کد خبر: ۱۱۱۷۰۴
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۷
قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی:

اختلاف در فراکسیون اقلیت طنز است

انسجام فراکسیون اقلیت در قیاس با اصول‌گرایان مثال‌زدنی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی فراکسیون اقلیت با رد شدید وجود اختلاف میان اعضای این فراکسیون آن را شبیه به طنز خواند. 

وی با بیان این که این فراکسیون نزدیک به 70 عضو دارد که از شمار آنان تا کنون کاسته نشده است گفت: «انسجام فراکسیون اقلیت در قیاس با دوره هفتم و در قیاس با فراکسیون اصول‌گرایان مثال‌زدنی است.»

یکی از سایت‌های خبری نزدیک به یکی از نمایندگان مجلس در خبری مدعی شده بود که اعضای فراکسیون اقلیت مجلس که حدود 40 عضو دارد، بر سر مسأله ارتباط یا عدم ارتباط با سران معترضان دچار اختلاف شده‌اند.

سخنگوی فراکسیون اقلیت در واکنش به این خبر، به فرارو گفت: «چنین چیزی صحت ندارد و چنین صحبتی بیشتر به طنز شباهت دارد تا واقعیت و اتفاقاً بر خلاف فراکسیون اکثریت در فراکسیون اقلیت انسجام بی‌نظیری وجود دارد.»

وی با بیان این که انسجام این فراکسیون در قیاس با دوره هفتم افزایش یافته، اظهار داشت: «در خصوص ارتباط یا عدم ارتباط با بعضی افراد هیچ بحثی در فراکسیون پیش نیامده است. این صحبت‌هایی که می‌شود نظراتی است که سایت منتشرکننده خبر برای بهره‌برداری سیاسی خود دارد. دیدگاه‌های اعضای فراکسیون در مسائل مورد بحث نزدیک و شبیه به هم است و اختلاف نظر اساسی و قابل توجهی وجود ندارد.»

نماینده ایلام در پاسخ به این سوال که چرا فراکسیون اقلیت اثرگذاری لازم را ندارد، بیان داشت: «در بحث استیضاح که برای به ثمر رسیدن آن به نوعی اکثریت مجلس باید همراه باشد، فراکسیون اقلیت ملاحظاتی را دارد و برای انجام آن اقدام نمی‌کند. اما در استفاده از سایر ابزارهای نظارتی نظیر تذکرات و سوالات، فراکسیون اقلیت پیشتاز است.»

قنبری با تصریح بر این که فراکسیون متبوع وی در مواقع لازم «ائتلاف‌هایی موثر و نانوشته» با بسیاری از چهره‌های اصول‌گرای منتقد وضع موجود دارد، اثرگذاری آن را کاملاً مشخص دانست. وی در پاسخ به این سوال که آیا رایزنی خاصی برای هم‌رای و هم‌نظر شدن فراکسیون اقلیت با اصول‌گرایان منتقد وجود ندارد، گفت: «رایزنی خاصی صورت نمی‌گیرد، اما هم‌سویی‌های یکسانی وجود دارد که به نظر من بسیار تاثیرگذار هم هست.»

عضو بلندپایه فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی، درباره شمار اعضای این فراکسیون گفت: «فراکسیون در آغاز به کار مجلس 70 عضو داشته؛ که تا کنون همان اعضا باقی مانده اند و کسی از فراکسیون خارج نشده است». وی اضافه کرد: «حتی تمایل از سوی چهره‌های مستقل یا اصول‌گرایان منتقد به سمت فراکسیون دیده می‌شود.»

وی ادامه داد: «اگرچه بر شمار اعضای رسمی فراکسیون افزوده نشده است، اما نمایندگان هوادار این فراکسیون افزایش پیدا کرده است. نمایندگانی که هم‌سوی فراکسیون هستند و نظرات آنان در بسیاری از موارد با فراکسیون هم‌سان است.»

نماینده مجلس هشتم در پاسخ به این پرسش که نمودهای فعالیت این فراکسیون در مجلس در کجا قابل رویت است، گفت: «در رای اعتماد به وزرا، نقش فراکسیون تعیین‌کننده بوده است. در بعضی استیضاح‌ها نیز اگرچه فراکسیون پیش‌قدم نبوده، اما تاثیر بسیار زیادی گذاشته است. ابتکار بسیاری از طرح‌های تحقیق و تفحصی که در مجلس در حال پیگیری هستند، با فراکسیون اقلیت بوده است. به نظر می‌رسد وزن فراکسیون با توجه به تعداد اعضا بالاتر از حد انتظار هم هست.»

وی مجدداً تاکید کرد: «هیچ اتفاقی درباره اختلاف اعضا در فراکسیون پیش نیامده است. درباره ارتباط با اعضای خاص هم هیچ بحثی در فراکسیون مطرح نشده است. نمایندگان به صورت شخصی می‌توانند درباره ملاقات کردن یا ملاقات نکردن با افراد خاص تصمیم بگیرند و تصمیم فراکسیونی درباره روابط شخصی آنان اتخاذ نمی‌شود.»

داریوش قنبری ادامه داد: «ما در بیشتر موارد سعی در ایفای وظیفه نمایندگی داشته ایم. شاید مواردی هم بوده که از سوی احزاب و تشکیلات سیاسی خارج از فراکسیون انتظاراتی وجود داشته است، اما فراکسیون راه خودش را ادامه می‌دهد.»

وی با تاکید بر هویت سیاسی فراکسیون متبوع خویش افزود: «فراکسیون بیش از این که بر احزاب و گروه‌های سیاسی تکیه کند، به نقش نمایندگی خود می‌پردازد و در وهله اول سعی فراکسیون این است که به عنوان نمایندگان مردم عمل کند. ما گرایش سیاسی خاص خود را داریم و اصلاح‌طلبی ما نیز در راستای دفاع از منافع مردم می‌باشد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین