کد خبر: ۱۱۱۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۱
در نشست نقد و بررسی عملکرد قوه قضائیه

رئیس سازمان بازرسی: احمدی‌نژاد برای اتهامات به هاشمی سندی ارائه نداد

مسئولان حق تخطی از قوانین داوری را ندارند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بازرسی از طرح جامع اطلاعات آمار قوه قضائیه با یک گزارش 1414 صفحه‌ای اشاره کرد و گفت: در طول 14 ماه از میان 70 هزار برگه اطلاعاتی که از قضات و مراجعین جمع‌آوری کرده بودیم موفق شدیم این گزارش را با 22 هزار نفر ساعت کار تهیه و تدوین کنیم. 

مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست نقد و بررسی عملکرد قوه قضائیه که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، افزود: امام خمینی(ره) در موضوع قوه قضائیه همان تفکر ناب و بدون حاشیه مکتب اسلام را مد نظر قرار داده بودند.

وی ادامه داد: ایشان همان چیزی که در دین و آموزه‌های دینی در حوزه‌های قضا و داوری مورد توجه بوده است را مورد تأکید و تذکر قرار داده و در فرازهای مختلفی از سخنان خود به این موضوع اشاره داشته است.

پورمحمدی با اشاره به این مطلب که حضرت امام(ره) در ابتدا به مزیت وجود قانون و رعایت قانون و همچنین توجه به قانون را از اولویت‌ها می‌دانست، گفت: بر اساس همین آموزه‌ها اشاره می‌کردند که هیچ قانونی کامل‌تر از قانون خدا نیست و از این حیث مزیت قوانین شرع را اعلام کردند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این مطلب که در شرع 2 مفهوم حق و عدل از مفاهیم مهم و قابل استناد بوده است، گفت: در موضوع حق می‌بینیم که خداوند به حضرت داوود می‌فرمایند "ای داوود ما تو را جانشین خود قرار دادیم پس در میان مردم برپایه حق داوری کن". اما در مورد عدالت نیز خداوند می‌فرمایند "وقتی می‌خواهید داوری کنید از روی عدالت و عادلانه داوری کنید".

پورمحمدی با اشاره به این مطلب که لزوم تحقق شرایط جرم یعنی اینکه باید دقت شود جرم مستنداً ثابت شود، گفت: تنها در این صورت است که امکان اعمال مجازات و صدور حکم فراهم می‌شود.

وی همچنین با اشاره به این مطلب که در فرمایشات امام، مسئولان حق تخطی از قوانین داوری را ندارند و کیفر باید با جرم تناسب داشته باشد، اظهار داشت: ممنوعیت شکنجه در بازپرسی و اینکه افراد در برابر قانون همگی مساوی هستند، 4 موردی است که امام راحل در سخنان‌شان درباره قوه قضائیه به آن اشاره کرده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این مطلب رعایت جهات شرعی حدود، محاکمه بدون اغماض نسبت به همه و عدم صدور جواز توهین به شخص مجرم از دیگر فرمایشات امام خمینی(ره) بوده است، افزود: امام تأکید کردند هیچ‌کس حق تجاوز از مسائل قانونی را ندارد و همچنین رسیدگی عادلانه و سریع و صحیح به هر اتهامی مد نظر ایشان بوده است.

پورمحمدی همچنین با اشاره به این مطلب که ایشان طمأنینه در اعمال مجازات به صورتی که در شأن قضات باشد و همچنین اجرای دقیق قانون را مد نظر قرار داده بودند و بر برخورد با کسانی که امنیت جامعه را مختل می‌‌کنند تأکید داشتند، به یکی دیگر از فرمایشات امام راحل اشاره و تصریح کرد: ایشان تأکید داشتند که همه باید خطای خود را بپذیرند و اگر در مسأله‌ای اشتباه کردند بگویند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به این که آنچه که منویات امام است راه‌گشا و تعیین کننده برای مسیر حرکت قوه قضائیه است و در افق آرمانی ما هم قرار دارد، گفت: البته امروز با این افق فاصله زیادی داریم و برای رسیدن به این جایگاه باید تلاش زیادی بکنیم.
وی همچنین با اشاره به این مطلب که اگر دستگاه قضایی بتواند بر پایه عدالت و قسط داوری کند مطمئنا بخش عمده‌ای از مشکلات حل می‌شود، گفت: مسلما امروز اگر شرایط مطلوبی را نداریم نقش قوه قضائیه در این مطلوب نبودن زیاد است که این امر مسلتزم و غیر قابل کتمان است.

پورمحمدی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد در دستگاه قضایی به سختی می‌توان مشکلات را مطرح کرد و اشکالات را نمی‌توان به راحتی گفت به طوری که در موضوع کهریزک نهایتا رهبر انقلاب دستور بررسی این موضوع را صادر کردند، گفت: اینکه خیلی از مواضع در رسانه‌ها مطرح نمی‌شود درست است زیرا فرآیند طولانی و پیچیده در قوه قضائیه وجود دارد و در برخی از مسائل هم درست نیست تا قبل از به نتیجه رسیدن موضوعات آنها رسانه‌ای شوند.

وی ادامه داد: البته منکر این نیستیم که رسانه‌ها هم برای کسب اطلاعات و انتشار آنها با مشکلاتی مواجه هستند اما در همین مسأله کهریزک که شما اشاره کردید باید بگویم که چند ماه قبل از رسانه‌ای شدن آن سازمان بازرسی، بازرسی‌های مفصلی داشت و گزارشی نیز تهیه کرده بود و برای رئیس قوه فرستاده بود و در دو جلسه هم در قوه قضائیه بحث شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به بازرسی از طرح جامع اطلاعات آمار قوه قضائیه با یک گزارش 1414 صفحه‌ای اشاره کرد و گفت: در طول 14 ماه از میان 70 هزار برگه اطلاعاتی که از قضات و مراجعین جمع‌آوری کرده بودیم موفق شدیم این گزارش را با 22 هزار نفر ساعت کار تهیه و تدوین کنیم.

پورمحمدی گفت: اگر این کار را برای یک دستگاه دولتی انجام می‌دادیم کلی سر و صدا ایجاد می‌شد و همه ایراد می‌گرفتند که چرا اینقدر روی ما نظارت می‌کنید و ما را تحت فشار بازرسی قرار می‌دهید در صورتی که این طرح را در خود قوه قضائیه مورد نقد و نظارت قرار دادیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی‌بر عملکرد قوه قضائیه در زمینه حوادث پس از انتخابات گفت: هر دستگاه به میزان عملکردی که دارد می‌تواند اثربخش باشد و اگر به اندازه کافی قوی عمل نکند نمی‌تواند مسائل و حوادث را مدیریت کند. درباره قوه قضائیه نیز نمی‌توان تمام مسائل و مدیریت حوادث بعد از انتخابات را به قوه قضائیه ربط داد.

وی در پاسخ به سؤال این دانشجو مبنی بر مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: همیشه رانت‌خواری و ویژه‌خواری در همه دستگاه‌ها وجود داشته و بودند، آقازادگانی که با استفاده از شرایط خاص اقدام به رانت‌خواری کرده‌اند؛ این طور نیست که اگر در یک مقطع برخورد نشود مسائل را به یک مدیریت مربوط دانست.

پورمحمدی ادامه داد:‌ نسبت به اصل حوادث سال گذشته نیز قوه قضائیه تلاش کرد که وظایف خود را انجام دهد و اگر توقع داشته باشیم تمام انتظارات از قوه قضائیه برآورده شود مستند نیست. باید مقداری هضم و انتظار داشت تا گردوغبار بخوابد در مسائل این‌چنینی نمی‌توان حق و باطل را به خوبی تشخیص داد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در خصوص پرونده‌های مهم نیز در شورای امنیت ملی بررسی می‌شود و نظر رهبری نیز در این باره اتخاذ و با توجه به مصلحت‌ها به فراخور زمان و شاید مقداری دیرتر به آنها رسیدگی شود.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: درحال حاضر پرونده‌های زیادی از طیف‌های مختلف در اختیار ماست که در حال رسیدگی به آنها هستیم.

یکی از دانشجویان از پورمحمدی درباره نسبت عدالت و مصلحت‌اندیشی در قوه قضائیه سؤال کرد و گفت آیا بزرگ‌ترین مصلحت‌اندیشی همان عدالت‌طلبی نیست که پورمحمدی گفت:‌ بدون شک بالاترین مصلحت اجرای عدالت است و ادبیات دینی و نگاه دین‌مدارانه این موضوع را می‌گوید. فقط یک مقدمه و بستر دارد که بستر اجرایی دولت باید مهیا باشد و اگر مهیا نباشد مشت به سندان کوبیدن است و اقدامات عدالت‌خواهانه اثر ندارد.

وی ادامه داد: عدالت در زمانی قابل اجراست که نظامی که می‌خواهد عدالت را برقرار کند مستقر باشد.

پورمحمدی افزود: بسیاری از مصلحت‌اندیشی‌ها مضر است و طبق مبنا و موازین نیست و غیرقابل دفاع است اما مواردی را هم داریم که مصلحت بتواند اجرای عدالت را رعایت کند مانند زمانی که منافع ملی در میان باشد.

دانشجوی دیگری از پورمحمدی درباره اساسی‌ترین نقص قوه قضائیه سؤال پرسید که پورمحمدی در جواب گفت: در قوه قضائیه از یک سری اشکالات سیستمی رنج می‌بریم که به‌شدت دست‌و‌پای دستگاه قضایی را گرفته و یک‌سری مشکلات هم مربوط به تعریف جرم و تخلف و قوانین است.

وی خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه نرم قضایی هر شعبه 4 پرونده است ولی آیا اگر بیش از آن مقدار پرونده به شعبه بدهیم می‌توان انتظار خوبی از آن داشت یکی از مشکلات موجود، حجم انبوه پرونده‌هاست.

پورمحمدی یکی از معضلات موجود در قوه قضائیه را مشکلات مربوط به نظام چک عنوان کرد و گفت: باید قانون مربوط به چک را هم اصلاح کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات و معضلات مربوط به مواد مخدر به عنوان یکی از مشکلات قوه قضائیه گفت: مواد مخدر مادر جرایم است و کسی که معتاد می‌شود به خود، خانواده و جامعه خیانت می‌کند و در ادامه نیز تبهکاری در این حوزه شکل می‌گیرد.

پورمحمدی بیان کرد: در کشوری که به شدت تحت فشار موضوع مواد مخدر بوده و در کنار بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر قرار دارد؛ خشن‌ترین مبارزات را انجام می‌دهیم. سازمان ملل در کنار همه هجمه‌هایی که علیه ایران وجود دارد دیگر نمی‌تواند ایران را در زمینه مبارزه با مواد مخدر محکوم کند و همیشه از فعالیت ایران تشکر کرده است.

یکی از دانشجویان پرسید‌ زندانیان زیادی داریم که بدون اتهام در زندان هستند سیاست نظام در قبال این افراد چیست؟ پورمحمدی در پاسخ گفت: توضیح دقیقی در این‌باره نمی‌توانم بدهم چرا که در این زمینه دادستان پاسخ‌گو است و اما نظام بارها گفته که فضا را به سمت فضای آزاد و تبادل اطلاعات باید تغییر داد اما تا این حرکت‌ها بازخورد امنیتی پیدا نکند و مشکل امنیتی نسازد نظام مبنایش بر تحمل است.

وی افزود: شاید موردی هم باشد که این اصل رعایت نشده باشد اما سیاست نظام در همه حوزه‌ها این است تا جایی که مرزهای امنیتی مورد تجاوز قرار نگرفته باشد تحمل کند.

پورمحمدی تصریح کرد: بحث دیگر در حوزه‌های فکری است که اگر اساس اعتقاد مردم مورد تعرض قرار بگیرد این موضوع نیز قابل تغییر است.

یکی از دانشجویان از پورمحمدی سؤال کرد که برخورد با سران معترضان مشمول رأفت اسلامی شد یا تساهل و تسامح؟ پورمحمدی در جواب گفت:‌ هیچ تساهل و تسامحی اتفاق نیفتاد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به قم گفت: مقام معظم رهبری پیوسته در حال تبیین مسائل اجتماعی و سیاسی هستند و ما هم در این بخش باید کار کنیم و سؤالات و اشکالات را باید جواب دهیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: در خصوص عناصر اصلی که حوادث سال قبل را آفریدند و باید مورد بازخواست قرار بگیرند اگر فضای روانی و احساسات جامعه کاملا توجیح نباشد هر حرکتی به ضد خود تبدیل خواهد شد و به تشکیل فتنه و تشنج می‌انجامد.

وی افزود: درباره دستگیری این افراد در شورای عالی امنیت ملی بحث و نظر خواهد شد و گزارش آن به مقام معظم رهبری هم می‌رسد وگرنه دستگیری این افراد برای قوه قضائیه بسیار راحت است و حتی جاذبه تبلیغاتی زیادی دارد ولی آیا مصلحت و منفعت کشور درحال حاضر جای این کار را دارد.

یکی از دانشجویان با اشاره به مناظرات قبل از انتخابات به اتهاماتی که از سوی احمدی‌نژاد به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام زده شد اشاره کرد و گفت: این مسائل بار حقوقی دارد. آیا رئیس‌جمهور مدارک خود را ارائه کرده‌ است؟ و اگر کرده چرا اتفاقی نیفتاده و اگر هم ارائه نکرده چرا خودش جواب‌گو نیست؟

پورمحمدی در پاسخ به این پرسش گفت: تاجائی که اطلاع دارم این است که مدرک و گزارش مستندی درباره پرونده مورد نظر در مناظره نداریم و این سؤال قابل طرح است. چه رئیس‌جمهور و چه هر کس دیگری که علیه شخص دیگری این‌گونه موارد را بیان کند باید مستندات خود را ارائه کند تا اگر جرمی واقع شده آن شخص مورد تعقیب قرار گیرد.

وی ادامه داد: این نکته درست است و باید به سمتی برویم که اگر حرف می‌زنیم مستند باشد و اگر مستند است باید پیگیری شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهار داشت: هر کسی مستندی درباره هر فردی داشته باشد با اسم و یا بدون اسم می‌تواند آن را به سازمان بازرسی ارائه کند و ما پیگیری کنیم.

دانشجوی دیگری از رئیس سازمان بازرسی کل کشور سؤال کرد که آیا بررسی و پیگیری پیشرفت پروژه‌های دولت با شماست و آن را چطور ارزیابی می‌کنید؟ که پورمحمدی در جواب گفت: این عملکرد در اختیار سازمان بازرسی است و به تناوب و تناسب بازرسی‌های خود را به عنوان نمونه از سفرهای استانی رئیس‌جمهور و درباره پیشرفت پروژه‌ها انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: همچنین درباره پروژه‌های نفتی، نیرو، برخی پروژه‌های صنعتی، مخابراتی، اصل 24، بیمه‌ها و بانک‌ها بازرسی‌هایی انجام می‌دهند.

پورمحمدی در پاسخ به سؤال دانشجویی مبنی بر اینکه چرا قوه قضائیه استقال رای ندارد و آقازادگان در آرای قوه قضائیه دخالت می‌کنند، گفت:‌ این موضوع را قبول ندارم و بعضاً دخالت‌هایی می‌شود ولی بخش بیشتر آن از سوی آدم‌های ناشناسی است که از طریق زیرمیزی‌ها، واسطه‌ها و دلالی‌ها قصد دخالت دارند و این موارد بیشتر ما را آزار می‌دهد تا جایی که وقتی می‌گوییم شخصی به پرداخت 50 میلیارد تومان جریمه محکوم شد چون شخص مشهوری نیست جامعه واکنش خاصی نشان نمی‌دهد.

وی با اشاره به پرونده شهرام جزایری گفت: شهرام جزایری که در حال محکومیتی که مربوط به پرونده چند 10میلیارد تومانی او هستیم به تازگی متوجه شدیم که به‌جای پرداخت جریمه‌ای که به آن محکوم شده است درحال فروش دارایی‌های خود به‌وسیله سندسازی است که پرونده مفصلی هم در این زمینه تشکیل شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین