کد خبر: ۱۰۷۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۴

تذکرات توکلی، کواکبیان، کامران و نادران به اولویت دهی در بررسی طرح افزایش تعطیلات عید فطر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بررسی طرح کاهش ساعت کاری ادارات در ماه رمضان و افزایش تعطیلات عیدفطر در جلسه علنی امروز حاشیه ساز شد.

عدم اولویت دهی به بررسی این طرح در آغاز جلسه علنی امروز، تذکرات طراحان آن را در پی داشت که با جمع آوری 50 امضا خواستار اولویت دهی برای بررسی آن شدند.

ساعت 10 و 40 دقیقه در حالی که مجلس در حال بررسی ایراد شورای نگهبان به یکی از مصوبات پیشین مجلس بود، یکباره ابوترابی‌فرد اعلام کرد که درخواست اولویت بررسی طرح کاهش ساعت کاری ادارات در ماه رمضان و افزایش تعطیلات عیدفطر را می‌توان بررسی کرد. این تصمیم رئیس جلسه امروز تذکرات مخالفان این طرح را در پی داشت.

نخست احمد توکلی نماینده تهران در تذکری گفت: در صورتیکه 50 نفر از نمایندگان درخواست کنند هیات رئیسه می‌تواند طرح یا لایحه‌ای را در دستور قرار دهد اما نمی‌تواند به آن اولویت هم ببخشد.

وی با طرح این سوال که به استناد چه ماده ای دارید بررسی این طرح را اولویت می‌دهید؟، ادامه داد: باید بگذارید که دستور فعلی تمام شود نه اینکه وسط دستور، بحث دیگری را مطرح کنید. حتی با رای نمایندگان هم نمیتوان دستور جلسات را جابه‌جا کرد؟

سپس مصطفی کواکبیان نماینده سمنان هم در تذکر دیگری خطاب به ابوترابی‌فرد گفت که هیات رئیسه نمی‌تواند طرح کاهش ساعت کاری ادارات در ماه رمضان و افزایش تعطیلات عیدفطر را یکباره در اولویت قرار دهد.

به گفته وی، مجلس باید به مواردی که در دستور قرار دهد، به ترتیب عمل کند نه اینکه وسط یک طرح اعاده شده از سوی شورای نگهبان، طرح دیگری را در دستور بیاورید.

وی خواستار سامان دهی تعطیلات از سوی دولت شد و با بیان اینکه 1262 میلیارد تومان هزینه هر روز تعطیلی است، ادامه داد: درست نیست که این بحث را در دستور قرار دهید و بار دیگر کشور را تعطیل کنید.

حسن کامران نماینده اصفهان هم در تذکر دیگری اعلام کرد که در هیچ مجلس عرف نبوده که به دلیل جو و فشار بیرونی طرحی را یکباره در میان دستور دیگری‏، مطرح کنید.

در حالیکه استناد این نمایندگان به ماده 102 آیین نامه داخلی مجلس بود، علی اصغر یوسف نژاد در تذکر دیگری به استناد ماده 185 آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار داشت که هیات رئیسه این اختیار را دارد که با اخذ رای از نمایندگان به اولویت دهی بررسی طرح‌ها و لوایح بپردازد. از این رو تذکرات نمایندگان مخالف اولویت دهی به این طرح، بلاموضوع است و پشتوانه کارشناسی ندارد.

حمیدرضا فولادگر پنجمین نماینده‌ای بود که تذکر داد و گفت: نمی‌توان در میان بررسی ایراد شورای نگهبان به یک مصوبه مجلس، طرح یا لایحه دیگری را بررسی کرد.

الیاس نادران هم تذکر مشابهی را مطرح کرد و گفت: دستور جلسات هفتگی باید چاپ شود و هیات رئیسه بر آن نظارت داشته باشد. نمی‌تواند طرح کاهش ساعت کاری ادارات در ماه رمضان و افزایش تعطیلات عیدفطر هم در دستور کار مجلس است و نیازی به نیمه کاره گذاشتن یک دستور به بهانه بررسی طرح دیگری نیست مگر آنکه فوریت‌دار باشد.

وی تاکید کرد که هیات رئیسه قانونا اجازه ندارد که این طرح را خارج از نوبت بررسی کند.

ابوترابی‌فرد نهایتا با ارائه توضیحاتی به همه تذکرات نمایندگان مذکور پاسخ داد و گفت: اگر خداوند کمک کند، امیدوارم از آیین‌نامه تخلف نکنیم! دریافت من از ماده 102 آیین‌نامه داخلی مجلس این است که طرح‌ها و لوایح به ترتیب در دستور کار قرار می‌گیرند اما با تقاضای 50 نفر از نمایندگان می‌توان مواردی را خارج از ترتیب وصول و در دستور هفتگی مجلس قرار داد. این از اختیارات هیات رئیسه است که اگر بپذیرد، چنین طرح‌ها یا لوایحی خارج از دستور می‌تواند بررسی شود.

او قطع یک دستور، به منظور بررسی طرح دیگری را هم خلاف آیین‌نامه ندانست و خواستار رای‌گیری برای این منظور شد.

این در حالی است که توکلی همچنان به بیان تذکر دیگری اصرار داشت ولی ابوترابی‌فرد دستور داد تا مجلس وارد بررسی طرح کاهش ساعت کاری ادارات در ماه رمضان و افزایش تعطیلات عیدفطر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین