کد خبر: ۱۰۷۵۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸
هر روز تعطيلي اضافه بر تعطيلات تقويم 1262ميليارد تومان به مردم خسارت مي‌زند

تعطيلي يك روزه عيد فطر براي كل كشور و دو روزه براي خوزستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرويس اجتماعي: هیات دولت در جلسه امروز خود براي ايران يك روز به تعطيلات عيد فطر اضافه كرد و به طور استثنايي براي استان خوزستان اين تعطيلات را 2 روز تصويب كرد. بر این اساس در صورتی که جمعه عید فطر باشد، شنبه هفته آینده براي ايران و يكشنبه نيز تنها براي استان خوزستان نیز تعطیل خواهد بود.

به گزارش خبرگزاري‌ها با توجه به طرح موضوع تعطیلات عید فطر در روزهای اخیر درجلسه صبح امروز چهارشنبه هیات دولت تعطیلی یک روز علاوه بر روز عید فطر به تصویب رسید.گفته مي‌شود اين مصوبه كه صرفا براي امسال صادر شده است تنها براي استان خوزستان دو روز تعطيلي در نظرگرفته و در این استان روز یکشنبه نیز تعطیل خواهد بود.

خبرآنلاين در گزارشي تاكيد كرده بود كه هر روز تعطيلي اضافه بر تقويم سال جاري در كشور1262 میلیارد تومان هزینه برای اقتصاد ملی به همراه دارد. تعطیلات رسمی کشور در حال حاضر بالغ بر 77 روز است که در تقویم های سالانه ثبت می‌شود، این تعطیلات شامل 52 روز جمعه و 25 روز تعطیلات مناسبتی است که در برخی از سال‌ها به دلیل تطابق تعطیلات مناسبتی با تعطیلات اخر هفته تعداد این تعطیلات کاهش پیدا می‌کند ولی چند سالی است که تعطیل روز‌های بین التعطیلات به سنت تبدیل واین توقع را در مردم ایجاد کرده است که این ایام را از پیش تعطیل می‌دانند.

محاسبه زیان حاصل از افزایش تعطیلات در عرصه های اقتصادی برمبنای روش های مرسوم حسابداری کار اسانی نیست و البته در این زمینه نیز ارقام مختلفی بیان شده است ولی معمول ترین روش تقسیم میزان تولید ناخالص کشور به ایام کاری رسمی است که از این طریق می توان گفت در سال جاری میزان هزینه تحمیلی هر روز تعطیلات اضافه معادل 1262 میلیارد تومان خواهد بود.

نکته قابل توجه آن که با توجه به حجم بالای سهم دولت در اقتصاد ایران بخش عمده ای از این زیان به دولت تحمیل شده است و به طور حتم می‌تواند در سال‌های آتی به افزایش کسر بودجه بیشتر دولت منجر شود، البته دولت با توجه به امکاناتی مانند استقراض از سیستم بانکی و استفاده از درامد نفت توان پوشاندن این هزینه‌ها را خواهد داشت ولی در عمل این نوع عملکرد به معنی اتلاف منابع ملی است.

دولت در ایام ماه مبارک رمضان اقدام به کاهش ساعات کار ادارات کرد کاری که با توجه به بهرو وری پایین ساعات کار اداری در میان دستگاه‌های دولتی باعث ایجاد مشکلات فراوان برای مردم شده است زیرا در عمل ساعات مراجعه مردم به ادارات از 8 ساعت در روز به 5 ساعت کاهش پیدا کرده است و اگرچه در مورد قانونی یا غیر قانوی بودن این اقدام بحث‌های در مجلس در گرفت ولی در عمل مسکوت ماند و به نتیجه نرسید.

در نهایت نگاهی به میزان هزینه اقتصادی تحمیل شده به دو بخش خصوصی و دولتی در اثر افزایش تعطیلات نشان می‌دهد بخش خصوصی نیز در سال جاری بالغ بر روزی 240 میلیارد تومان باید هزینه عدم تولید را بپردازد و متاسفانه هیچ‌کس پاسخ‌گوی این هزینه‌ای که به بخش خصوصی کشور تحمیل می‌شود نیست.

براساس همين محاسبات بود كه ظاهرا مجلس شوراي اسلامي طرح افزودن تعطيلات درعيد فطر را از دستور خود خارج كرد. کوهكن، عضو هيأت رئيسه مجلس در گفت‌و گو با آفتاب گفته بود كه نمايندگان چهارشنبه هم تعطيلات عيد فطر را بررسی نمی‌كنند.

هفته گذشته جمعی از نمایندگان طرحی را به منظور کاهش ساعت کاری ادارات در ماه مبارک رمضان و افزایش تعطیلات عید فطر ارائه دادند. بر اساس این طرح تعطیلات عیدفطر به سه روز افزایش می‏یابد و در عوض برای این‌که در سال کار و همت مضاعف، مجلس متهم به اعمال کم‎کاری در کشور نشود، دو تعطیلی رسمی دیگر حذف می‎شود. طراحان 15 خرداد و 29 اسفند را پیشنهاد داده بودند اما کمیسیون‏‌های تخصصی فرهنگی و اجتماعی 12 فروردین را جایگزین 15 خرداد برای حذف نعطیلات کردند.

در عين حال به گزارش تابناك مداح شناخته شده و پیشکسوت کشور حاج منصور عرضي سحرچهارشنبه در مسجد ارک شدیدا به تصویب طرح تعطیلات عید فطر در مجلس انتقاد کرد و این طرح را حرکت در مسیر وهابیون دانست.

این مداح شناخته شده که مواضع سیاسی‌ اش همواره خبرساز بوده، اعلام کرد: این طرح، طرح وهابی‌هاست که در جهت کمرنگ‌کردن عیدالله اکبر، عید غدیر خم ارائه شده است. نمایندگان فریب این طرح را نخورند چرا که در واقع این طرح همراهی با وهابیون است، چرا حالا که وهابی‌ها در عربستان این روزها را تعطیل کردند ما هم باید این کار را تکرار کنیم؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین