کد خبر: ۱۱۱۹۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۳
در اقدامی بی‌سابقه و غیرمعمول

اولین سخنرانی علنی رئیس ام آی۶

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «جان سورز»، رئیس اداره اطلاعات خارجی انگلیس (MI6) یکی از دو سازمان جاسوسی این کشور در اقدامی بی‌سابقه و برای نخستین بار در حالی که تصاویر وی به‌طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی منتشر می‌شد، سخنرانی کرد. 

به گزارش آسوشیتدپرس، روسای دستگاه‌های جاسوسی انگلیس همواره از حضور در انظار عمومی خودداری می‌کنند و اغلب ناشناس باقی می‌مانند اما این بار رئیس کنونی ام‌ای شش در برابر دوربین‌های تلویزیونی پیشینه فعالیت‌های این سازمان را تشریح کرد. 

جان سورز ملقب به «سر» گفت که دستگاه جاسوسی انگلیس در شکل نوین و سازمان یافته آن در سال 1904 میلادی تاسیس شده اما فعالیت آن در سال 1994 میلادی به‌طور رسمی تائید شده است. 

سورز گفت: «نخستین رئیس دستگاه جاسوسی انگلیس به علت عدم اختصاص بودجه خاصی توسط دولت برای این دستگاه از درامد شخصی خود حقوق کارکنانش را پرداخت می‌کرد.» 

بنا براین گزارش، تاریخ سازمان اطلاعاتی انگلیس درکتابی که به تازگی انتشار یافته و 800 صفحه دارد تشریح شده است. سورز گفت: «شاید این پرسش مطرح شود که چرا اکنون رئیس سازمان اطلاعاتی انگلیس آشکارا و در برابر دوربین‌های تلویزیونی به سخنرانی پراخته است.» 

وی در تشریح علت این اقدام خود گفت: «به سازمان اطلاعات و جاسوسی انگلیس در گزارش راهبرد امنیت ملی کشور که هفته گذشته منتشر شد، نقش مهمی واگذار شده است.» 

این مقام ارشد امنیتی افزود: «نام ما همواره درمطبوعات مطرح می‌شود و نام ام‌آی‌شش درهر کجا که مطرح شود توجه مردم را به خود جلب می‌کند. ما دارای پایگاه اطلاع‌رسانی به زبان‌های انگلیسی، روسی و عربی هستیم و کارکنان خود را در فرایندی آشکار اما بدون انتشار آگهی در روزنامه‌ها استخدام می‌کنیم.» 

وی گفت: «مردم شناخت دقیقی از ما ندارند و علت آن نیز این است که ما تاکنون چندان درباره ماهیت و فعالیت‌های خود صحبت نکرده‌ایم.» 

سورز ادامه داد: «امروز دوران جامعه باز را تجربه می‌کنیم و فعالیت هیچ دستگاه دولتی نباید در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. امروزه نگرشی که به فعالیت‌های اطلاعاتی می‌شود با آنچه در سال 1994 میلادی رواج داشت، متفاوت است.» 

وی با رد گزارش‌هایی مبنی بر دست داشتن نیروهای مخفی انگلیس در شکنجه مظنونان تروریستی گفت: «هدف من از این سخنرانی این است تا به مردم بگویم که فعالیت دستگاه‌های اطلاعاتی برای کشور تا چه اندازه اهمیت دارد و نکته دوم این‌که اقدام‌هایی که در قالب فعالیت‌های جاسوسی و اطلاعاتی و به‌طور پنهان انجام می‌شود ماهیتی کاملا قانونی و اخلاقی داشته و در راستای منافع مردم قرار دارد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین