کد خبر: ۱۱۱۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۸

5‌هزار نوجوان تهرانی مصرف‌کننده حشیش و الکل هستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک مشاوره خانواده گفت: الگوبرداری در میان نوجوانان مبتلا به اختلال سوء مصرف مواد مخدر زیاد دیده شده و اغلب نوجوانان از مصرف مواد مخدر انتظار مثبت داشته و توقع دارند که با مصرف مواد از حالت ناراحتی و عصبانیت خارج می‌شوند و حتی برخی از نوجوانان با مصرف مواد مخدر احساس می‌کنند که وارد یک گروه حمایتی و یا یک باند می‌شوند که از آنها حمایت می‌کند.

حسین ابراهیمی‌مقدم با اشاره به انجام پژوهش‌های روان‌شناختی روی پنج هزار کودک و نوجوان تهرانی 10 تا 19 سال، که به مواد مخدر اعتیاد دارند تاکید کرد: یکی از فراوان‌ترین اختلالاتی که این نوجوانان به آن مبتلا بودند، بیش‌فعالی در دوران کودکی بوده به طوری که خانواده‌ها باید با تشخیص علائم بیش‌فعالی در کودکانش در این زمینه با روان‌شناس مشورت‌ کنند تا در صورت لزوم با رفتار درمانی یا دارودرمانی درمان شوند.

این مشاور خانواده با اعلام اینکه این تحقیق به بررسی آثار روان‌شناختی و فیزیولوژیکی مصرف الکل و حشیش در نوجوانان می‌پردازد افزود: بر اساس مشاهدات این تحقیق، مصرف زیاد الکل، مستی، آشفتگی حرکتی ـ شناختی، مشکلات قلبی، تنفسی و خطرات دیگری برای سلامتی دارد و مصرف‌کنندگان اغلب مشکلات مربوط به تهوع، خستگی، اختلال در حل مسئله، قضاوت، عدم تعادل، تحرک‌پذیری، مشکلات ضربان قلب، تکلم مغشوش و در موارد کمی نیز اغما گزارش داده‌اند.

ابراهیمی‌مقدم استاد دانشگاه تصریح کرد: الکل منطقه‌ای به نام تشکیلات تورینه‌ای (مشبک) را که نزدیک پایه‌ی مغزاست درگیر می‌کند و عملکرد گیرنده‌های گلوتامین را تحت تاثیر قرار می‌دهد به طوری‌که مصرف الکل باعث مسدود شدن گیرنده‌های فوق و کم شدن گلوتامین و نیز کاهش استرس موقت و آرمیدگی می‌شود.

این روانشناس در مورد مصرف حشیش نیز گفت: مصرف مقدار متوسط آن آثار مسمومیت خفیف پدیدآورده و نوجوانان چند ثانیه پس از استعمال آن حالت خارش، گیجی، و منگی احساس کرده و ده تا 30 دقیقه پس از مصرف نیز احساس کاهش اضطراب داشتند اما به تدریج از نظر حرکات تکلم و توانایی حل مسئله کند می‌شوند که کندی در پاسخ‌های حرکتی و شناختی می‌تواند توانایی افراد را در انجام دادن فعالیت‌های پیچیده ذهنی مانند انجام تکالیفشان مختل کند.

ابراهیمی‌مقدم با اعلام اینکه پیش آگاهی نوجوانان برای درمان، یک پیش آگهی خوبی نیست افزود: اکثر نوجوانان درگیر مواد مخدر، مشکلات مرتبط در زمینه مسایل تحصیلی، کشمکش‌های خانوادگی، آشفتگی‌های هیجانی و قانونی را نشان می‌دهند و بزرگ‌ترین اختلال رفتاری در بین نوجوانان مشکل بیش‌فعالی در دوران کودکی است.

این مشاور خانواده ادامه داد: مطابق با این پژوهش 35 تا 40 درصد از نوجوانان مبتلا به اختلال سوءمصرف مواد مخدر، مشکلات سلوک را نشان می‌دهند و حدود 90 درصد نیز مشکلات مقابله‌ای مانند بی‌اعتنایی و یا مخرب را نشان می‌دهند.

او با اشاره به مشکلات افسردگی در این نوجوانان یادآور شد: 25 تا 50 درصد از نوجوانان مطابق با پژوهش‌ها مشکل افسردگی داشتند و اکثر آنها مواد یا سایر داروها را ابتدا برای مقابله با افسردگی مصرف نمی‌کنند و اختلالات خلقی بعد از شروع اختلالات مصرف مواد پدید می‌آید.

به گفته این روان‌شناس، 10 تا 40 درصد از نوجوانان در این تحقیق، اختلال، اضطراب و افسردگی را هم‌زمان با هم بروز می‌دهند. ابراهیمی‌مقدم از انتشار کتابی به منظور ارایه تحقیق فوق در زمینه اعتیاد کودکان و نوجوانان و اختلالات آنها خبر داد و با اعلام اینکه این تحقیق مربوط به پنج هزار کودک و نوجوان درگیر مواد مخدر در تهران بوده گفت: 75 درصد از آنها پسر و 15 درصد دیگر دختر بوده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین