کد خبر: ۱۰۸۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۳
تاكيد دولت بر واردات ماهانه 7000تن گوشت قرمز از برزيل بعد از ماه رمضان

برزيل و آرژانتين صادرات گوشت قرمز و مرغ را متوقف كردند

خروج دولت از سياست بازار آزد و ورود به سياست حمايتی
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - فروزان آصف نخعی: به‌دنبال تشدید تحریم‌های بین‌المللی از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و آمریکا، آرژانتین و برزیل نیز به صف این کشورها پیوسته و براساس اخبار منابع مطلع احتمالا توقف صادرات گوشت قرمز و گوشت مرغ از سوی این دوکشور به ایران ممنوع شده است.

چندی پیش معاون وزیر جهاد کشاورزی مجتبی نوروزی در گفت‌و گو با مهر از صدور مجوز واردات گوشت گرم به میزان 1000 تن از برزیل به ایران از سوی سازمان دامپزشکی ایران خبرداده بود.

علی‌اکبر فرجی مدیر کل دامپزشکی استان تهران نیز در 23 مرداد 1389 به خبرگزاری فارس گفته بود که از 6 کشور بلاروس، دوبی، قرقیزستان، ترکیه، برزیل و گرجستان گوشت قرمز و گوشت مرغ وارد می‌شود.به گفته فرجی تولید روزانه استان تهران 250تن گوشت گوسفندی و گوساله است که 50درصد نیاز گوشت این استان را تأمین می‌کند.

وی گفت: بعد از پایان ماه رمضان، واردات ماهانه 7 هزار تن گوشت منجمد برزیلی ادامه می‌یابد و بقیه واردات قطع می‌شود مگر اینکه در بازار احساس نیاز شود.با این همه معلوم نیست این احتمال که ممنوعیت ورود گوشت قرمزو گوشت مرغ به ایران از سوی دو کشور آرژانتین و برزیل براثر تحریم‌ها بوده تا چه اندازه صحت دارد.

علاوه بر این وزارت بازرگانی به وزارتخانه‌های مختلف چند روز فرصت داده فهرست کالا هایی را که ورود شان باید از نظر آن‌ها ممنوع بشود، اعلام کنند. روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد که وزارت جهاد کشاورزی خواستار منع واردات 49 کالای کشاورزی و باغی شده و وزارت صنایع هم لیستی را تهیه کرده مرکب از 1300 کالا که ورود آن‌ها از نظر آن وزارتخانه غیر ضروری است و باید ممنوع بشود.

در عین حال در تاریخ 20 -6 1389 خبرگزاری مهر به نقل از معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی محمد دودانگه اعلام کردکه به دنبال نامه مهدی غضنفری وزیر بازرگانی به وزرای جهادکشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنایع و معادن در خصوص مدیریت واردات، صادق خلیلیان نخستین وزیری بود که با ارسال نامه ای به وزیر بازرگانی، واردات 49 قلم محصول کشاورزی را ممنوع اعلام کرد.

محمد دودانگه افزود: برهمین اساس، مهدی غضنفری وزیر بازرگانی مفاد نامه صادق خلیلیان وزیر جهادکشاورزی مبنی بر ممنوعیت واردات 49 قلم محصول کشاورزی را عیناً به سازمان توسعه تجارت ایران ابلاغ کرد وبه این ترتیب ثبت سفارش واردات 49 محصول کشاورزی قفل شد.

ولی در تاریخ 21-6-1389 ناصر ابراهیمی مدیرکل دفتر واردات گمرک در گفت و گو با مهر با بیان این‌که فعلا بخشنامه یا دستوری مبنی بر ممنوعیت موقتی واردات برنج به گمرک ابلاغ نشده است، تصریح کرد: هنوز بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات 49 محصول کشاورزی و توقف موقتی واردات برنج به گمرک ابلاغ نشده است.

درنهایت تایید صحت و سقم خبر ممنوعیت صادرات گوشت قرمز و مرغ از برزیل و آرژانتین با پیگیری از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی به نتیجه مشخصی ختم نشد. قاسمی در روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و بخش پشتیبانی امور دام را تایید و تکذیب خبر را در مسئولیت خود نمی‌دانست.

فعله‌گری نیز در روابط عمومی وزارت بازرگانی از ممنوعیت صادرات گوشت قرمز و مرغ به ایران از سوی برزیل و آرژانتین اظهار بی‌اطلاعی و تنها تاکید کرد در صورتی که این دو قلم کالا در ردیف 49 قلم کالایی باشد که وارداتشان ممنوع شده از هر کشوری که به ایران صادر می‌شود وارداتش ممنوع می‌شود.

منابع مطلع همچنین اعلام کرده‌اند که در حال حاضر دو کشور برزیل و آراژانتین صادرات علوفه و خوراک دام وتیور را هم در چارچوب تحریم‌ها قطع کرده‌اند. ولی ظاهرا وزارت بازرگانی نیز پیش دستی کرده و واردات علوفه و خوراک دام و تیور از دو کشور مورد اشاره را منع کرده است.

با این همه طرح مقاومت اقتصادی که از سوی مسئولان نظام جمهوری اسلامی اعلام شده فرآیند خروج از سیاست‌ درهای باز، بازار آزاد، و نظام خصوصی سازی بر اساس اصل 44 قانون اساسی و اسناد بالادستی چون برنامه چشم‌انداز را به نفع سیاست‌های حمایتی تحت الشعاع خود قرار داده است.

دولت آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده کلیه کسانی که در تصویب قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران همرایی نشان داده و در تحریم‌های اتخاذ شده توسط غرب علیه ایران همراهی کنند متقابلا تحت تحریم ایران قرارحواهند گرفت. با این همه معلوم نیست که آیا چین در زمره این دست از کشورها که از یک سو به قطعنامه‌های تحریم علیه ایران رای داده و از طرف دیگر بازار کالا را در ایران اشباع کرده شامل این دست از تحریم‌های ایران خواهد شد یا نه؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۴
0
0
مرگ بر دروغ نیوز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۶
0
0
با "احتمالا" كه خبر نميشه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین