کد خبر: ۱۱۲۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۱
قنبری، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی :

برنامه پنجم قوانین مصوب مجلس را زیر سئوال می‌برد

در لایحه برنامه پنجم، برنامه‌ریزی اجرایی برای توسعه کشور مشاهده نمی‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نماینده ایلام در مجلس تاکید کرد که برنامه پنجم توسعه بسیاری از قوانین مصوب مجلس را زیر سئوال می‌برد و امکان نظارت بر اجرای قوانین را نیز از مجلس سلب می‌کند. 

داریوش قنبری نماینده ایلام، مهران و شیروان چرداول که در جلسه علنی امروز شنبه مجلس در مخالفت باکلیات لایحه برنامه پنجم توسعه سخن می‌گفت، با طرح این سئوال که فلسفه وجودی برنامه چیست و آیا بود و نبود آن تاثیری در توسعه کشور خواهد داشت،‌ گفت: متاسفانه در لایحه برنامه پنجم مسائل کشور به خوبی بیان نشده و برنامه‌ریزی اجرایی برای توسعه کشور در آن مشاهده نمی‌شود.

قنبری در تشریح ایرادات روشی برنامه پنجم توسعه گفت:‌ عدم تناسب لایحه با مشکلات کشور و بی‌توجهی به منابع و مصارف این منابع در برنامه یکی از مشکلات اساسی روش در تدوین برنامه است چرا که این برنامه تناسبی با مشکلات جامعه ندارد و نمی‌دانیم در طول اجرای این برنامه درآمد کشور چقدر است و چطور باید هزینه شود.

نماینده ایلام با بیان این مطلب که هدف از برنامه‌ریزی تخصیص امکانات محدود برای نیازهای نامحدود است برنامه پنجم توسعه را فاقد چنین خاصیتی عنوان کرد و افزود: در این برنامه جهت‌گیری و اولویت‌بندی اختصاص منابع برای توسعه کشور مشخص نیست.

وی با انتقاد از اینکه جایگاه فعلی کشور براساس اهداف سندچشم‌انداز توسعه در این برنامه مشخص نشده است، افزود: برنامه پنجم توسعه بیان ایده‌پردازی‌ها و آمال و آرزوها است و متاسفانه آرزوهایی که مطابق با واقعیت نیستند.

قنبری با بیان این مطلب که در این برنامه باید راه‌کارهای علمی و روش‌مند برای توسعه کشور جهت کسب جایگاه اول اقتصادی در منطقه مطرح شود گفت:‌ در برنامه پنجم توسعه شاهد این برنامه‌ریزی نیستیم.

نماینده ایلام همچنین افزود:‌ این برنامه بسیاری از قوانین مصوب مجلس را زیر سئوال می‌برد و امکان نظارت بر اجرای قوانین را نیز از مجلس سلب می‌کند.

قنبری در ادامه با بیان این مطلب که نحوه نگارش احکام به لحاظ شکلی دارای ایرادات اساسی حقوقی است، گفت: وجود موارد متعدد دولت مجاز است به جای دولت مکلف است موجب می‌شود که نتوانیم بر اجرای صحیح قوانین نظارت کنیم.

وی همچنین افزود: دولت در اجرای قوانینی که موظف به اجرای آنها است سستی می‌کند و تذکرات نمایندگان بی‌فایده است. حالا چطور باید انتظار داشت وقتی دولت به جای مکلف بودن مجاز به اجرای قانون می‌باشد آن را اجرا کند.

قنبری در ادامه به بی‌توجهی نسبت به مشکلات جوانان در برنامه پنجم انتقاد کرد و گفت:‌ این برنامه توجه کافی به مسائل جوانان ندارد ضمن اینکه یکی از اصول برنامه‌نویسی شفافیت است که این برنامه فاقد چنین اصلی است.

وی در پایان گفت: با این اوصاف اختیار نظارت بر حسن اجرای این برنامه از مجلس سلب خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین