کد خبر: ۱۱۱۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۰۴:۰۲

کلاهبرداری 2 میلیاردی با سوء استفاده از فتوای مراجع

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سوء استفاده از احساسات مذهبی در کسوت مداحی واستفاده ابزاری از استفتائات مراجع در تجمیع سرمایه های مردمی، به پدیده شوم کلاهبرداری و بر باد رفتن مبلغی در حدود 2 میلیارد و 215میلیون و150 هزار تومان سرمایه بیش از 110 نفر منجر شده است. 

شاکیان پرونده با ارسال نامه‌ای به سایت آینده نوشته‌اند: در یکی از این پرونده‌ها فردی به نام "ح-ر-ب" ساکن خیابان مرتضوی که در مساجد منطقه اقدام به اجرای مراسم مداحی می‌نمود و حتی به عنوان مداح ، کاروانهای زیارتی را در سفر عتبات همراهی می‌نمود، در سال‌های 86 و 87 به همراه برادر خود با تشکیل شرکت‌های متعدد با نام‌های "تستکو"،" توسعه ساختمان تیبا "ویک شرکت محافظتی خصوصی به نام "حافظان ایمن والا" ... اقدام به جمع‌آوری سرمایه از تعداد بیش از 110 نفر با انگیزه ساخت و ساز و لیزینگ خودرو نموده است. 

افراد مسوول در این شرکت‌ها با انعقاد قراردادهایی بیش از 2 میلیاردو 215 میلیون تومان سرمایه جذب کرده و پس از مدتی متواری شدند. با پی‌گیری‌های مراجع قضایی سرانجام پس از مدتها این دو برادر به ترتیب دستگیر و برای آنها در شعبه 10 بازپرسی ناحیه 5 مجتمع قضایی بلوار ابوذر اقدام به تشکیل پرونده شد. 

شش ماه بعد در شعبه 1169 مجتمع قضایی قدس به شماره پرونده 880917 به تاریخ 2/4/89 نیز آنها محکوم به گذراندن یک سال و دو سال حبس و مجموع 15 میلیون تومان جریمه نقدی و در عین حال رد مال مالباختگان شدند. حال پس از طی 2 سال از مراحل دادرسی وپس از طی محکومیت یکی از این برادرها، شعبه 5 اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه 5 بلوار ابوذر که محل اجرای حکم آنان است ظاهرا با تمرد این افراد در رد مال مالباختگان روبروست.

سوء‌استفاده این افراد از استفتاء دفتر وجوهات و مسایل شرعی و امور ائمه جمعه مقام معظم رهبری در تاریخ 9 تیر 1386 به شماره 11547 که به پیوست است،(که البته جوابیه این استفتاء آنچنان علمی و متقن است با این حال در دستاویزی ناجوانمردانه در استفاده ابزاری از مقام ایشان شده است) در زمانه‌ای که از هر سو بدخواهان نظام در پی بدنام کردن نظام اسلامی و زیر سوال بردن حاکمیت اسلام در برقراری عدالت اند توجه ویژه قوه محترم قضاییه در احقاق حق و حمایت از آسیب دیدگان این کلاهبرداری پس از قریب به 2 سال از سرمایه‌گذاری نزد این افراد را می‌طلبد. 

آنچه قابل توجه می‌نماید این است که از آنجایی که در این استفتاء هیچ‌گونه نامی از شرکت مربوطه به میان نیامده است، هرگونه امکان تکذیب این مسأله را نیز از سوی این افراد نباید از نظر دور داشت. با این حال این استفتاءدر هنگام سرمایه گذاری به رویت اغلب مالباختگان رسیده است. 

به هر روی کلاهبرداران در مواجه سرمایه گذاران برای آرام کردن آنها و تاکید بر صحت روند کاری و حفظ مسایل شرعی در این نوع سرمایه گذاری با توجه به رقم سود عادلانه آن با دستاویز قرار دادن این استفتاء و حفظ ظاهر اقدام به جمع آوری وجوه کرده اند که در حکم صادره شعبه 1169 دادگاه مجتمع قضایی قدس نیز به این کار معترف بوده‌اند. این در حالی است که با توجه به برملا شدن خریدها و هزینه های انجام شده توسط کلاهبرداران، مالباختگان رفته رفته امید خود را برای بازپس گیری مال خود به دلیل امکان اعمال نفوذ کلاهبرداران در این پرونده از دست داده‌اند. 

پیشتر شرح حال این کلاهبرداری در مرحله دستگیری از زبان مقامات اداره آگاهی در مطبوعات به چاپ رسیده است.بنابر برخی از شنیده‌ها این افراد پرونده دیگری نیز با رقم بیش از 1 میلیارد تومان کلاهبرداری و شاکیان جدیدی در چالش هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین