کد خبر: ۱۱۱۸۸۶
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۳۲

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: پخش شایعات، مفسده‌های فراوانی برای جامعه به همراه دارد

حتی همین “می‌گویندها” نیز حرام است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کرد: مردم باید مراقب باشند که با پخش شایعات در جامعه در مسیر خواست دشمن حرکت نکرده و ناخواسته ابزار او نشوند. 

این مرجع تقلید صبح امروز در درس خارج فقه خود اظهار کرد: پخش شایعات، مفسده‌های فراوانی برای جامعه به همراه دارد و لذا باید به‌شدت از این کار پرهیز کرد.

وی افزود: جدای از مسأله شایعات افراد باید متوجه باشند که هر آن چه می‌دانند یا می‌شنوند را نباید بازگو کنند چرا که خیلی از آن‌ها به ضرر جامعه است و این نکته را هم باید توجه داشت که افشاگری جا دارد.

مکارم‌شیرازی همچنین با بیان این‌که در قرآن کریم نیز از پخش شایعه در مورد یکی از همسران پیامبر به شدت نهی شده است، گفت: قرآن کسانی که ندانسته در مسیر شایعه قرار گرفته و تهمتی به یکی از همسران پیامبر بسته‌اند را به‌شدت توبیخ می‌کند. سوال من از کسانی که اخیرا شایعاتی در مورد زنان پیامبر نقل کرده‌اند این است که آیا این آیات را ندیده‌اند؟

این مرجع تقلید اضافه کرد: خداوند کسانی که با پخش شایعات اقدام به ریختن آبروی مسلمان می‌کنند و از این طریق اذهان جامعه را هم مشوش می‌کنند، علاوه بر عقاب اخروی، در دنیا آن ها را دچار گرفتاری و مشکلات می‌کند.

این استاد حوزه علمیه قم، ضمن ابراز تاسف از این‌که گاهی دوستان یک جریان خود عامل پخش شایعات دشمن می‌شوند، خاطرنشان کرد: گاهی دیده می‌شود که افراد از طریق رسانه‌های جمعی از جمله تلفن همراه شایعاتی را منتشر می‌کنند و این درحالی است که ما اگر با حادثه‌ای مشکوک مواجه شدیم حق نداریم بدون تحقیق آن را بیان کنیم و حتی همین «می‌گویند‌ها» نیز حرام است.

وی بیان کرد: قرآن می‌فرماید؛ حتی هر آن چه را که می‌بینی و می‌شنوی نباید نقل کنی، به ویژه در مورد مسأله فحشا که نباید اشاعه پیدا کند و آن را در بوق و کرنا کرد که در فلان شهر حادثه‌ای این چنین رخ داده است.

مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که در جنگ روانی، دشمن از شیوه‌ها و ابزارهای مختلفی برای شکستن روحیه افراد استفاده می‌کند، ابراز کرد: یکی از این شیوه‌ها، شامل تهدیدها می‌شود به عنوان مثال آمریکا تهدید نظامی می‌کند و ضمن ارسال نیروهای خود به خلیج‌فارس اعلام می‌کند که گزینه نظامی روی میز است تا به این وسیله از طریق تهدید نظامی به اهداف خود برسد.

وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از شیوه‌ها این است که دیگران را می‌ترسانند مثل مسأله ایران‌هراسی که آمریکا می‌کوشد از این طریق مردم دنیا به‌ویژه منطقه را از وجود ایران بترساند.

این مرجع تقلید یادآور شد: یکی دیگر از شیوه‌ها همان پخش شایعات است که متاسفانه در زمان ما که وسایل ارتباطی جمعی زیاد شده است این مسأله مشهودتر شده است و افراد از طریق تلفن همراه، ماهواره‌ها و دیگر رسانه‌های جمعی اخبار نادرست را در جامعه منتشر می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین