کد خبر: ۱۰۸۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۱:۰۵

قالیباف: تجدیدنظر در نظام اداری و سیاسی کشور لازم است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمدباقر قالیباف در آئین افتتاح شصت وششمین اجلاس شهرداران کلان‌شهرهای کشور در تبریز تاکید کرد: بعد از چهار دهه فعالیت در نظام جمهوری اسلامی وقت آن رسیده است که در عالی ترین سطح کشور، با بومی سازی تجربه دنیا و نیز بهره گیری از مبانی علمی؛ نظام اداری و سیاسی کشور متحول شده و وظایف ملی و محلی از هم تفکیک شود.

رئیس اجلاس کلانشهرهای کشور گفت: باید با تجدیدنظر جدی در ساختار نظام اداری و سیاسی وظایف محلی و ملی در همه شؤون تفکیک شود وگرنه با رویه فعلی مدیریت واحد شهری غیرقابل تحقق است.

به گزارش فردا، دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران صبح پنجشنبه در آئین افتتاح شصت وششمین اجلاس شهرداران کلانشهرهای کشور در تبریز افزود: بعد از چهار دهه فعالیت در نظام جمهوری اسلامی وقت آن رسیده است که در عالی ترین سطح کشور و با بومی سازی تجربه دنیا و نیز بهره گیری از مبانی علمی نظام اداری و سیاسی کشور متحول شده و وظایف ملی و محلی از هم تفکیک شود.

وی گفت: در این راستا باید وظایف محلی به شهرداریها و شوراها و وظایف ملی به دولت و مجلس شورای اسلامی واگذار شود تا افرادی که علاقمند به فعالیت در سطح محلی و یا ملی هستند هر کدام در جایگاه خود به ارائه خدمت به مردم بپردازند.

شهردار تهران با بیان اینکه تحقق طرح موسوم به مدیریت واحد شهری با وجود پیش بینی در برنامه های سوم و چهارم توسعه به دلایل مختلف مورد بی توجهی دولت ها قرار گرفته است اظهار داشت: به نظر می رسد امید بستن به نقش آفرینی دولتها در تحقق مدیریت واحد شهری به نتیجه ای نخواهد رسید و از این رو باید تمام تلاش ها برای تحقق تفکیک سازی وظایف ملی و محلی معطوف شود.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه مقوله مدیریت واحد شهری در برنامه پنجم توسعه نیز پیش بینی شده اما به نظر می رسد گرفتار همان سرنوشتی شود که طی برنامه های سوم و چهارم گرفتار آن بوده است.

قالیباف بر تقویت همدلی و روحیه تعامل بین پرسنل شهرداری و شوراهای اسلامی تاکید کرد و افزود: یکی از مهمترین زمینه ها برای تفکیک سازی وظایف محلی و ملی وجود همین روحیه همدلی و وحدت بین شهرداران و شوراهای اسلامی است تا از این طریق مسئولان تصمیمگیر مجاب به محقق کردن این تصمیم شوند.

رئیس اجلاس شصت و ششم شهرداران کلانشهرهای کشور اضافه کرد: به جای نگاه خطی باید شهرداران و شوراها با تعامل بیش از گذشته همه نیازهای مردم را در مقیاس محلی ارائه کنند و در نقش آفرینی دولت و مجلس برای انجام وظایف ملی کمک نمایند تا حمایتهای لازم جهت تحقق این مهم بدست آید.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به نامگذاری دهه چهارم انقلاب اسلامی به نام دهه عدالت و پیشرفت اشاره و خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی نشان می دهد سالهایی پرتلاطم و پرفراز و نشیب در انتظار کشورمان است و چالشهایی دهه عدالت و پیشرفت را تحت تاثیر قرار خواهد داد که وظیفه شهرداران را به عنوان دستگاه واقع شده در خط مقدم خدمت به مردم سنگین تر می کند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید وظیفه اصلی در این مقطع شناخته شده و به خوبی به آن عمل شود تصریح کرد: مهمترین شعار انقلاب اسلامی و دغدغه نظام کارآمدی دین در اداره جامعه است و باید شهرداران بتوانند در حوزه های کاری خود این شعار را به اثبات برسانند.

وی به اجتناب ناپذیر بودن اجرای قانون هدفمندی یارانه ها از روزهای آینده اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه شهرداریها در این قانون به عنوان دستگاه غیردولتی مورد توجه شایسته قرار نگرفته اند اما شهرداریها وظیفه خطیری برای یاری دولت در اجرای این قانون دارند.

وی مدیریت مناسب حمل و نقل شهری در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را مورد تاکید قرار داد وافزود: البته شهرداریها باید در تمام ماموریتهای خود‌ تاثیرات هدفمندی یارانه ها را به عنوان یکی از اولویتهای جدی خود لحاظ کنند.

قالیباف اظهار داشت: شهرداری در خدمت به مردم یکی از دستگاههای منحصر به فردی است که در عین حال در خطرناکترین محل برای ظلم به مردم و تضییع حق الناس نیز واقع شده است.

وی توفیق خدمت مخلصانه به مردم را یکی از بزرگترین مجاهدتهای در راه خدا دانست و شهرداری را یکی از مجموعه هایی نامید که فرصت خدمت در آن باید به عنوان نعمت بزرگی قلمداد شود.

شهردار تهران همچنین اقدام افراطی آمریکاییها در سوزاندن قرآن را محکوم کرد و اظهار داشت: تعرض به قرآن کریم که برای کمال، زندگی و زیباییهاست حاکی از عمق نفرت و کینه توزی استکبار و صهیونیسم در تقابل با جامعه اسلامی و مسلمانان است.

اجلاس شصت و ششم با حضور 10 نفر از شهرداران کلانشهرهای کشور و نیز نمایندگان مجلس تا بعد از ظهر جمعه 26 شهریور در تبریز ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین