کد خبر: ۱۰۶۹۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۶
در مصاحبه با مجله آلمانی "اشپیگل"

متکی: هرکس به ایران حمله کند پشیمان می‌شود

می‌خواهیم گفت‌و گو کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با یک مجله آلمانی ضمن تأکید بر این مسأله که هیچ‌کس نمی‌تواند حقوق یک کشور را نادیده بگیرد، تصریح کرد که ایران برای دفاع از حقوق خود مصمم است و هر آنکس که به ایران حمله کند، پشیمان خواهد شد.

منوچهر متکی در مصاحبه با مجله آلمانی "اشپیگل" تأکید کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند حقوق یک کشور را نادیده بگیرد و ما برای دفاع از حقوق خود مصمم هستیم و هر آنکس که به ایران حمله کند، پشیمان خواهد شد.

اشپیگل در بخشی از مصاحبه با متکی در حالی که تلاش می‌کرد گزارش دهد میان مقامات ایران اختلاف وجود دارد، خطاب به متکی اعلام کرد: هنوز کاملاً مشخص نیست که تهران چه می‌خواهد. "محمود احمدی‌نژاد " رئیس‌جمهوری ایران اخیراً اعلام کرد که قصد دارد در 8 سپتامبر (17 شهریورماه) پس از پایان ماه رمضان، مذاکرات را از سرگیرد. اما درست مدتی پس از آن، حضرت آیت‌الله "علی خامنه‌ای" (مقام معظم رهبری) گفت‌وگو با آمریکا را رد کرد. بعد از این چه خواهد شد؟

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال تصریح کرد: شما باید این مسائل را با دقت از یکدیگر جدا کنید. ما می‌خواهیم با گروه وین در خصوص تبادل سوخت هسته‌ای گفت‌و گو کنیم. ما اورانیوم کم غنی‌شده را در قبال دریافت سوخت 20 درصدی مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران ارائه می‌دهیم. شرکای مذاکره‌کننده ما شامل فرانسه، روسیه، آمریکا، ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین می‌شود. پیشنهاداتی نیز مطرح شده است که برزیل و ترکیه نیز در این مذاکرات شامل شوند.

وی ادامه داد که ما هیچ‌گاه بیشتر از آنچه که حق خودمان است طلب نمی‌کنیم. ما این حق را بدون کمک‌های خارجی به‌وجود آورده‌ایم و من فکر می‌کنم که در زمان حال، بهترین چیز به رسمیت شناختن این حق در چارچوب مفاد و قواعد مناسب است.

متکی تأکید کرد: ما می‌خواهیم گفت‌و گو کنیم اما اول آنکه ساختار گروه که شامل 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان می‌شود باید تغییر کند، کشورهای دیگر نیز باید به این گروه افزوده شوند، گفت‌و گوها در این ساختار جدید از سرگرفته می‌شود.

وزیر خارجه ایران در خصوص تمایل احمدی‌نژاد برای گفت‌و گوهای مستقیم با رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: آقای احمدی‌نژاد تمایل خود برای شرکت در مناظره عمومی با "باراک اوباما " رئیس‌جمهوری آمریکا ابراز کرده است. این مسأله با گفت‌وگوهای رسمی میان آمریکا و ایران که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره آن سخن گفتند، متفاوت است.

متکی تأکید کرد که شما نمی‌توانید حقوق یک کشور را نادیده بگیرید و یک کشور را مجبور به مصالحه کنید. ما برای دفاع از حقوق خود مصمم هستیم و هرکس به ایران حمله کند پشیمان می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان سپس در خصوص تصمیم اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران اعلام کرد: اسرائیل سال‌ها است که چنین تصمیمی دارد. رژیم صهیونیستی دقیقاً می‌داند که چه سرنوشتی در اینجا انتظارش را می‌کشد. رژیم صهیونیستی موجودیت خود را با حمله به ایران به خطر خواهد انداخت.

متکی سپس در خصوص ناکارآمدی تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد که غرب با استفاده از تبلیغات در نظر دارد تا تحریم‌ها کارآمد جلوه دهد اما ایران رشد اقتصادی به‌ویژه در بخش صنعت داشته است. در نرخ تورم کاهش دیده شده است. ترقی در بخش بازار و رشد ایران در بخش روابط تجاری با بسیاری از کشورها و حتی کشورهایی که به نفع قطعنامه‌ شورای امنیت علیه ایران رأی مثبت دادند، دیده می‌شود. تحریم‌ها ما را در مقابل بحران اقتصادی جهانی که کشورهای دیگر را مورد هدف قرار داده است، ایمن کرده است. ما به خودکفایی رسیده‌ایم. ایران برای اولین بار در حال صادرات گندم است. علیرغم تحریم‌ها، ما ماهواره‌ای را به فضا پرتاب کردیم و در غنی‌سازی اورانیوم نیز به مهارت کامل رسیدیم.

وی در خصوص تحریم‌های یک‌جانبه اتحادیه اروپا علیه ایران نیز اعلام کرد اروپا نسبت به ما به طور قطع از تحریم‌های ایران ضررهای بیشتری را متحمل خواهد شد. اروپا در رابطه با این سیاست، بازنده بزرگ‌تری خواهد بود. ما اخیراً روابط تجاری خود با اروپا را در سالهای اخیرا به طرز چشمگیری کاهش داده‌ایم. ما هم‌اکنون برخی از این کالاها را خود تولید می‌کنیم و برای باقی این کالاها تهیه‌کنندگان جدیدی پیدا خواهیم کرد. ما نگران تأمین بنزین و دیگر منابع انرژی خود نیستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین