کد خبر: ۱۱۱۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۴

زیستگاه یوزپلنگ‌ها محاصره شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در چند سال اخیر به عینه ثابت شده است که بزرگ‌ترین خطری که بقای یوزپلنگ آسیایی را در ایران تهدید می‌کند تصادفات جاده‌ای است. این را حسین آخانی، کارشناس محیط‌زیست و استاد دانشگاه می‌گوید. 

اما چیزی که او را شوکه کرده است احداث و تعریض جاده، درست در بهترین مناطق کویری مرکزی ایران است، جایی که بی‌شک یکی از ذخیره‌گاه‌های ارزشمند زیست محیطی کشور و زیستگاه دو گونه در خطر انقراض مهم یعنی یوزپلنگ آسیایی و گورخرایرانی است. 

حسین آخانی کارشناس محیط‌زیست و استاد دانشگاه درگفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد احداث و تعریض جاده درکویر مرکزی ایران گفت: سابق بر این جاده‌ای که دراستان سمنان ‏«شاهرود» را به ‏«بیارجمند» وصل می‌کرد یک جاده باریک بود ولی اکنون این جاده هم تعریض شده و هم درحاشیه منطقه حفاظت شده توران تا «طرود» ادامه یافته است. 

او ادامه داد: این جاده قبلاً وجود نداشت ولی‌اکنون درست از بهترین مناطق کویری ایران که هم دارای جنگل‌های بی‌نظیر تاغ و هم زیستگاه یوزپلنگ و گورخر است، عبور می‌کند. 

او ادامه داد: قبلاً در این منطقه تنها یک جاده شمالی وجود داشت اما به تازگی یک جاده دیگر از شمال به سمت جنوب نیز کشیده شده است و این یعنی عملاً زیستگاه یوزپلنگ توسط دو جاده محاصره شده است. 

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه احداث این جاده شانس تصادف جاده‌ای را برای حیات‌وحش بویژه یوزپلنگ افزایش می‌دهد افزود: در چند سال اخیر به عینه ثابت شده است که بزرگترین خطری که یوزپلنگ را تهدید می‌کند، حوادث جاده‌ای است و شاهد آن کشته شدن دو توله یوزپلنگ و مادرشان در جاده شاهرود به سبزوار در دو ماه اخیر است. 

او افزود: مگر ما چند یوزپلنگ داریم که این همه جاده در زیستگاه‌شان ایجاد می شود، با یک حساب دو دو تا چهارتا می‌شود فهمید که این جاده‌ها از عوامل اصلی انقراض بقایای حیات‌وحش کویری ایران است. 

آخانی تاکید کرد: قاعدتا سازمان حفاظت محیط‌زیست بایستی در مورد این منطقه که از لحاظ زیست‌محیطی بسیار حساس است موضع‌گیری می‌کرد و اجازه چنین کاری را نمی‌داد ولی اینکه چه اتفاقی افتاده که این تعریض و جاده‌سازی صورت گرفته، من مطلع نیستم و خودم هم با دیدن این جاده جدید شوکه شده‌ام. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اکنون کشورهایی که سطح علم و توسعه در آنها بالا است اهمیت حیات‌وحش و تنوع زیستی را درک کرده‌اند و متوجه شده‌اند که با حفظ حیات‌وحش نه تنها به بهتر شدن محیط‌زیست خود کمک می‌کنند بلکه می‌توانند درآمد پایداری را در زمینه اکوتوریسم برای خود ایجاد کنند. 

او در پایان تاکید کرد: یک کشورتوسعه یافته با منابع زیستی خود به صورت خردمندانه برخورد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که خطرهایی اینچنین محیط‌زیست‌شان را تهدید کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین