کد خبر: ۱۰۸۶۰۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰

دوره غربت گفت‌و گوی تمدن‌ها در کشور ماست

داریوش قنبری
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: الان دوره غربت بحث گفت‌و گوی تمدن‌ها در کشور ماست. اندک مباحثی که در این باره مطرح می‌شود محدود به موسسه بین‌المللی گفت‌و گوی تمدن‌ها به ریاست آقای خاتمی است که امکانات چندانی هم در اختیار ندارد. 

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس، دوره کنونی را دوره غربت بحث گفت‌و گوی تمدن‌ها در کشور دانست و گفت: گفت‌و‌گوی تمدن‌ها بحث مفیدی بود که از سوی کشور ما در عرصه بین‌المللی مطرح شد که انعکاس مطلوبی داشت و موجب ارتقای جایگاه ایران در محافل جهانی شد.

داریوش قنبری در گفت‌و گو با "دیپلماسی ایرانی" با ابراز تاسف از عدم پیگیری موضوع گفت‌و گوی تمدن‌ها در دولت‌های نهم و دهم اظهار داشت: متاسفانه این سیاست تداوم پیدا نکرد و حتی آثار مثبت اقدامات کشور در این عرصه نیز از بین رفت.

به گفته نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی، دولت‌های نهم و دهم در مجموع سیاست گفت‌و گوی تمدن‌ها را ادامه ندادند و رویکرد دیگری در عرصه سیاست خارجی در پیش گرفتند که با سیاست‌های دولت خاتمی متفاوت بود.

قنبری درباره نادیده گرفتن اقداماتی که دولت طبق برنامه چهارم توسعه مکلف به اجرای آن درخصوص گفت‌و گوی تمدن‌ها بود و نیز جایگزینی گفت‌و گوی بین ادیان و نخبگان جهان به‌جای گفت‌و گوی تمدن‌ها در برنامه پنجم گفت: با رویکردی که دولت‌های نهم و دهم در پیش گرفتند طبیعی است که موضوع گفت‌و گوی تمدن‌ها نادیده گرفته و حذف شود و گفت‌و گوی ادیان بجای آن مطرح شود.البته تا آنجا که اطلاع دارم در این دوره تلاش‌های چندانی نیز در موضوع گفت‌و گوی ادیان صورت نگرفته و اقدامات خاصی انجام نشده است.
سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس افزود:ادبیات خاصی که دولت‌های نهم و دهم در ارتباط با سیاست خارجی در پیش گرفتند،بسیار متفاوت از گفتمان خاتمی تحت عنوان گفت‌و گوی تمدن‌ها بود و در کل سیاست گفت‌و گوی تمدن‌ها پس از دولت خاتمی به حاشیه رانده شد.

وی گفت: الان دوره غربت بحث گفت‌و گوی تمدن‌ها در کشور ماست. اندک مباحثی که در این باره مطرح می‌شود محدود به موسسه بین‌المللی گفت‌و گوی تمدن‌ها به ریاست آقای خاتمی است که امکانات چندانی هم در اختیار ندارد. سیاست گفت‌و گوی تمدن‌ها در دوره خاتمی متکی به پشتوانه قدرت بود اما در دولت احمدی نژاد، قدرت خود را هم از دست داد.

گفتنی است طبق ماده 110 برنامه چهارم توسعه(در فصل نهم: توسعه فرهنگی) دولت مکلف بود، به منظور ترویج فرهنگ صلح، مفاهمه، عدم خشونت و همزیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها در مناسبات بین‌المللی و تحقق گفت‌و گو میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، اقدام‌های ذیل را انجام دهد:

الف: برنامه‌ریزی در زمینه مشارکت و حضور فعال در فرایندها، نهادها و مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی در باب گفت‌و گوی تمدن‌ها.

ب: فراهم‌سازی شرایط لازم برای تبادل آرا و نظرهای متفکران، دانشمندان، هنرمندان و نهادهای علمی، فرهنگی و مدنی.

ج: اهتمام به معرفی جلوه‌های فرهنگی، هنری و ادبی ایران، در سایر مناطق جهانی و فراهم‌سازی زمینه آشنایی و انتخاب فعال نخبگان و مراکز علمی و فرهنگی و جامعه ایرانی، نسبت به دستاوردهای جدید فرهنگی در جهان.

د: عقد موافقتنامه‌های فرهنگی منطقه‌ای، قار‌ه‌ای و بین‌المللی و فراهم آوردن شرایط اجرای این موافقتنامه‌ها در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی.

هـ: بهبود ساختارهای اجرایی و حمایت از تاسیس نهادهای غیر دولتی، برای تحقق عملی گفت‌و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، با رویکرد کاهش تصدی دولت و غیر‌دولتی شدن این فعالیت.

و: آیین‌نامه اجرایی این ماده با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور در سال اول برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

در برنامه پنجم اشاره ای به موضوع گفت‌و گوی تمدن‌ها نشده و در ماده 4 آمده است: به منظور تبیین مبانی اسلام ناب محمدی(ص)، انقلاب اسلامی و اندیشه‌های دینی و سیاسی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و نیز شناساندن و معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی و گسترش خط زبان و ادبیات فارسی به‌ویژه برای ایرانیان خارج از کشور، تا پایان سال اول برنامه «سند ملی توسعه روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل»با تاکید بر تقویت گفت‌و گو و همگرایی بین پیروان ادیان و مذاهب و نخبگان علمی و فکری جهان و توسعه همکاری و ارتباط با مراکز ایران شناسی، اسلام شناسی و صیانت از مفاخر معنوی، فرهنگی و علمی، توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط و شورای عالی حوزه علمیه قم و تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین