کد خبر: ۱۰۶۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۲
در آستانه 29 اوت؛

بان کی‌مون خواستار توقف آزمایش هسته‌ای در جهان شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت نخستین روز بین‌المللی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای( 29 اوت 2010 برابر با 7 شهریور ) خواستار توقف این آزمایش‌ها در جهان شد. 

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیام خود گفت همانگونه که ما باید مانع از انتقال مشکل آزمایش‌های هسته‌ای به نسل‌های آینده شویم، باید برای ایجاد جهانی امن‌تر تلاش نماییم.

بان کی‌مون افزود: در حالیکه ما اولین روز بین‌المللی مبارزه با آزمایش‌های هسته‌ای را گرامی می‌داریم اینجانب مشتاقانه با تمامی شرکای نهضت جهانی رو به‌رشد برای رهایی جهان از شر تهدیدات هسته‌ای، جلوگیری از سرمایه‌گذاری بر سلاح‌های هسته‌ای و اجرای کامل معاهده جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای همکاری می‌نمایم.

دراین پیام آمده است: در 29 اوت 1991 رئیس‌جمهور قزاقستان مکان آزمایش هسته‌ای موسوم به "سمیپالاتینسک" را در کشور خود رسما تعطیل کرد، جایی که اتحاد جماهیر شوروی سابق 456 سلاح هسته‌ای را با اثرات مخرب بر سرزمین آزمایش کرده بود. در سال 2009 در اجلاس شصت‌و چهارم مجمع عمومی، دولت قزاقستان معرفی روزی بین‌المللی علیه آزمایش‌های هسته را مطرح نمود. این پیشنهاد مورد حمایت فراگیر قرار گرفت که نشان دهند نگرانی عمیق جامعه بین‌المللی نسبت به خطرات آزمایش‌های هسته‌ای است.

بان کی‌مون می‌گوید: امروز قزاقستان با نفی سلاح‌های هسته‌ای، به منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای آسیای میانه ملحق گردیده و سمیپالاتینسک به مظهرقدرتمند امید تبدیل شده که جهان عاری از سلاح‌های اتمی هدفی دست یافتنی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین