کد خبر: ۱۱۲۰۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۳
با حضور صاحب‌نظران داخلی و خارجی در نیمه اول سال آینده در اردکان؛

دومین همایش ملی فرش دستباف ایران برگزار می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ به دنبال پیگیری‌های نماینده مردم اردکان و تشکیل جلسه با رئیس مرکز ملی فرش و جمعی از اعضا و صادرکنندگان فرش کشور در مجلس شورای اسلامی جهت بررسی مشکلات این هنر صنعت و تصمیم اتخاذ شده برای برگزاری "دومین همایش ملی فرش دستباف کشور در شهرستان اردکان"، جلسه‌ای با حضور نماینده مردم اردکان، معاون برنامه‌ریزی استاندار، رئیس سازمان بازرگانی و جمعی از اعضای میز فرش استان، فرماندار ورئیس دانشکده هنر اردکان جهت هماهنگی‌های درون‌استانی برای برگزاری این همایش انجام و تصمیمات لازم اتخاذ گردید. 

به گزارش آفتاب، در این جلسه که در دفتر نماینده مردم اردکان برگزار شد، محمدرضا تابش با تشکر از اقدامات سازمان بازرگانی استان در ساماندهی، حمایت و تقویت تشکل‌های بافندگان فرش ،بر ایجاد ‌تشکل‌های صنعتی، تشکیل دوره‌های آموزشی برای تولیدکنندگان و ایجاد بانک جامع اطلاعاتی فرش با توجه به بضاعت خوبی که از لحاظ مدیریتی و علمی این رشته در استان وجود دارد تاکید کرد و افزود: بافت فرش از ادوار گذشته در این استان رایج بوده و در طول زمان با توجه به استعداد، خلاقیت، ابتکار و سخت‌کوشی بافندگان یزدی این صنعت و هنر با زندگی مردم استان عجین شده و در خیلی از مناطق بخصوص روستاها با اقتصاد خانوار گره خورده است.ولی ما در سطح کلان کشور هنوز نتوانسته ایم متناسب با پیشرفت و توسعه کشور در همه وجوه، از این میراث گرانقدر فرهنگی و معنوی و صنعت بالنده ایرانی صیانت کنیم و بستر تعالی و ترقی مستمر آن را فراهم آوریم. 

نماینده اردکان افزود: فرش دستباف جزو اقلام مهم صادراتی و ارزآور برای کشور است اما روز‌به‌روز شاهد کمرنگ شدن نقش و جایگاه آن در چرخه اقتصاد خانوارها هستیم که باید برای پایداری و ارتقاء جایگاه آن در عرصه‌های داخلی و بخصوص جهانی چاره‌اندیشی گردد. 

یکی از راه‌حل‌های اساسی در این زمینه اصلاح قیمت ارز است که باید به مرور انجام پذیرد. همچنین بهره‌گیری از نقش آموزش،استفاده از تکنولوژی‌های روز و بهره‌گیری از علوم IT در معرفی، اخذ سفارش و فروش و جلب نظر و جذب مشتری، استفاده از تجربیات تولیدکنندگان و تخصص دانشجویان و دانشگاهیان را در افزایش کیفیت و معرفی بیش از پیش این هنرصنعت ایرانی به بازارهای هدف باید مورد توجه جدی قرار گیرد. 

نماینده اردکان همچنین با اشاره به مذاکرات انجام داده با وزیر بازرگانی و مسئولان مرکز ملی فرش کشور و جلسات برگزار شده در این خصوص و موافقت صورت گرفته در سطح کشور و استان یزد برای برگزاری "دومین همایش ملی فرش دستباف ایران در شهرستان اردکان"، بر برگزاری منظم جلسات هماهنگی و تشکیل کمیته‌های علمی و اجرایی این همایش تاکید نمود و اظهار امیدواری کرد تا این همایش که با حضور صاحب نظران داخل و خارج کشور برگزار می‌گردد گام مهمی در ارتقاء جایگاه صنعت فرش کشور در زمینه‌های مختلف علمی، تولیدی و صادرات برداشته شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار یزد نیز با اعلام آمادگی استان برای برگزاری این همایش از همه دستگاه‌های اجرایی خواست تا همکاری لازم برای هر چه بهتر برگزار شدن این همایش ملی را انجام دهند تا شاهد حرکت خوبی در زمینه رونق بیشتر فرش استان و کشور باشیم.
محمدرضا بابایی همچنین از سازمان بازرگانی استان خواست تا ظرف ده روز آینده شرح وظایف دستگاه‌های مرتبط و کمیته های پیشنهادی را مشخص تا در دو هفته آینده جلسه هماهنگی این همایش در استانداری یزد برگزار گردد. 

رئیس سازمان بازرگانی استان نیز به تشریح اقدامات این سازمان در زمینه فرش در حوزه‌های تعاونی و شهری پرداخت و حمایت از ایجاد تعاونیها با مشارکت فارغ‌التحصیلان فرش را به عنوان یکی از اقدامات اولویت دار این سازمان ذکر کرد و افزود: این سازمان پیشنهادات خود را در زمینه‌های مختلف برگزاری این همایش در اسرع وقت آماده می‌کند تا در جلسات مستمری که در آینده برگزار می‌شود شاهد برگزاری همایشی بزرگ و دارای نتایج موثر در شهرستان اردکان باشیم. 

محراب اسکندری همچنین از "مهندس تابش" درخواست نمود تا با توجه به واگذاری شرکت سهامی فرش ایران در قالب اصل 44، درخصوص ایجاد سهام ترجیحی برای فارغ‌التحصیلان رشته فرش با محوریت استان یزد پیگیری و مساعدت لازم را داشته باشد. 

همچنین فرماندار و رئیس دانشکده هنر اردکان نیز در سخنانی دیدگاه‌های خود را مطرح و بر استفاده مناسب از پتانسیل دانشجویان فرش شهرستان و ایجاد موزه فرش اردکان که از مصوبات سفر دور اول هیأت دولت به یزد می‌باشد تاکید نمودند. 

در پایان پس از بحث و تبادل نظر مقرر گردید سازمان بازرگانی استان پیشنهادات خود را برای برگزاری این همایش ظرف 10 روز آینده تهیه تا پس از آن در جلسه‌ای با حضور مدیران مربوطه در محل استانداری یزد کمیته ها و راهکارهای برگزاری همایش مشخص گردد و پس از جمع‌بندی و نیاز به پیگیری در سطح کشور این کار توسط نماینده مردم اردکان انجام گیرد. 

برگزاری منظم جلسات،تامین نیمی از بودجه این همایش از محل استان و برگزاری همایش در نیمه اول سال آینده از تصمیمات این جلسه بود.شایان ذکر است پیش از این نیز با پیگیری‌های نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی" اولین همایش ملی تولید،فرآوری و صادرات روناس کشور" و "اولین جشنواره پسته کشور" نیز با موفقیت در اردکان برگزار گردیده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین