کد خبر: ۱۰۷۹۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۵
امیری، عضو حقوقدانان شورای نگهبان:

عقد قولنامه در بنگاه‌ها غیرقانونی است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بر اساس قانون مصوبه مجلس در سال 1354 دفاتر اسناد رسمی به عنوان تنها مرجع قانونی ثبت اسناد کشور موظف به ثبت تمامی اسناد و معاملات کشور شدند.

عضو حقوقدانان شورای نگهبان از غیرقانونی بودن عقد قرارداد و قولنامه در بنگاه‌های معاملات املاک خبر داد و افزود: بنگاه‌های املاک بر اساس قانون سال 1317 تنها دلال هستند و قانون جدیدی از این تاریخ به بعد هنوز تصویب نشده است.

حسینعلی امیری، در مورد تنش‌های موجود میان بنگاه‌های معاملات املاک و سازمان ثبت اسناد کشور گفت: موضوع دعوا بر سر عقد قولنامه است به طوری که بنگاههای معاملات املاک می‌گویند ما می‌توانیم بابت اجاره، رهن و فروش ملک قولنامه صادر کنیم ولی سازمان ثبت (کانون سردفتران) می‌گوید این اقدام غیرقانونی است.

وی افزود: این چالش در زمان تصدی بنده نیز وجود داشت که با تنظیم و انتشار مبایعه نامه رسمی برای بنگاه‌های معاملات املاک در این مورد تعامل برقرار شد ولی مبایعه نامه‌ها جنبه سندیت نداشت و تنها در حد یک قرارداد آزاد میان دو طرف معامله محسوب می‌شد.

رئیس اسبق سازمان ثبت اسناد کشور با اشاره به قانون دلالان سال 1317 اظهار داشت: در این قانون بنگاه‌های معاملات املاک فعلی به عنوان دلال معرفی شده‌اند که تنها وظیفه دلالی املاک را دارند و پس از آن هیچگونه قانونی مبنی بر رسمیت بنگاه‌ها برای عقد قرار داد معاملات تصویب نشده است.

وی گفت: بر اساس قانون مصوبه مجلس در سال 1354 دفاتر اسناد رسمی به عنوان تنها مرجع قانونی ثبت اسناد کشور موظف به ثبت تمامی اسناد و معاملات کشور شدند.

امیری در پاسخ به این پرسش که بنگاههای معاملات املاک معتقدند بر اساس تفاهم نامه سازمان ثبت و وزارت بازرگانی در دوران تصدی "آقای علیزاده" می‌توانند قرارداد و قولنامه منعقد کنند اظهار داشت: قانون از هر مصوبه و تفاهم‌نامه‌ای بالاتر است و ما در قانون اختیاری بابت عقد قرارداد در بنگاه‌های معاملات املاک نداریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین