کد خبر: ۱۰۸۰۹۵
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۸
مدیرعامل موسسه زیست محیطی اتحاد کارون:

رودخانه کارون رو‌ به‌نابودی است

نسل برخی ماهی‌های کارون رو به‌انقراض است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرعامل موسسه زیست محیطی اتحاد کارون گفت: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و دز و ورود بی‌رویه فاضلاب، اکوسیستم جانوری کارون را به نابودی کشانده و اکنون نسل برخی ماهی‌های این رودخانه رو به انقراض است. 

امین کعبی‌نیا اظهار داشت: وضعیت فعلی رودخانه کارون به هیچ‌وجه مطلوب نیست و آن رودخانه خروشان گذشته که قابل کشتی‌رانی بوده اکنون رو به‌نابودی است. 

وی افزود: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون در سال‌های گذشته موجب کاهش دبی این رودخانه شده و اکنون نیز پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های دز در حال انجام است. بخشی از آب کارون از رودخانه دز تامین می‌شود و با انتقال آب از سرشاخه‌های دز، رودخانه کارون نیز بیش از پیش کم‌آب می‌شود. 

کعبی‌نیا تصریح کرد: وجود رودخانه کارون در دشت خوزستان نقش مهمی در مولفه‌های اقتصادی، کشاورزی، اجتماعی و زیست‌محیطی منطقه ایفا می‌کند و اکوسیستم پایداری را در دشت خوزستان ایجاد کرده و در صورتی که به هر دلیل این شرایط اکوسیستمی پایدار تغییر کند زیان وارد شده جبران‌ناپذیر خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: اکنون انتقال آب از سرشاخه‌های کارون با شتاب بسیار و بدون ارزیابی اثرات ناشی از این انتقال در حال انجام است و ادامه این روند منجر به نابودی اکوسیستم کارون می‌شود. 

مدیرعامل موسسه زیست محیطی اتحاد کارون بیان کرد: با کاهش دبی کارون و ورود بی‌رویه فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی به این رودخانه اکنون شاهدیم که اکوسیستم جانوری رودخانه کارون نسبت به گذشته بسیار تغییر یافته و برخی گونه‌های جانوری ساکن در این رودخانه رو به نابودی هستند. 

وی تاکید کرد: به عنوان مثال ماهی صبور و گربه ماهی در گذشته به میزان بسیار زیاد در رودخانه کارون وجود داشت و کارون زیست‌گاه مناسبی برای این دو گونه ماهی بود ولی اکنون با کاهش آب رودخانه و ورود فاضلاب به آن، تعداد این دو گونه ماهی به شدت کاهش یافته و اگر این روند ادامه یابد ممکن است شاهد نابودی کامل این ماهی‌ها در کارون باشیم. 

کعبی‌نیا گفت: 2 میلیون و 400 هزار هکتار زمین قابل کشت در خوزستان وجود دارد که یک میلیون و 200 هزار هکتار از آن آماده کشت است و برای کشت این زمین‌ها نیازمند آب هستیم. 

وی افزود: در شرایطی که پتانسیل‌های فراوان در بخش‌های مختلف در خوزستان وجود دارد، انتقال آب از سر شاخه‌های کارون به استان‌های دیگر مقرون به صرفه نیست و با توجه به اثرات زیست محیطی آن می‌توان گفت انتقال آب از سرشاخه‌های کارون توجیه ندارد. 

این فعال محیط زیست تصریح کرد: همچنین بسیاری از تالاب‌های خوزستان تشنه هستند و در صورتی که حق‌آبه آنها تامین نشود نابود می‌شوند. با انتقال آب از سرشاخه‌های دز و کارون، تالاب‌های استان نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند و ممکن است خشک شوند. 

مدیرعامل موسسه زیست محیطی اتحاد کارون خاطرنشان کرد: افزایش معضل گرد و غبار ناشی از خشک شدن تالاب‌ها نیز از دیگر پیامدهای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین