کد خبر: ۱۱۱۷۷۶
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۶

متهم ‌مفاسد اقتصادی دیروز، پشت صحنه وایمكس و فیلتر امروز!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سایت آینده نوشت: چشم مسئولان عدالت‌محور روشن. بازگشت غول چینی، متهم اصلی شانزدهمین پرونده قطعی مفاسد اقتصادی به كشور و همكاری با بزرگ‌ترین شركت‌های مخابراتی.

این هم می‌تواند یک سیاست باشد. رقابت نفس‌گیر دو واسطه، كه هر دو از یک منبع اصلی تغذیه می‌شوند. سیاست و بازی، كه در آن كاربر بیچاره ایرانی قربانی بازاریابی شركتی 100 درصد خارجی از سرزمین كشور دوست و برادر«چین» شده است. واسطه‌های ایرانی كه مدام چماق دستاورد ملی را بر سر كاربر ایرانی می‌كوبند، اما حتی توانایی رفع مشكلات فنی را خود ندارند.

وایمكس (اعم از ایرانسل و مبین نت و..) در حال همه‌گیر شدن است و بار دیگر دردی كهنه دهن باز می‌كند. وایمكس از كجا آمده و به كجا می‌خواهد برود. پس پرده این اینترنت پر سرعت كه تلاش می‌شود هدیه‌ای نو و دستاوردی ملی به كاربران معرفی شود، چه كسانی ایستادند؟

صفحات كهنه تاریخ كشورمان ورق می‌خورد، تا به زمستان سال 1384 می‌رسد. آن روزها احمدی‌نژاد تازه وارد بود و هیاهوی مبارزه با مفاسد اقتصادی همه‌جا بلند بود.

ماجرا یک كلاهبرداری ملی بود؛ كلاه گشادی كه «چینی‌ها» سر ملت ایران گذاشته بودند. «تقلب»، «جعل سند» و.. برای بالا كشیدن سرمایه‌های ملی كشورمان. آنها می‌خواستند به مخابرات ایران برسند، به‌جایی پر از «اطلاعات» و البته «پول»، اگرچه 5 سال قبل نتوانستند، اما ظاهرا الان با راه‌اندازی سرویس وایمكس، توفیقاتی حاصل كرده‌اند.

مخابرات هنوز خصوصی نشده بود و شركتی دولتی و طبیعتا ملی به‌حساب می‌آمد.

به‌جا نیست مسئولان امنیتی، خیال مردم را بابت اطلاعاتی كه ممكن است (تنها ممكن است) توسط ارایه سرویس وایمكس به ده‌ها هزار نفر ایرانی به دست تبعه‌های خارجی بیافتد اطلاع‌رسانی داشته باشند!؟

دوم بهمن‌ماه 1384، سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، دادگاهی كه وعده داده شده بود با سر و صدای كم، برگزار شد. شانزدهمین پرونده مفاسد اقتصادی؛ دستگاه قضایی جزئیات شانزدهمین پرونده قطعی شده كه در آن یک شركت چینی به‌همراه دو تبعه آن و دو شهروند ایرانی به اتهام جعل آرم شركت مخابرات به مجازات قانونی محكوم شده‌اند را اعلام كرد.

در این پرونده كه با گزارش شركت مخابرات ایران و گزارش‌های مردمی در دستور كار قضایی قرار گرفته بود متهمان چینی و ایرانی آن به اتهام جعل آرم و علامت شركت مخابرات ایران، استفاده از سند مجعول و اعطای امتیاز من غیر حق در جریان یكی از مناقصات شركت مخابرات ایران، محاكمه و پس از رسیدگی‌های قضایی علاوه بر جزای نقدی به تحمل حبس نیز محكوم شده‌اند.

متهمان این پرونده، دوژانگ (du zhung) معروف به جف(jeff) تبعه چین مهندس كامپیوتر و بازاریاب شركت چینی هواوی( huawei)، سان ای(Sun Yi) تبعه چین مهندس كامپیوتر و كارمند شركت چینی هواوی ( huawei)،" آرش ف"فوق لیسانس الكترونیک و مهندس بخش فنی شركت چینی هواوی( huawei)و رضا ر.م معاون وقت توسعه و مهندسی شركت مخابرات ایران هستند.

موارد اتهامی، اعطای امتیاز من غیر حق و جعل آرم و علامت شركت مخابرات ایران T.C.Iو استفاده از سند مجعول تهیه شده می‌باشد.

بر پایه این گزارش، موضوع این پرونده رسیدگی به نحوه برگزاری مناقصه شماره 10/82 شركت مخابرات ایران و رسیدگی به جرائم و تخلفات اداری در انجام مناقصه و موضوع مناقصه نیز خرید تجهیزات شبكه انتقال و بخش زیر ساخت مخابراتی كشور S.D.Hبه ارزش 35 میلیون دلار بوده است. 

برنده اعلامی این پرونده، شركت چینی هواوی( huawei) كه عرضه كننده تجهیزات شركت چینی huawei بوده است.

خلاصه پرونده از این قرار بوده است كه برخی مسئولان شركت چینی huawei به منظور تمهید و به دست آوردن امتیازاتی جهت برنده شدن در مناقصه شركت مخابرات ایران،با اقدام به جعل آرم و علامت این شركت،گواهی رضایت بخش (8ژوئن 2003) را تنظیم و به محل برگزاری مناقصه در كشور بنگلادش ارائه می‌دهند و علاوه بر این،به دلیل عدم رعایت كلیه مقررات و ضوابط مناقصه از سوی برخی روسا و مدیران شركت مخابرات، نهایتا شركت چینی CNTIC برنده مناقصه می‌شود كه عرضه كننده محصولات و تجهیزات مخابراتی شركت Huaweiبوده است كه این تجهیزات با توجه به شرایط موجود و حاكم بر مناقصه، دارای میفیت مرغوبی نبوده است.

شعبه و كلاسه پرونده،82/1050/124و 119 شعبه 1050 دادگاه بدوی و كلاسه 83/1191/81 شعبه 1191 دادگاه بدوی و كلاسه 83/34/331 شعبه 34 تجدید نظر استان تهران و كلاسه 83/34/331 شعبه 13 تشخیص دیوان عالی كشور و شماره دادنامه 16،48،47دادگاه بدوی و 1411 دادگاه تجدید نظر و دادنامه شماره 13/3447 شعبه 13 تشخیص دیوان عالی كشور است. 

رضا ر.م (به لحاظ اینكه قوه قضائیه فرد مذكور را از اتهام مبرا دانسته است اینده جهت حفظ جایگاه از درج نام كامل خودداری كرده است) یكی از چهار متهم پرونده مزبور همان روز مشمول عفو می‌شود! قوه قضاییه طی نامه‌ای به امضای عبدالرضا ایزدپناه رییس دفتر آیت‌الله شاهرودی همان روز كه خبر حكم قطعی دادگاه مربوط منتشر شده بود، اعلام كرد كه رضا ر.م جرمی مرتكب نشده است.

رد پای او در همه مراكز مهم تصمیم گیری در زمینه آی تی كشور به چشم می خورد. بیش از همه، نام او با كلید واژگانی همچون: «Huawei »، «مخابرات»، «اینترنت» و البته «فیلترینگ» پیوند خورده است. در واقع او مدیر عامل شركتی بود كه برای اولین بار طرح تهیه بانك جامع فیلترینگ(صفحات همگون فیلترینگ در تمام آی اس پی هاٰ كه حدودا یك و نیم سال است به اجرا در آمده )را ارایه داد. 

رد پای او در صنایع ارتباطی، مخابرات و... هر جا كه سخن از ارتباطات باشد به چشم می‌خورد.

جلسه مسئولان یكی از شركت های شاخص ارایه دهنده سرویس وایمكس با مسئولان Huawei برای بررسی وضعیت بازار ایران یكشنبه دهم آبانماه 1388 (برابر اول نوامبر 2009) اندكی پیش از راه‌اندازی وسیع رویس وایمكس در ایران. 

وایمكس ایرانسل و مبین نت؟

شركت Huawei، شركتی بین‌المللی است كه بازار خود را عموما از بین كشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه میابد و سابقه خوبی هم در این كشورها ندارد. برای این شركت كجا بهتر از ایران؟

در واقعه مبین نت و ایرانسل، واسطه‌هایی هستند كه كاربران ایرانی را به شركتی 100 درصد خارجی وصل می‌كنند. شركتی كه در تهران چندین دفتر بدون تابلو و آرم خاصی دایر كرده است و كارمندان آن شاید بتوانند به حجم عظیمی از اطلاعات كاربران ایرانی دسترسی داشته باشند.

پس از آنكه اواخر تابستان امسال، مسأله كندی، عدم سرویس‌دهی مناسب، محاسبه تعرفه و هزینه اشتراك، خدمات پشتیبانی ضعیف و... وایمكس ایرانسل توسط رسانه‌ها مورد سوال قرار گرفت. وایمكس مبین‌نت به صحنه وارد شد، چنانكه این وایمكس از نوع دیگر است!

حضور برخی از مسئولان ایرانی مرتبط با صنعت مخابرات در نشست مربوط به كشورهای طرف قرارداد شركت Huawei در خاورمیانه، یازدهم و دوازدهم اسفند 1388 (برابر دوم و سوم مارچ 2010) دبی. 

جالب است بدانید پشت صحنه وایمكس ایرانسل و وایمكس مبین نت، این هر دو شركت چینی Huawei قرار دارد. برای اطمینان از این ماجرا، به بخش روتر مودم‌های خود (از هر نوع) وارد شوید، مودم را بررسی كنید، حتما این آرم را كه تصویرش در اینجا درج شده است خواهید یافت.

بسیاری از همكاران(!) در مواجهه با انتقاد به عملكرد ضعیف شركت ظاهرا ایرانی ایرانسل، تلاش می‌كنند وایمكس ایرانسل را دستاوردی ملی وابسته به بخش خصوصی تلقی كنند.

نمایی از صفحه روتر یا كنسول مودم وایمكس یكی از شركت‌های ارایه دهنده سرویس هواوی. آرم شركت هواوی به خوبی قابل مشاهده است.

حال آنكه، اولا شركت ایرانسل 49 درصد سهام خارجی و 51 درصد سهام صا ایران و بنیاد مستضعفان را دارد. 

از طرفی، وقتی مودم های این دو شركت به مشكل بر خورند، خواهید دید كه شركت های مزبور برای رفع مشكل به همان شركت قدیمی Huawei متوسل می شوند. كاربران به بخش دسترسی یا آنچه بین مسئولان خود شركت از آن تحت عنوان بخش تكنیكال یاد می‌كنند دسترسی ندارند، برای آنكه اصولا بخش تكنیكال در شركت ایرانسل یا مبین مستقر نیست.

كارمندان بخش تكنیكال Huawei با واسطه ایرانسل یا مبین نت به مشتركان وصل می شوند، به همین دلیل است كه كاربران این دو شركت به هیچ‌وجه امكان دسترسی به بخش‌های تكنیكال ندارند و تماس تنها یک‌طرفه برقرار می‌شود.

اگر مودم شما از هر نوعی دچار مشكل شود، شركت‌های واسطه، حتی توانایی تعمیر مودم را هم ندارند و باید مودم با شماره سریال اختصاصی به طرف چینی تحویل و مودمی نو گرفته شود.

به‌جاست مسئولان این دو شركت توضیح دهند، كه با توجه به حضور كارمندان این شركت خارجی با سابقه سیاه در بخش تكنیكال هر دو شركت، آیا تضمینی برای حفظ اطلاعات چند ده هزار نفر كاربر وایمكس وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین