کد خبر: ۱۰۶۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۷

شیردهی خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در مادر کاهش می‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محققان دانشگاه پیترزبورگ در آمریکا اعلام کردند: مادرانی که از شیر دادن به نوزادان خود پرهیز می‌کنند بیشتر مستعد ابتلا به دیابت هستند.

دکتر ایلانور بیملا شوارتز، استادیار پزشکی، همه گیر شناسی، زنان و مامایی و علوم تولیدمثلی در این دانشگاه خاطرنشان کرد: ما طی یک قرن اخیر شاهد افزایش چشمگیر نرخ ابتلا به دیابت نوع دوم بوده‌ایم.

وی افزود: رژیم غذایی و ورزش و تحرک بدنی بعنوان دو فاکتور موثر در بروز دیابت نوع دوم به طور گسترده شناخته شده هستند.اما عده بسیار اندکی از مردم ممکن است بدانند که شیردهی هم می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را در مادران و در سنین بالاتر کاهش دهد چون شیر دادن به کودک میزان تشکیل چربی شکمی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.

به گزارش شبکه خبری ای بی سی، این تحقیق روی 2 هزار و 233 زن بین 40 تا 78 سال انجام گرفته است. به طور کلی 56 درصد از این مادران حداقل یک ماه به نوزاد خود شیر داده بودند.

تحقیقات نشان داد: مادرانی که به فرزند خود شیر داده بودند در مقایسه با مادرانی که از این کار امتناع کرده بودند و یا زنانی که هرگز باردار نشده بودند، 27 درصد به دیابت نوع دوم مبتلا شدند و خطر ابتلا به این بیماری در آنها دو برابر بیشتر بوده است.

شرح این تحقیق در مجله آمریکایی «طب» منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین