کد خبر: ۱۱۱۶۳۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۵

رویترز: كاهش محسوس خرید نفت ایران در اروپا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حجم ذخیره نفت خام شناور ایران طی ماه جاری به میزان 4 میلیون بشكه كاهش یافته‌است.

بنا بر گزارش خبرگزاری انگلیسی رویترز كاهش خرید اروپایی و در نتیجه افزایش زیاد خرید از سوی بازارهای آسیایی عامل این كاهش ذخیره است. 

ایران ماه گذشته ۲۰ میلیون بشكه از نفت خام خود را در كشتی‌های نفت‌كش نزدیک به ساحل نگه می‌داشت كه در ماه جاری به خاطر افزایش خرید از سوی كشورهای منطقه آسیا، این میزان ذخیره ایران به ۱۶ میلیون بشكه كاهش یافته‌است.

یكی از منابع صنعتی مرتبط با یك شركت نفتی غربی در این مورد به رویترز گفته‌است: «در ماه اكتبر دو نفت‌كش بسیار بزرگ حامل نفت خام ایران، نفت‌های خود را از محل ذخیره شناور تخلیه كرده و به سوی شرق فرستاده‌اند و این میزان بیش از میزانی است كه معمولاً دیده‌ایم.» بنا به این گزارش، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باعث شده تا خریداران اروپایی نفت، خریدهای خود از ایران را كاهش دهند و بازارهای آسیایی هم‌اینك برای جبران این كاهش خرید اروپایی، به افزایش واردات نفت خام از ایران روی آورده‌اند.

یكی از بازرگانان طرف معامله با یكی از شركت‌های نفتی اروپایی در این زمینه به رویترز گفت: «خریداران شرقی ناچارند بخش بزرگ‌تری از نفت ایران را بخرند زیرا تعداد كسانی كه در اروپا قادر به خرید نفت از ایران نیستند این‌قدر زیاد شده كه دیگر نمی‌شود نفت ایران را به بازار اروپا ریخت.» به گفته كارشناسان صنعتی، هم‌اینك تنها چند شركت بزرگ نفتی اروپایی از جمله «رویال داچ شل»، توتال و اِنی هستند كه خریداران عمده اروپایی نفت ایران را تشكیل می‌دهند.

یک بازرگان دیگر اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌است: «هم‌اكنون روزانه در حدود ۵۵۰ هزار بشكه از نفت خام ایران وارد اروپا می‌شود. این میزان در اكتبر كمتر از سپتامبر و در سپتامبر كمتر از اوت بود.» 

ایران كه دومین تولیدكننده بزرگ نفت در سازمان اوپک است روزانه در حدود ۲ میلیون بشكه نفت صادر می‌كند كه بیشتر آن راهی كشورهای آسیایی می‌شود. 

ایران بخشی از نفت استخراجی خود را در مناطق فراساحلی ذخیره می‌كند و از جمله برای نفت استخراج شده در میدان‌های نفتی سروش و نوروز در خلیج فارس هیچ مخزن ذخیره ساحلی ندارد و همیشه ۶ تا ۱۰ میلیون بشكه از این نفت را در نفت‌كش‌های شناور نگه می‌دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین