کد خبر: ۱۱۱۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۲

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: تنها 10درصد کتاب‌های منتشرشده در کشور ارزشمند است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سال گذشته 61هزار عنوان کتاب در کشور منتشر شده اما شاید 10 درصد از این کتاب‌ها ارزشمند باشند. 

نشست بررسی مشکلات نشر ایران با حضور «بهمن دری» معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور مسئولان فرهنگی استان کرمان و تنی چند از ناشران این شهر در اداره ارشاد این استان برگزار شد. 

بهمن دری گفت: خالقان آثار مکتوب باید اساس کار خود را روی خلق آثار خوب بگذارند، اگر شرایطی فراهم شود که حوزه‌های نشر تقویت شوند، بی شک در تمام حوزه‌ها، شاهد خلق آثار درخشان خواهیم بود.

به گفته وی در چرخه نشر ایران کتاب‌های خوب تولید می‌شود، اما چون در برخی موارد درست در این حوزه فکر نشده، شرایط توزیع و پخش برخی از این آثار فراهم نمی‌شود.

متاسفانه با ناشرانی در این حوزه روبرو می‌شویم که در انبارهایشان برخی کتاب‌ها تا سقف چیده شده و ناشر راهی برای عرضه این کتاب‌ها در بازار نیندیشیده است.
دری خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد را همچون قرص مسکنی عنوان کرد که می‌تواند مشکلات نشر ایران را بهبود ببخشد. به گفته وی باید شرایط خرید کتاب از سوی وزارت فرهنگ به سمتی برود که خون تازه‌ای در نشر ایران دمیده شود.

به گفته وی کتابی که خوب باشد هیچگاه در انبار نمی‌ماند و ناشران باید پیش از انتشار یک کتاب به فکر فروش و توزیع آن نیز باشند.
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقم کتاب‌های منتشر شده در سال گذشته را 61 هزار عنوان کتاب دانست که به گفته وی این رقم در جهان از رتبه خوبی برخوردار است اما از میان این عناوین متنوع شاید تنها 10 درصد از کتاب‌ها ارزشمند باشند.

دری یکی از راه‌های ایجاد حرکت در چرخه نشر را حمایت از مخاطب کتاب عنوان کرد. وی گفت: تاکنون جوایز مختلفی برای کتاب‌های حوزه ادبیات در نظرگرفته شده که اتفاقا این جوایز در رونق و فروش این آثار نقش بسزایی داشته است، باید شرایطی فراهم شود که این جوایز تنها معطوف به ادبیات نباشند و در چهارمین دوره جایزه گام اول برای نخستین بار به کتاب‌های دینی نیز توجه شده و این آثار نیز مورد داوری قرارگرفته‌اند.

دری در ادامه از حمایت‌های مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد از کتاب‌های دینی در مردادماه سال جاری سخن گفت که موجب شد تا کتاب‌های دینی در شهریور ماه با 903 عنوان رکورد کتاب های ادبی را بزند.
وی تیراژ کتاب در ایران را در مقایسه با جایگاه فرهنگی ایران بسیار پایین عنوان کرد و گفت: ایران جز سه کشور متمدن جهان به شمار می‌رود، اما متاسفانه تیراژ کتاب در ایران به 1000نسخه رسیده است و این در مقایسه با تعداد افراد باسواد ایران که کتاب مورد نیاز آنهاست، فاجعه است.

دری همچنین ازحمایت از کتاب های ارزشی خبر داد و یادآورشد: تاکنون درایران با سابقه هشت سال دفاع مقدس، دایرالمعارف جنگ نداشتیم اما وزارت ارشاد مفتخراست که درماه‌های گذشته ازتالیف و انتشاراین دانشنامه حمایت کرده است. 

وی همچنین درباره جایگاه استان کرمان درحوزه کتاب گفت: درایران تنها پنج استان شرایط و امکان انتشار کتاب را دارند و کرمان یکی از این استان‌ها است و این موضوع نشان می‌دهد که به حوزه کتاب در این استان فکر شده است و رقم 400 میلیون کتاب خریداری شده در این استان در سال گذشته خود دلیل این ادعا است.

دری در پاسخ به این پرسش که تکلیف 1000عنوان کتاب که از سوی رئیس جمهور قول اهدای آن به کتابخانه های عمومی این استان داده شده بود، گفت: من اطلاعی نسبت به این قول رئیس جمهور ندارم اما پی گیری خواهیم کرد و در صورت لزوم از کتاب‌های تولیدی خود استان برای تجهیز کتابخانه های استان خریداری خواهیم کرد تا از ناشران و مولفان این شهر نیز حمایت شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: اگر به تاریخچه فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان نگاه کنیم با آثاردرخشان و تاثیر گذاری روبه‌رو می‌شویم. امروزه بخشی از نویسندگان و هنرمندان ایران از دل کانون پرورش فکری بیرون آمده‌اند. 

وی افزود: خود من نیز کتاب خوانی را از نه سالگی با کانون پرورش فکری کودکان آغاز کردم و معتقدم کانون می تواند نقش کلیدی در کتاب خوان شدن کودکان امروز و پدر و مادرهای فردا داشته باشد.

به گفته وی اما این دلیل نمی‌شود منکرنقدهای وارد برکانون پرورش فکری کودکان باشیم، امروزه کانون از قابلیت‌های خود به خوبی استفاده نمی‌کند و باید بستری را فراهم کند که مثل گذشته کتاب خوب منتشر کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۵
0
0
حتما اون ده درصد هم كتابهائي هستند كه از شما تعريف ميكنند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین