کد خبر: ۱۱۲۱۴۲
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۲

ممنوعیت واردات برخی اقلام لغو شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قائم مقام وزیر بازرگانی شیوه کنونی تخصیص یارانه‌های آرد را موجب فساد دانست و گفت: متناسب با شرایط بازار، ممنوعیت واردات برخی از اقلام لغو شده است. 

مسعود موحدی با بیان اینکه بسته هدفمندی گندم، آرد و نان تصویب شده است، گفت: در این بسته 2 نوع یارانه پرداخت می‌شود که در مرحله نخست یارانه به کشاورزان به واسطه تفاوت قیمتی میان گندم داخلی و گندم جهانی اختصاص می‌یابد. 

وی با اشاره به بالاتر بودن قیمت گندم داخلی نسبت به قیمت بین‌المللی آن افزود: در تخصیص یارانه به کشاورزان ، کیفیت گندم تولیدی آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. 

قائم مقام وزیر بازرگانی تصریح کرد: با اجرای طرح هدفمندی یارانه در این بخش، بهره‌وری به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت چرا که یارانه به‌صورت هدفمند و در ازای گندم با کیفیت پرداخت می‌شود. 

وی پرداخت یارانه‌ها به نان را بخش دیگر لحاظ شده این بسته دانست و گفت: پس از خرید، گندم با قیمت کیلیویی 75 ریال یا 450 ریال در اختیار نانوا قرار می‌گیرد. 

موحدی اظهار داشت: شیوه کنونی منجر به ترویج فساد و افزایش ضایعات در این بخش می‌شود به همین منظور در هدفمندی یارانه ها یارانه آن حذف شده و مستقیم به مردم پرداخت می‌شود. با اجرای این بسته، گندم با قیمت ملی در اختیار نانوا و صنایع مبتنی‌بر آرد قرار می‌گیرد. 

وی با اشاره به نانوایان آزاد پز تصریح کرد: با اجرای این بسته قیمت نان نانوایی‌های آزاد پز که حدود 17 درصد نانوایان سراسر کشور را تشکیل می‌دهند، کاهش می‌یابد زیرا آرد آنها نیز با قیمت ملی تامین می‌شود. صنایعی هم که از گندم تولیدی داخلی استفاده می‌کنند نیز با کاهش قیمت تمام شده روبه‌رو می‌شوند. 

موحدی در خصوص نامه سوم وزیر جهاد کشاورزی به وزیر بازرگانی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با بررسی شرایط بازار و اطلاعاتی که توسط وزارت بازرگانی به عنوان متولی بازار به‌دست می‌آورد ممنوعیت یا آزادی واردات را تعیین می‌کند که هم اکنون نیز با توجه به شرایط بازار برخی از ممنوعیت‌ها لغو شده است. 

قائم مقام وزیر بازرگانی افزود: واردات گوشت از گذشته با تایید وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شد البته این مجوزها قبلا فنی بود که پس از یک دوره سخت‌گیری در ارایه مجوزها دوباره شرایط فنی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین