کد خبر: ۱۰۷۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۰

محاکمه عوامل کشتار در فیلیپین آغاز شد

در این حمله 57 نفر به ضرب گلوله کشته شدند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محاکمه یکی از پرنفوذترین سیاست‌مداران فیلیپین که متهم است در فجیع ترین کشتار دسته‌جمعی در این کشور نقش مهمی داشته، آغاز شده است. 

اندال امپیتون، عضو یکی از قبایل پرقدرت جنوب فیلیپین است که متهم شده در حمله غافل‌گیرانه ماه نوامبر گذشته علیه یک رقیب سیاسی دست داشته است. در این حمله 57 نفر به ضرب گلوله کشته شدند. 

اندال امپیتون اتهاماتش را رد کرده است. 

تاریخ برگزاری جلسه دادگاه که روز چهارشنبه 8 سپتامبردر زندانی در مانیل برگزار شد، از ماه فوریه بارها عقب افتاده بود. 

در ماه ژوئن یکی از شاهدان اصلی این پرونده که اعتراف کرده بود در حمله ماه نوامبر دست داشته و حاضر بوده علیه خانواده اندال امپیتون شهادت دهد، هدف تیراندازی قرار گرفت و کشته شد. 

در جلسه دادگاه، یکی از شاهدان که سابق بر این خدمتکار خانوادگی اندال امپیتون بوده، گفت آنها شش روز قبل از حمله غافلگیرانه، در باره قتل رقبای سیاسی صحبت کرده بودند. 

لکم الدین سلیائو، ازپسر امپیتون، نقل کرد که گفته است "همه را بکشید." 

بسیاری از قربانیان کشتار انتخاباتی سال گذشته، زنانی بودند که عضو خانواده سیاسی منگوداداتو بودند؛ خانواده ای که رقیب سیاسی خانواده امپیتون قلمداد می شود. در این کشتار سی خبرنگار نیز که همراه کاروان خانواده منگوداداتوس سفر می کردند، کشته شدند. 

بنا به گزارش ها، پسر اندال امپیتون، سرد و بی تفاوت در جلسه دادگاه، که تحت کنترل تدابیر امنیتی شدید بود، نشست و به اظهارات شهود گوش کرد. 

به گزارش جام‌جم به‌نقل از بی‌بی‌سی، 5  عضو خاندان امپیتون، از جمله اندال امپیتون در میان 196 نفری هستند که در ارتباط با این کشتار سیاسی مورد محاکمه قرار می گیرند. 

لکم الدین سلیائو، که بیست سال خدمتکار خانواده امپیتون بوده، به دادگاه گفت اندال امپیتون سر میز شام از فرزندانش خواست جلوی اسماعیل مانگوداداتو را بگیرند و اجازه ندهند اسناد کاندیداتوری خود را برای شرکت در انتخابات فرمانداری تحویل مسئولان دهد. 

خانواده امپیتون در 10 سال گذشته قدرت را در ایالت ماگوئین دانائو در دست داشته است.
جسد پنجاه و هفت قربانی، ماه نوامبر سال 2009 در یک گور دسته جمعی کشف شد. 

اسمائیل منگودادتو اسناد کاندیداتوری خود را توسط همسر، خواهران و سایر اعضای خانواده اش فرستاده بود زیرا تصور می کرد به جان آنها سوءقصد نمی شود. او در انتخابات فرمانداری ماه مه امسال پیروز شد. 

سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که از ماه نوامبر گذشته تا کنون، شمار زیاد افرادی که از سوء رفتارهای منتسب به خاندان امپیتون خبر داشتند، کشته شده اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین