کد خبر: ۱۱۱۷۳۱
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۵
سوءمصرف موادمخدر در جامعه بسیار شایع‌تر است

افزایش سوء‌مصرف محرک‌ها در بین جوانان

استنشاق بنزین به قصد سرخوشی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس بخش ICU بیمارستان لقمان حکیم نسبت به شیوع بالای سوءمصرف مخدرها در بین جوانان هشدار داد و افزود: متاسفانه سوء مصرف محرک‌ها به خصوص آمفتامین و مشتقات آن در جامعه رو به‌افزایش است. 

دکتر شاهین شادنیا به تعریف سوءمصرف اشاره کرد و گفت: مصرف هر ماده دارویی به غیر از کاربرد پزشکی و درمانی شناخته شده که منجر به بروز عارضه شود سوءمصرف تلقی می‌شود.

وی با اعلام اینکه سوءمصرف ترکیبات دارویی و مخدرها به قصد سرخوشی و انرژی‌های کاذب انجام می‌شود، افزود: در این بین سوءمصرف موادمخدر در جامعه بسیار شایع‌تر است.

این متخصص سم‌شناسی همچنین از سوءمصرف محرک‌ها به خصوص آمفتامین و مشتقات آن در بین جوانان ایرانی ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: متاسفانه شیوع سوءمصرف ترکیبات شیشه و اکستازی در جامعه رو به افزایش است.

شادنیا به ترکیبات آرامبخش‌ها و قرص‌های خواب آور اشاره کرد و افزود: گرایش به سمت الکل اتانول نیز در بین جوانان دیده می‌شود که به قصد اثرات آرامبخش آن مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد.

رئیس بخش ICU بیمارستان لقمان حکیم در ادامه با اشاره به سوءمصرف حلال‌ها از جمله بنزین و تینر که اغلب در جوامع غربی شیوع بیشتری دارد، تصریح کرد: البته مواردی از این سوءمصرف در جامعه دیده می‌شود که به قصد ایجاد حالات روحی استنشاق می‌کنند که بعضا با عارضه‌های خطرناکی همراه است.

به گفته وی، عارضه سوءمصرف مخدرها و محرک‌ها به دو صورت جسمی و روانی دیده شود یا ممکن است هر دو شکل آن همزمان بروز کند.

شادنیا افزود: عوارض کوتاه مدت آنها منجر به مسمومیت‌های حاد و در دراز مدت منجر به وابستگی فرد می‌شود.

این متخصص سم شناسی گفت: عوارض سوءمصرف شیشه که شیوع بیشتری در بین جوانان دارد باعث کاهش سطح هوشیاری و در مواردی منجر به خونریزی های مغزی و سکته‌های قلبی می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین