کد خبر: ۱۰۸۱۶۵
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۵

وزیر نیرو: تثبیت قیمت‌ها به صنعت برق آسیب جدی زد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ وزیر نیرو با انتقاد از طرح جنجالی تثبیت قیمت‌ها که در مجلس هفتم با وجود مخالفت دولت خاتمی توسط اصول‌گرایان تصویب شد، این طرح را عامل وارد شدن آسیب جدی به وزارت نیرو و صنعت برق کشور ارزیابی کرد.

نامجو در گفت‌و گو با روزنامه جام جم به انتقاد از قانون تثبیت قیمت‌ها پرداخته و گفته است: «هر تغییر کوچکی اثرات سنگینی می‌گذارد و این آثار در کوتاه‌مدت قابل پیش‌بینی نیستند.»

مجید نامجو در خصوص تاثیر قانون تثبیت قیمت‌ها بر وزارت‌خانه متبوع خویش اظهار داشت: «بخش‌های برق، آب و آبفا اتکا به منابع درآمدی مردمی دارند؛ اما وقتی قانون تثبیت قیمت‌ها تصویب شد، مشکلات زیادی ایجاد شد و من فکر می‌کنم شاخص‌ترین وزارتخانه‌ای که از این قانون آسیب جدی دید، وزارت نیرو بود.»

وی افزود: «در بخش برق افزایش قیمت نداشتیم و درآمدی حاصل نشد. در حوزه آب وضع به مراتب بدتر از برق بود، چون بعدها قانونی آمد که حق‌النظاره‌ها را هم در بخش آب کشاورزی حذف کرد و تقریبا شرکت‌های آب منطقه‌ای را نابود کرد. با این درآمد می‌‌شد منابع آب را مدیریت و نظارت کرد؛ اما عملا اتفاقی نیفتاد.»

وزیر نیرو با اشاره به تصویب این قانون گفت: «همان موقع که قانون تثبیت تصویب شد، نمایندگان گفتند خب حالا اگر دولت مشکلی دارد، لایحه بیاورد تا ما تصویب کنیم. شما می‌دانید وقتی جریانی در فرآیند نظام کلی کشور شکل گرفته نمی‌توان آن را تغییر داد. مثلا امروز تصمیم گرفته شود وزارت نیرو تعرفه‌ها را تغییر دهد؛ مگر می‌شود تعرفه‌ای که در یک نظام نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با پشتوانه علمی و کارشناسی شکل گرفته و در حال اجراست را یک‌شبه تغییر داد؟ هر تغییر کوچکی اثرات سنگینی می‌گذارد و این آثار در کوتاه‌مدت قابل پیش‌بینی نیستند.»

گفتنی است قانون تثبیت قیمت‌ها که در ابتدای کار مجلس هفتم با فشار اصول‌گرایان و با ادعای ارتقای وضعیت معیشت مردم تصویب شد، با مخالفت جدی دولت سیدمحمد خاتمی مواجه بود. اما مجلس، دولت را مجبور به اجرای این طرح کرد و هنوز هم بعد از چند سال، صنعت برق کشور از تبعات آن رنج می‌برد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین