کد خبر: ۱۰۷۴۷۱
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۳

بن‌های رمضان به سفره افطار ایتام نرسید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تنها 4 روز از ماه مبارک رمضان بیشتر باقی نمانده است؛ بر خلاف وعده‌های برخی مسئولین کمیته امداد مبنی‌بر توزیع بن رمضان بین مددجویان، هنوز این امر محقق نشده است. 

بارها به این موضوع اشاره شده که یکی از وظایف دستگاه‌های حمایتی در کشور‌ها، برطرف کردن نیازهای اولیه اقشار ضعیف جامعه است و در کشور ما نیز این وظایف به سازمان بهزیستی و مخصوصاً کمیته امداد امام خمینی (رحمت‌ الله علیه) سپرده شده است و این نهادها نیز در این خصوص اقداماتی را انجام می‌دهند. 

با شروع ماه مبارک رمضان، مددجویان و نیازمندان چشم انتظار بودند تا نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و سازمان بهزیستی نگاهی به جامعه هدف خود داشته باشند و آنها را دریابند اما این امر محقق نشد و مسئولی در ماه مبارک رمضان دست این افراد را نگرفت و سفره خالی آنها را پر نکرد. 

براساس این گزارش در اوایل ماه مبارک رمضان، موضوع بُن رمضان در کشور مطرح شد و مسئولان نهادهای حمایتی وعده دادند در این ایام سبد کالایی را برای مددجویان در نظر بگیرند. 

با گذشت ایام ماه مبارک رمضان و عدم توزیع بن‌های رمضان، سرپرست کمیته امداد امام خمینی (رحمت‌ الله علیه) در دهه دوم ماه رمضان تصریح کرد: ما آماده هستیم چنانچه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی بودجه و اعتباری در این خصوص اختصاص دهد، مجموعه امداد سبدکالا را تهیه و در اختیار مددجویان قرار دهد. 

با این اظهار نظر سرپرست مجموعه امداد، در واقع توپ به زمین وزارت رفاه افتاد و همه منتظر بودند که این وزارتخانه حمایتی به سرعت اعتباری را در این خصوص در نظر بگیرد و به صورت بُن از طریق کمیته امداد و سازمان بهزیستی در اختیار مددجویان قرار دهد که این امر نیز هیچ وقت محقق نشد. 

حال دیگر چند روزی به اتمام ماه مبارک رمضان سال 89 نمانده است و هنوز هم بُنی در اختیار مددجویان قرار نگرفته است لذا در این بین مددجویان به شدت از نحوه رسیدگی کمیته امداد در ماه مبارک رمضان دلگیر هستند. 

زن 24 ساله‌ای که سرپرست یک خانواده است و تحت پوشش کمیته امداد قرار دارد، می‌گوید: از ابتدا ماه رمضان منتظر بودم در خانه را بزنند و ما را یاری دهند. 

وی که در یکی از مناطق جنوب شهر تهران در یکی از محله‌‌های پرجمعیت زندگی می‌کند، اظهار می‌دارد: متأسفانه نهادهای حمایتی در این چند ساله حمایت‌شان را از نیازمندان کم کرده‌اند و مشکلات قشر نیازمند نیز افزایش پیدا کرده است. 

وی می‌افزاید: معلوم نیست که چرا مجموعه امداد از کمک‌های مردمی و اعتباراتی که در اختیار دارد در ایام ماه مبارم رمضان به قشر ضعیف کمک نمی‌کند. 

در این بین پیرمرد 65 ساله‌ای که به همره دو دختر و همسرش تحت پوشش امداد است، می‌گوید: من از روی خانواده‌ام خجالت می‌کشم چرا که به علت نداری نتواستم در این ماه سفره افطاری خوبی برای آنها فراهم کنم. 

وی اظهار می دارد: نیازمندان از کمیته امداد امام توقع بیشتری دارند اما هیچ کمکی در ماه رمضان به نیازمندان و مددجویان نکردند و هر وقت به ادارات امداد مراجعه می‌کنیم با جواب منفی مسئولان روبه‌رو می‌شویم. 

اسماعیل پدر 40 ساله‌ای که به علت مشکل جسمی تحت پوشش کمیته امداد قرار دارد در خصوص توجه امداد به آنها می‌گوید: متاسفانه فقط ماهانه مستمری از امداد به ما می‌دهند که مبلغ آن هم کفاف مخارج زندگی‌ام را نمی‌دهد. 

وی ادامه می‌دهد: من به همراه دختر و فرزندم با سختی زندگی خود را اداره می‌کنیم و اگر همسایگان نبودند الان چه وضعیتی داشتیم. 

این مددجو می‌افزاید: سال‌ها پیش امداد در ایام ماه رمضان بُنی به خانواده‌های تحت پوشش می‌داد و کمی با آنها همدردی می‌کرد ولی دو سال است که این بُن‌ها به فراموشی سپرده شده است. 

غلامرضا یکی دیگر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد اظهار می‌دارد: بنده الان برای گرفتن یک وام 600 هزار تومانی حدود 5 ماه است که دوندگی می‌کنم و هنوز هم نتوانستم وام را دریافت کنم. 

وی می‌گوید: مسئولان امداد اعلام کرده‌اند که برای گرفتن وام حتماً یک ضامن به همراه یک چک معرفی کنم تا وام به من تعلق بگیرد اما واقعاً نمی‌دانم چطور یک مددجو می‌تواند ضامنی برای مبلغ 600 هزار تومان پیدا کند. 

این مددجو ادامه می‌دهد: هر شب که جشن رمضان را در تلویزیون می‌بینم با خودم می‌گویم ای کاش کمی از هزینه‌های این مراسم در این ماه به ما تعلق می‌گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین