کد خبر: ۱۱۱۴۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۶
در سکوت وزارت خارجه؛

حمله بالگرد نظامی قطری به ماهیگیران ایرانی و ربودن 6 ماهیگیر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به دنبال این رخداد، خانواده‌های ماهیگران یادشده به طور شخصی، پیگیر وضعیت آنها می‌شوند و برابر اطلاعاتی که به‌دست آورده‌اند، یکی از مجروحین به سبب برخورد گلوله به ناحیه سینه در وضعیت نامناسبی قرار داشته و به همراه 2  مجروح دیگر در بیمارستانی در دوحه بستری شده‌اند. همچنین 3 ماهیگیر دیگر نیز در بازداشت قطری‌ها هستند، بدون آنکه مکان نگه‌داری و وضعیت رسیدگی به جرم آنها مشخص شده باشد. 

با گذشت بیش از 3 هفته از ناپدید شدن 6 ماهیگیر ایرانی که گفته می‌شود از سوی گارد ساحلی قطر مورد حمله قرار گرفته، تاکنون نه از سوی دولت قطر و نه وزارت خارجه کشورمان، اطلاعاتی از آنها در اختیار خانواده‌های‌شان قرار نگرفته است. 

در تاریخ 8/7/1389 دو قایق ماهیگیری ایرانی به قصد صید ماهی از بندر عسلویه حرکت کرده و پس از قرار گرفتن در خط مرزی دریایی میان ایران و قطر، از سوی بالگردهای قطری، مورد حمله قرار می گیرند که در این حمله، 3 نفر از سرنشینان این قایق‌ها، مجروح و سپس هر 6 سرنشین آنها به دست گارد ساحلی قطر دستگیر و به دوحه منتقل می‌شوند.

بنابراین گزارش و به نقل از منابع محلی، این رخداد که تاکنون سابقه نداشته، هنگامی روی می‌دهد که ماهیگران ایرانی، ناخواسته و بر اثر جریانات دریایی، وارد آب‌های ساحلی قطر می‌شوند که به دنبال آن، 2 بالگرد قطری به سوی سرنشینان قایق‌های ماهیگیری ایرانی آتش گشوده و 3 نفر از آنها را مجروح کرده و سپس به دوحه منتقل می‌کند.

به دنبال این رویداد، خانواده‌های ماهیگران یادشده به طور شخصی، پیگیر وضعیت آنها می‌شوند و برابر اطلاعاتی که به‌دست آورده‌اند، یکی از مجروحین به سبب اصابت گلوله به ناحیه سینه در وضعیت نامناسبی است و به همراه 2 مجروح دیگر در بیمارستانی در دوحه بستری شده‌اند.

همچنین 3 ماهیگیر دیگر نیز در بازداشت قطری‌ها هستند، بدون آنکه مکان نگه‌داری و وضعیت رسیدگی به جرم آنان مشخص شده باشد.

بر پایه این گزارش، یک منبع آگاه محلی گفت: هم اکنون فرمانداری کنگان، استانداری بوشهر و وزارت خارجه در حال پیگیری بوده، ولی به نتیجه مشخصی نرسیده‌اند!

وی افزود: تاکنون چنین رویدادی سابقه نداشته و به سبب جزر و مد دریایی و نزدیکی مرزهای آبی در خلیج فارس، همواره ورود قایق‌های ماهیگیری کشوری به آب‌های ساحلی کشور دیگر رخ می‌دهد، ولی با یادآوری گارد ساحلی کشورها و در مواردی بازداشت موقت یک یا چند روزه، ماهیگیران آزاد می‌شدند.

اما متأسفانه، این بار قطری‌ها به شکلی غیر مرسوم و بی‌سابقه، اقدام به شلیک به سوی ماهیگیران بی‌دفاع کرده‌اند.

در همین حال، برخی ماهیگیران می‌گویند، چند روز پیش از این حادثه، میان ماهیگیران ایرانی و قطری درگیری جزیی در این منطقه انجام شده بوده و به نظر می‌رسد، این کار قطری‌ها به تلافی درگیری یاد شده میان ماهیگیران دو کشور بوده است.

اکنون و با گذشت بیش از 3 هفته از این رخداد، هنوز دولت قطر، مسئولیت این کار را به عهده نگرفته و پاسخ مشخصی نیز به خانواده‌های ماهیگیران ایرانی نداده است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه نیز هنوز نسبت این موضوع، موضع خاصی در پیش نگرفته است و خانواده‌های این افراد، در بلاتکلیفی هستند.

با توجه به اینکه چنین رخدادی در تاریخ دریانوردی کشورمان، بی‌سابقه بوده و از سویی، هم اکنون قطر در میان دیگر همسایگان ایران در حاشیه خلیج فارس، روابط مناسب‌تری با کشورمان دارد، به‌نظر می‌رسد، رسیدگی به این حادثه، باید با جدیت و حساسیت بیشتری توسط وزارت خارجه پیگیری شود و طرف قطری نیز باید در برابر چنین کار غیر معمول و غیر منتظره‌ای، نه تنها پاسخ‌گو باشد، بلکه به شکل شایسته‌ای نیز آن را جبران کند، چرا که در غیر این صورت، در آینده، شاهد رویدادهای بدتری از این دست خواهیم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین