کد خبر: ۱۱۱۸۰۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۹

کشف مقبره‌ای کهربایی از 700 گونه جاندار ما‌قبل تاریخ

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شکارچیان فسیل موفق به کشف کهربایی 150 کیلوگرمی در استان گوجارات هندوستان شده‌اند که بیش از 700 گونه جاندار را در خود مدفون کرده است. 

صدها‌گونه حشره ما قبل تاریخ و دیگر جانداران در این قطعه بزرگ کهربایی در کنار هم دفن شده‌اند تا یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فسیلی کهربایی جهان را در اختیار دانشمندان قرار دهند. این جانداران کوچک در حدود 52 میلیون سال پیش در صمغ درختی به دام افتاده و مدفون شده‌اند، دوره‌ای از تاریخ که در آن شبه‌قاره هند برای به وجود آوردن کوه هیمالیا با آسیا برخورد کرد.

به گفته محققان دانشگاه بن، جاندارانی مانند زنبورهای ما قبل تاریخ، عنکبوت‌ها، موریانه‌ها، مورچه‌ها و مگس‌هایی که در این آرامگاه صمغی کشف شده‌‌اند با توجه به سنی که دارند، بسیار خوب باقی مانده‌اند. در کل محققان بیش از 700 گونه از این نمونه حشرات را در این کهربا یافته و شناسایی کرده‌اند.

به گفته محققان تعداد این حشرات و میزان سلامت آنها به اندازه‌ای است که ارزش آنها با یافتن یک دایناسور کامل در میان توده‌ای کهربایی برابری می‌کند و می‌توان کوچک‌ترین جزئیات بدن و بال‌های این حشرات را در میان کهربا به خوبی مشاهده کرد.

این کهربا قدیمی‌ترین مدرکی است که دانشمندان از جنگل‌های گرمسیری در دست دارند. آزمایش‌ها این کهربا را به صمغ درختی سخت به نام Dipterocapaceda وصل می‌کند که 80 درصد از بافت جنگلی جنوب شرق آسیا را پوشانده است. 

به گفته محققان در زمانی که این کهربا در حال شکل گرفتن بوده، بیشتر بخ‌شهای هندوستان پوشیده از جنگل بوده است.

حشرات کشف شده در واقع بخشی از تاریخ حیات در شبه قاره هندوستان قبل از ملحق شدن به آسیا به شمار می‌روند که در بلور زرد رنگ کهربایی منجمد شده‌اند. روزگاری هندوستان به آفریقا متصل بود اما در حدود 160 میلیون سال پیش از آن جدا شد و به مدت 100 میلیون سال شبه قاره هند سالانه 20 سانتیمتر به سمت آسیا پیشروی می‌کرد.

بر اساس گزارش گاردین، مدت زمانی که هندوستان از دیگر بخش‌های خشکی زمین جدا بود، به اندازه‌ای طولانی بوده که فرصت شکل‌گیری بافت‌های جانوری و گیاهی کاملا متفاوت در آن به وجود آمده باشد، اما شواهد کشف شده در کهربا نشان می‌دهند چنین پدیده‌ای روی نداده است و گونه‌های حیاتی یافت شده مشابه گونه‌هایی هستند که در آسیا و اروپا زندگی می‌کرده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین