کد خبر: ۱۱۱۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۷
آیت‌الله ‌جوادی‌آملی:

در برابر حاکمیت تفکر عمروعاصی، تبلیغات سوء و ناآگاهی مردم، علی‌(ع) هم نتوانست مقاومت کند

جامعه متمدن، جامعه اخلاقی است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله ‌جوادی‌آملی با اشاره به اینکه طبق خطبه ۲۳۸ نهج البلاغه، امام علی ‌(ع) به دلیل جهل و عدم آگاهی مردم و تبلیغات سوء عمروعاص و معاویه علیه ایشان، حکمیت را پذیرفت؛ تصریح کرد: در جامعه‌ای که تفکر عمروعاصی حاکم باشد و علی را کنار گذاشته باشند، قطعا علی اگر بخواهد مقاومت کند، محکوم به شکست است، ولی در قیامت حساب و کتاب و محکمه عدل است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله جوادی‌آملی، در درس اخلاق خود در جمع پرشور طلاب حوزه و اقشار مختلف مردم به فوائد فن اخلاق اشاره کرد و اظهار داشت: فن اخلاق دارای ۴ فایده مهم است که پایین ترین آن در دنیا و سه فایده بزرگ آن در برزخ و قیامت است.

جامعه متمدن، جامعه اخلاقی است

ایشان، فایده دنیوی رعایت اخلاق و اخلاق مداری در جامعه را ایجاد جامعه متمدن دانست و افزود: جامعه متمدن حقیقی جامعه‌ای است که اخلاق در راس روابط اجتماعی مردم باشد.
آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به فواید اخروی اخلاق مداری ادامه داد: اخلاق طبی است که در برزخ به انسان حیات و سلامت می‌دهد و معماری است که بدن را در برزخ در برابر شدائد مرگ مقاوم نگه می‌دارد و هنری است که انسان را در برزخ، زیبا و سفید رو جلوه می‌دهد.

وی افزود: در فرهنگ دینی مصاف انسان با مرگ همواره به نفع انسان به پایان می‌رسد و انسان مرگ را می‌میراند و مرگ را می‌چشد نه این که مرگ انسان را بمیراند، چون «کل نفس ذائقه الموت» است نه برعکس؛ بنابراین انسان در برزخ زنده است و حیات دارد و اخلاق بدنی از خود می‌سازد که در برابر مرگ و شدائد آن مقاوم است، چون شدت مرگ باعث می‌شود برخی افراد، اولیات دین را فراموش کنند.

این استاد برجسته تصریح کرد: گرچه انسان در مصاف با مرگ پیروز است، ولی مرگ چنان قدرتی دارد که انسان با چشیدن آن وارد دنیای دیگری می‌شود، این انتقال برای برخی آنچنان شدید و دردناک است که در قبر هرچه از او می‌پرسند را می‌تواند جواب دهد.

تقوا و اخلاق است که برتری می‌آورد، نه زیبایی

وی در ادامه گفت: زیبایی برای همه مهم است، ولی هیچ امتیاز و فخری ندارد، بنابراین سهیل رومی با بلال حبشی هیچ امتیازی ندارند و آنچه باعث برتری بر دیگری می‌شود، تقوا و اخلاق الهی است. همه ما دوست داریم همچون یوسف نبی در برزخ حاضر شویم این کار اخلاق است و اخلاق می‌تواند انسان را در برزخ رو سفید کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی تصریح کرد: چنین فنی که ۴ فایده دنیوی و اخروی برای انسان دارد هرگز نمی‌تواند انتزاعی و نسبی باشد، برخلاف عقیده برخی غربی‌ها که تلاش می‌کنند اخلاق را نسبی جلوه دهند.

تبعات حاکمیت تفکر عمرو عاصی

این مفسر قرآن و نهج البلاغه با اشاره به خطبه ۲۳۸ نهج البلاغه اظهار داشت: این خطبه درباره جنگ صفین است و امام علی‌(ع) در این خطبه فتنه‌هایی که از داخل توسط اشعث و از خارج توسط عمر و عاص ایجاد شده را تشریح و علت پذیرفتن حکمیت را بیان کردند.

ایشان خاطرنشان کرد: حضرت علی‌(ع) به دلیل جهل و عدم آگاهی مردم و تبلیغات سوء عمروعاص و معاویه علیه ایشان، حکمیت را پذیرفتند و گفتند: «اگر من حکمیت را قبول نمی‌کردم مردم من را مخالف قرآن و معارض آن می‌پنداشتند.»

این استاد حوزه تصریح کرد: در جامعه‌ای که تفکر عمروعاصی حاکم باشد و علی را کنار گذاشته باشند قطعا علی اگر بخواهد مقاومت کند محکوم به شکست است، ولی در قیامت حساب و کتاب و محکمه عدل است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین