داد: اگر امریکایی‌ها فکر می کنند با اینگونه اقدامات می‌توانند مجالی در منطقه پیدا کنند تا مذاکرات کودکانه خود را شروع و از درون آن یک حیثیت برای خودشان دست و پا کنند، در اشتباه هستند زیرا خیلی زود پوچ بودن هدف‌شان مشخص می‌شود. 

لاریجانی با بیان اینکه این مذاکرات قبل از تولد محکوم به نابودی است، گفت: شاید امروز بیش از هر زمان دیگر به بیداری در مسئله فلسطین احتیاج داریم؛ نیروهای آشنا به صحنه فلسطین باید در صحنه باشند، نظراتشان را بدهند و فعال باشند. جمعیت‌های دفاع از فلسطین نظیر همین جمعیت و سایر NGOها که در این زمینه کار می‌کنند باید با ابتکارات نو در صحنه باشند و نشان بدهند که مسلمانان نسبت به سرنوشت فلسطین حساس هستند. 

رئیس قوه‌مقننه افزود: مسئله فلسطین یک موضوع حاشیه‌ای نیست، بلکه با جوهره حرکت و جنبش انقلاب اسلامی عجین است.در شرایط فعلی هم لازم است بیش از گذشته در این زمینه نیروهای فعال بروز داشته باشند. 

وی در نهایت از اعضای مجمع سازمان های مردم نهاد و فعالان حامی آزادی قدس شریف به ویژه از آقای شیخ الاسلام تشکر کرد و هدیه ای را به خانم دباغ تقدیم کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین