کد خبر: ۱۰۷۳۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۴۸
در ادامه درس تفسیر قرآن ویژه ماه رمضان

آیت‌الله موسوی اردبیلی: پیامبر(ص) به عمار گفت، اگر بازهم اسیر کفار شدی، هر‌چه خواستند اعتراف کن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مراجع تقلید شیعیان، گفت: عمار یاسر ، پس از آن که مجبور شد، سخنانی بر علیه پیامبر(ص) در زمانی که تحت اسارت کفار بود، بگوید، و به سخنانی اعتراف کند، ناراحت و پشیمان نزد پیامبر(ص) آمد، اما پیامبر(ص) به او فرمودند که عیب ندارد و حتی اگر باز هم اسیر آن‌ها شدی، هر چه خواستند، بگو و از این نظر ایرادی وارد نیست. 

آیت‌الله موسوی اردبیلی، یک‌شنبه شب، در ادامه درس تفسیر قرآن ویژه ماه رمضان، در محل دفتر خویش، اظهار داشت: زمانی که پیامبر اسلام(ص) به مقام پیامبری مبعوث شدند، یار و یاور زیادی نداشتند و به همین دلیل، همه دشمنان ایشان از یهود گرفته تا مشرکین، بر علیه پیامبر(ص) موضع‌گیری می کردند. 

وی، گفت: کافران و مشرکان، به دلیل آن که پیامبر(ص)، فرزند پسری نداشت، او را "ابتر"(که معنی لغوی آن دم بریده است) یعنی کسی که دنباله ندارد و پس از مرگش اسم، افکار و خانواده‌اش، با فراموشی از ذهن‌ها از بین می‌روند. 

این مرجع تقلید، افزود: اما با تمام تنهایی پیامبراسلام(ص)، خداوند یار و یاور او بود و به همین جهت سوره "انا اعطیناک الکوثر" را نازل کرد، تا برای پیامبرش اطمینان خاطر ایجاد کند؛ در این سوره خداوند به پیامبرش می‌فرماید، دختر تو نام تو را در زمین نگاه می‌دارد و نسل تو را حفظ می‌کند. 

وی، خاطرنشان کرد: درست است که پیامبراسلام(ص) در آغاز امر رسالت، یار و یاور زیادی نداشت، اما یاران کم او، در راه او بسیار محکم و استوار بودند، اما توسط دشمنان آزار و اذیت می‌شدند. 

آیت‌الله موسوی اردبیلی، گفت: برای مثال یاسر و سمیه و همچنین فرزند آن‌ها عمار را دستگیر کردند و با تحت فشار قرار دادن آن‌ها، از آن‌ها خواستند که بر پیامبراسلام(ص) فحش و ناسزا گویند، ولی آن برای طاقت آوردن در مقابل این شکنجه‌ها، از خدا کمک می خواستند. 

وی اضافه کرد: در نهایت و در اثر مقاومت‌های بسیار آن‌ها، سمیه و یاسر را کشتند؛ اما شکنجه‌ها بر عمار، آن قدر زیاد بود که در نهایت کلماتی را بر او القاء کردند و به همین دلیل شکنجه را تمام کردند. 

این مفسر قرآن کریم، افزود: پس از این که شکنجه به دلیل سخن گفتن عمار، در موافقت مشرکان به اتمام رسید، عمار ناراحت و پشیمان به نزد پیامبراسلام(ص) رفت و همه چیز را گفت؛ در این زمان آیه ای بر پیامبر(ص) نازل شد و پیامبر(ص) بر اساس آن آیه به عمار فرمودند که عیب ندارد و حتی اگر باز هم اسیر آن‌ها شدی، هر چه خواستند، بگو و از این نظر ایرادی وارد نیست.
 
وی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به سخن مشرکان، در مورد معاد و عالم آخرت، گفت: مخالفت‌های گوناگونی با سخن پیامبراسلام(ص) مبنی بر وجود عالم آخرت و زنده شدن انسان‌ها پس از مرگ مطرح بود. 

آیت‌الله موسوی اردبیلی، افزود: عده‌ای از آن‌ها ادعای منطق و استدلال می‌کردند و می‌گفتند بر اساس استدلال‌های عقلی، این سخن حقیقت ندارد؛ عده‌ای دیگر، می‌گفتند، باور نداریم و عده‌ای دیگر از روی عناد، آن را انکار می‌کردند؛ جالب آن جاست که در میان مخالفان پیامبر(ص) افراد سرشناسی مانند ابوسفیان و ابوجهل که به عنوان بزرگ مکه و افراد موجه آن روز شناخته می‌شدند، حضور داشتند. 

وی، افزود: خداوند، جواب تمام این ادعاها را در سوره مبارکه "نباء" داده است و بیان فرموده است، شما عقل تان به آن روز نمی‌رسد و الا آن را انکار نمی‌کردید. 

وی، در پایان گفت: نه تنها درک عالم آخرت از درک بسیاری از انسان‌ها، خارج است، بلکه بسیاری از چیزهایی که در این دنیا نیز وجود دارد، از درک انسان‌ها خارج است؛ زمانی کسی باور نمی‌کرد، وسیله‌ای مانند رادیو به وجود بیاید، اما امروز مردم در سراسر دنیا، صدای آمریکا و بی‌بی‌سی را گوش می‌کنند و می‌دانند چه می‌گوید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین