کد خبر: ۱۱۱۹۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۰۷

ریزش سقف در یک مراسم عروسی در افغانستان ۶۵ قربانی گرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ریزش سقف محل برگزاری یک مراسم عروسی در افغانستان، روز چهارشنبه، ۶۵ کشته بر جای گذاشت که تمامی آنها زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.
 
این حادثه در روستایی در ناحیه جلگه در ولایت بغلان، در یکی از مناطق دور افتاده شمال افغانستان در اعماق کوهستان‌های پامیر روی داد. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه سخنگوی فرمانداری بغلان گفت که مراسم خاکسپاری قربانیان روز پنجشنبه انجام می‌شود.
 
به گفته وی ۵۲ نفر از قربانیان زن و ۱۲ نفر دیگر کودک بوده‌اند. 

در این حادثه عروس و داماد آسیبی ندیده‌اند.
 
سخنگوی فرمانداری بغلان افزود که هیأتی از سوی مقامات محلی برای بررسی دلایل وقوع این حادثه به منطقه رفته است.
 
طبق اطلاعات مقامات محلی سقف طبقه هم کف این ساختمان گلی حدود ساعت یک بعد از ظهر فرو ریخته و تمام افرادی که در این طبقه بوده‌اند زیر آوار می‌مانند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساختمان‌های این منطقه بسیار فرسوده و با مصالحی مثل چوب و خشت و گل ساخته می‌شوند و احتمالاً این ساختمان توانایی تحمل وزن جمعیت را که در طبقه دوم ساختمان بوده‌اند نداشته است.
 
مراسم عروسی یکی از معدود امکانات و مناسبت‌های تفریح و شادمانی برای اهالی روستاهای افغانستان است.
 
در این مراسم معمولاً زنان و کودکان در داخل منازل جمع می‌شوند و این موضوع دلیل رقم بالای تلفات زنان در این حادثه است.
 
مناطق روستایی و دور افتاده افغانستان فاقد بسیاری از امکانات مثل جاده مناسب و یا مراکز بهداشت و درمان است.
 
به همین خاطر معمولاً عملیات امداد و کمک‌رسانی به قربانیان و مجروحان این نوع حوادث بسیار دشوار و یا با تأخیر فراوان صورت می‌گیرد. 

در بهمن‌ماه سال گذشته نیز بر اثر سقوط بهمن در جاده سالنگ که کابل را به ولایت بغلان وصل می‌کند بیش از ۱۷۰ نفر کشته شدند.
 
در آن حادثه یافتن اجساد روزها طول کشید. نزدیک به یک ماه بعد از این حادثه نیز در ولایت بدخشان در شمال افغانستان، سقوط بهمن به ویران شدن خانه‌های چند روستا و کشته شدن بیش از ۳۰ نفر انجامید.
 
در این حادثه نیز به خاطر شرایط جوی و دور افتاده بودن این منطقه که در جوار مرز تاجیکستان قرار دارد انجام عملیات امداد هفته‌ها طول کشید و آسیب‌دیدگان این حادثه برای رسیدن به نزدیک‌ترین شهر در این منطقه مجبور بودند ۱۳ روز با پای پیاده سفر کنند. 

با وجود گذشت نزدیک به ۱۰ سال از حمله نظامی آمریکا به افغانستان و سقوط طالبان، جنگ با شورشیان طالبان ادامه دارد و در این مدت بازسازی زیرساخت‌ها و امکانات و خدمات عمومی با کندی پیش رفته است. 

طبق گزارش آژانس کمک‌های بین‌المللی آمریکا در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از مردم این کشور به شبکه توزیع برق دسترسی دارند و بخش اعظم جمعیت ۳۰ میلیونی افغانستان هنوز هم در خانه‌های ابتدایی که از خشت و چوب ساخته شده زندگی می‌کنند و از آب لوله‌کشی و یا شبکه فاضلاب محروم هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین