کد خبر: ۱۰۷۷۱۱
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۰
با صدور بیانیه‌ای

موسسه بین‌المللی گفت‌و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، طرح قرآن‌سوزی کشیش آمریکایی را محکوم کرد

ترغیب به خشونت و ترویج تروریسم جنایت است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس سیاسی: به دنبال تصمیم یک کشیش آمریکایی برای دعوت به سوزاندن قرآن کریم در روز 11 سپتامبر، "موسسه بین‌المللی گفت‌و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها" بیانیه‌ای را در محکومیت این فاجعه خشونت بار صادر کرد. 

به گزارش آفتاب، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم 

جهان هنوز فاجعه‌ی تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 میلادی را از یاد نبرده است که در سپتامبری دیگر باز شاهد اقدامی خشونت‌آمیز به نام دین در سویی دیگر شد.
 
دعوت «تری جونز» برای سوزاندن قرآن کریم کاری از همان جنس در زمینه‌ی کاشتن بذر کینه و خشونت، انسداد عرصه‌ها ی همزیستی و صلح و گفت‌و گو و نشانه‌ای از بروز یک بیماری مهلک در همه جای عالم است.
 
این دعوت نابخردانه که خوشبختانه در اثر موضع‌گیری‌های صریح اندیشمندان و مؤمنان همه‌ی ادیان و فشار افکار عمومی جهان متوقف ماند، نه با جوهر ادیان الهی نسبتی دارد و نه با بدیهیات عقلانی و انسانی. 

اما از آنجا که به نام دین علیه دینی دیگر انجام می‌گرفت، می‌توانست جهان‌های دینی را در برابر هم قرار دهد و جهان انسانی را به ورطه‌ی جدیدی از خشونت و ستیز بکشاند. 

ترغیب به خشونت و نابردباری و ترویج تروریسم از سوی هرکس که باشد جنایت است و اگر به نام دین چه به نام اسلام و چه به نام مسیحیت باشد، جنایت مضاعف است و جفا به خداوند و عالم بشریت. 

جهان برای زندگی امن و آزاد و عادلانه و برای دور شدن از ورطه ی جنگ و خشونت نیازمند دین و اخلاق و ارائه و اشاعه‌ی تصویر رحمانی از ادیان الهی و همه‌ی مومنان و دینداران است. پس برای همه‌ی پیروان ادیان مبرم‌ترین وظیفه توجه به این مهم و تکیه بر نقاط مشترکی است که نتیجه‌ی آن بالا بردن سطح مدارا، ترویج گفت‌و گو و ائتلاف برای صلح است. 

این دعوت صریح خداوند است که همه‌ی پیامبران در کتاب‌های مقدس مروج آن بوده‌اند و به تعبیر قرآن کریم: «يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَى كَلَمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ » (ای کسانی که به دین الهی معتقد هستید بیایید پیرامون آن کلمه‌ی مشترک که پرستیدن خدای واحد است گرد هم آییم). 

جای امیدواری است که وجدان بشری اکنون در برابر این اقدام جنایت‌کارانه به‌درد آمد و از خود واکنش نشان داد.
 
نخبگان و اندیشمندان مسیحی در کنار عالمان و متفکران مسلمان به محکوم کردن این عمل ناشایست پرداختند و این واکنش مناسب به بار نشست و نشان داد که برای جلوگیری از فاجعه‌های بزرگ‌تر و دامنه‌های خوفناک‌تر باید به دامان افکار عمومی پناه برد و خشونت‌طلبان و حادثه‌سازان را به هر نام که باشند در انزوا و طرد و تنهایی قرار داد. 

تلاش‌های گسترده و فوری که از سوی همه‌ی عالمان و متدینان مسیحی و مسلمان و سایر ادیان و نیز نهادهای مدنی و شخصیت‌های سیاسی به انجام رسید گام نخست در راه دفع این شر جدید انسانی و محاکمه و محکومیت عامل یا عاملان آن در محکمه‌ی وجدان بشری و افکار عمومی جهانی بود.
 
باید گام‌های استوار بعدی را در راه پیشگیری از وقوع فجایعی از این دست برداشت و برای زدودن خشونت از چهره‌ی انسانی و اخلاقی دین و اهتمام به گفت‌و گو در همه‌ی عرصه‌ها تلاشی مجدانه را سامان داد. 

"مؤسسه بین‌المللی گفت‌و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها" که افتخار آن را دارد که با پیشنهاد ریاست آن در سال 2001 میلادی سهمی اندک در ترویج فرهنگ گفت‌و گو و ائتلاف برای صلح در عرصه‌ی جهانی داشته باشد، اکنون نیز دست همه‌ی آنان را که برای دورشدن جهان از خطر افراط‌گرایی، جمود، خشونت و جنگ در اندیشه‌اند، به گرمی می‌فشارد و همچنان بر پیشبرد برنامه‌های عملی در این زمینه تاکید می‌کند.

موسسه‌‌ی بین‌المللی گفت‌و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها- تهران
19/6/1389
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین