کد خبر: ۱۰۸۴۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۱

انصاری: مجلس در رأس امور نباشد، یعنی دیکتاتوری رضاخانی

حرف‌های احمدی‌نژاد خطرناک است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی به تشریح جایگاه مجلس در اندیشه امام خمینی (س)پرداخت و اظهار داشت: هر کسی که با مجموعه نظرات و دیدگاه‌های حضرت امام آشنایی دارد می‌داند که امام از ابتدا نسبت به جایگاه و نقش مجلس توجه فوق‌العاده‌ای داشتند و اینکه مجلس در راس امور است یک تعارف در بیانات امام نبود بلکه اعتقاد راسخ امام به مردم‌سالاری بوده است.

وی در گفت‌و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران افزود: حضرت امام در نگاه آسیب‌شناسانه‌ای که به تاریخ یکصد ساله اخیر ایران داشتند معتقد بودند که اگر مجالس از زمان مشروطیت به بعد نقش خودشان را به درستی ایفا می‌کردند و در جایگاه خودشان قرار می‌گرفتند، هرگز استبداد رضاخانی شکل نمی‌گرفت.

انصاری گفت: علاقه فوق‌العاده حضرت امام به مرحوم شهید مدرس از زاویه توجه اکید امام به مجلس بوده است، مدرس در مجلس سعی داشت که قدرت ملت را از طریق نمایندگان اعمال کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: قدرت مردم از طریق مجلس جلوی خودکامگی‌ها و دیکتاتوری‌ها را می‌گیرد. امام بارها تکرار می‌کردند که مرحوم مدرس یک تنه با استبداد مبارزه می‌کرد.

انصاری خاطرنشان کرد: مجلس هم در جایگاه قانون‌گذاری می‌تواند به تصویب برنامه‌ها و بودجه اداره کشور بپردازد و با جلوگیری از خود‌محوری و خود‌رایی در آوردن دستگاه‌ها بر مدار قانون اثر گذار باشد و هم از جنبه نظارتی می‌تواند هرگاه که مجری قانون پای خود را کج گذاشت به او اخطار بدهد.

وی درخصوص ارتباط حقوقی مجلس و قوه مجریه گفت: اختیارات و وظایفی که قانون اساسی به مجلس و نمایندگان مجلس داده بی‌نظیر است. نمایندگان حق دارند به رئیس‌جمهور و وزرا تذکر بدهند، حق دارند از آنها سئوال کنند و اگر جمعی از نمایندگان در هر موضوعی که احساس کنند مجری قانون به خوبی به وظایفش عمل نمی‌کند و یا از قانون تخلف کرده، از رئیس‌جمهور سئوال و وزیر را استیضاح کنند. نمایندگان حق دارند در همه امور کشور تفحص کنند.

وی افزود: مجلس به عنوان خانه مردم و به نمایندگی از ملت حق دارد اگر رئیس‌جمهور را برای اداره کشور صلاح ندید و کفایت لازم را در رئیس‌جمهور احساس نکرد رای به عدم کفایت رئیس‌جمهور بدهد.

انصاری با اشاره به این توجیه که حرف امام در شرایط زمانی خاص مطرح شد، گفت: این گفته که حضرت امام زمانی این حرف را مطرح کردند که رئیس قوه مجریه مستقیما از مردم رای نگرفته بود یک برداشت کاملا اشتباه و یک تحریف مبانی انقلاب اسلامی است. بنی‌صدر مستقیما از مردم رای گرفته بود ولی مجلس منتخب مردم او را برکنار کرد، حضرت امام هم بر رای مجلس در برکناری بنی‌صدر صحه گذاشتند.

نماینده ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من وقتی که در مجلس اول حضور داشتم، در موضوعات مختلف که خدمت امام می‌رسیدیم حتی در مجلس سوم وقتی طی نامه‌ای در مورد برخی از دستوراتی که امام در دوران جنگ صادر می‌کردند که به حسب ظاهر فراتر از قانون اساسی بود پرسش کردیم حضرت امام با صراحت حق را به نمایندگان مجلس دادند و فرمودند اگر اقداماتی فراتر از قانون شده به‌خاطر ضرورت های جنگ بوده و همه مصمم هستیم در چهارچوب قانون عمل کنیم. ایشان با تواضع حتی تذکر نمایندگان را در مورد شخص خود پذیرفتند چه برسد به رئیس‌جمهور.

حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری گفت: سئوال این است اگر مجلس در راس امور نیست و رئیس‌جمهوردر راس امور است، این نظام چه فرقی می‌کند با نظام دیکتاتوری رضاخانی، فردا لابد رئیس‌جمهور می‌خواهد به مجلس دستور بدهد، لابد اگر مصوبه‌ای را خلاف میل و فکر خودش تشخیص داد می‌تواند مصوبه مجلس را عمل نکند یا آن را وتو بکند.

وی افزود: واقعا این اظهارات خطرناک هستند. من از آقای رئیس‌جمهور خواهش می‌کنم مطالعه حقوقی بکند و اصولا باید کسی که رئیس‌جمهور می‌شود اگر رشته تحصیلی‌اش حقوق نیست لااقل یک سلسله مطالعات حقوقی داشته باشد و از مشاوران حقوقی در اظهارات خود مشورت بگیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این سخن خلاف قانون است در حالی که رئیس‌جمهور قسم خورده که حافظ قانون اساسی باشد. به سادگی نمی‌شود از کنار این اظهار نظر گذشت؛ اگر این اظهار‌نظر را در کنار برخی گزارشات و اقداماتی که در چند سال گذشته رایج شد در عمل نکردن به قوانین مجلس بگذاریم، احساس نگرانی ‌می‌کنیم از اینکه خدای نکرده تمایل به قدرت موجب بشود که مجددا اندیشه بازگشت به نظام غیر مردم‌سالاری در کشور شکل بگیرد. در حالی که نظام ما نظام مردم‌سالاری است.

انصاری در پایان گفت: رئیس‌جمهور اگر صد در صد آرای مردم را هم بگیرد یعنی ۴۶ میلیون واجد شرایط رای همه در انتخابات شرکت کنند و صد در صد هم به یک نفر رای بدهند این فرد شأنی جز اجرای مصوبات مجلس ندارد. مردم رئیس‌جمهور را برای اجرای مصوبات مجلس انتخاب می کنند نه برای مسأله دیگر.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۳۰
0
0
احسنت به اظهار نظر شجاعانه شما بيشتر مردم بانظر شما موافقند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
0
0
لبيك يا خامنه اي
لبيك يا خامنه اي
لبيك يا خامنه اي
لبيك يا خامنه اي
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۳:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
0
0
afarin be shoma
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۷
0
0
جناب انصاری صحیح می فرمایند
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین