کد خبر: ۱۰۶۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۷

آلن کورنو فیلمساز فرانسوی، صبح روز یكشنبه درگذشت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آلن کورنو فیلمساز فرانسوی وخالق آثاری چون «تمام صبح‌های دنیا» صبح روز یكشنبه درگذشت.

کورنو که از مدت‌ها پیش با سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد در بیمارستانی در پاریس با عالم سینما وداع گفت.

بنا براعلام خبرگزاری فرانسه، کورنو نویسنده، کارگردان، بازیگر و تهیه‌کننده سینما در سال 1991 با ساخت فیلم «تمام صبح‌های دنیا» در دنیا مطرح شد.

وی متولد 7 اگوست سال 1943 در مونگ سور لوار در ایالت لواره فرانسه بود و در دهه 70 با نقش آفرینی در آثار دلهره آور مشهور شد.

کورنو که در نوجوانی آرزو داشت یک موزیسین جاز باشد، در رشته موسیقی شروع به تحصیل کرد، اما پس از مدتی به خاطر علاقه به هنر هفتم موسیقی را رها کرد و تحصیلات خود را در رشته سینما ادامه داد.

او کار در سینما را به عنوان دستیار كونستانتین کوستا گاوراس، فیلمساز فرانسوی متولد یونان و سازنده فیلم «زد» آغازکرد.

کورنو از طریق کوستا- گاوراس با ایو مونتان بازیگر فرانسوی آشنا شد و با او در سه فیلم از جمله «پلیس پیتن 357» 1976 و «تهدید» 1977 همکاری کرد.

او شش بار نامزد دریافت جوایز سزار معادل فرانسوی اسکار شد و سال 1992 برای فیلم «تمام صبح‌های دنیا» با بازی ژرار دوپاردیو برنده جوایز سزار بهترین فیلم و کارگردان شد.

کورنو سال 1979 با فیلم «سریال سیاه» در بخش مسابقه کن حضور داشت و در 1989 با فیلم «شبانه هندی» برنده سه جایزه از جشنواره جهانی فیلم مونترال شد. او سال 2003 هم با فیلم «ترس و لرز» در جشنواره بین‌المللی کارلووی واری تقدیر شد.

کورنو سال 2007 فیلم جنایی «نفس دوباره» را با بازی مونیکا بلوچی و دانیل اوتوی کارگردانی کرد که بازسازی فیلمی به همین نام به کارگردانی ژان ـ پی‌یر ملویل بود. آخرین فیلم کورنو با عنوان «جنایت عشق» به تازگی در فرانسه اکران شده است.

«ژرار دپاردیو» بازیگر مطرح سینمای فرانسه با مقایسه کورنو و فرانسوا تروفو ایندو را در شناساندن سینمای فرانسه به دنیا مثل هم دانسته و گفته است :« مرگ یك هنرمند همواره مرگ غمگینی است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین