کد خبر: ۱۱۲۲۸۵
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۲
در پاسخ به یک تذکر

لاریجانی: لایحه برنامه پنجم نرخ رشد ندارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس در پاسخ به تذکر نماینده ای که مصوبات مجلس را در برنامه پنجم خارج از توان مالی دولت خواند، گفت: در لایحه برنامه پنجم ارقام و اعدادی وجود ندارد که خارج از توان دولت باشد و دولت در این لایحه نرخ رشدی برای بخش‌های مختلف مشخص نکرده است. 

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در ادامه بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه کشور در پی طرح تذکری از سوی بهروز جعفری نماینده سمیرم مبنی‌بر مخالفت‌های مکرر ریاست مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی با مواد مختلف لایحه برنامه پنجم، گفت: اینگونه بیانات نسبت به آقای توکلی و مرکز پژوهش های مجلس درست نیست زیرا ایشان فرد با سابقه‌ای هستند و مرکز پژوهش‌ها به مجلس تعلق دارد و نباید این‌گونه تلقی‌ها نسبت به این مرکز داشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید رد مجلس تعامل فکری داشته باشیم نه اینکه یکدیگر را نفی‌کنیم.

لاریجانی ادامه داد: افراد در مجلس آزادند حرف‌شان را بزنند شما هم می‌توانید نظر خود را بدهید مجلس جای این حرف‌هاست.

وی همچنین با اشاره به سخنان جعفری مبنی‌‌بر توصیه مقام معظم رهبری در زمینه تکالیف به دولت در برنامه پنجم نیز گفت: مقام معظم رهبری همواره توصیه کرده‌اند قوای مختلف در حد توان، با یکدیگر هماهنگی داشته باشند اما هیچ‌جا دست قانون را نمی‌بندند و اساسا در لایحه برنامه پنجم ارقام و اعدادی وجود ندارد که خارج از توان دولت باشد.

رئیس مجلس گفت: دولت در این لایحه نرخ رشدی برای بخش‌های مختلف مشخص نکرده و رقم سرجمع برای وبودجه 5 ساله وجود ندارد، بنا براین این موضوع که شما می‌گویید خارج از توان ملی دولت در برنامه مواد تصویب می‌شود منتفی است.

وی همچنین تاکید کرد: در جلسه هیأت‌رئیسه مجلس نیز روز گذشته ما به این نتیجه نرسیدیم که پیشنهادات این چنینی (مانند پیشنهادات توکلی) خلاف قانون اساسی باشد چرا که در قانون برنامه سقف مالی مشخص نشده و منابع مالی محدود نشده است.

لاریجانی همچنین خطاب به جعفری گفت: اگر قرار باشد اینگونه برخورد کنیم که دیگر نمی‌توانیم هیچ پیشنهادی در مجلس برای تغییر مواد لایحه برنامه پنجم ارائه دهیم. 

احمد توکلی نماینده تهران در جلسه امروز مجلس پیشنهاد حذف ماده‌ای از برنامه پنجم مبنی‌بر درخواست دولت برای واگذاری اماکن تربیت بدنی آماده بهره‌برداری به بخش خصوصی را ارائه و این ماده را مخالف رایگان بودن تربیت بدنی طبق قانون اساسی عنوان کرد.

حذف این ماده تصویب شده در پی تذکر توکلی و حذف ماده بهروز جعفری نماینده سمیرم به استناد بندی از آیین‌نامه مجلس مبنی‌بر حفظ اقتدار مجلس گفت: یکی از مصادیق حفظ اقتدار در قانون‌گذاری است و مقام معظم رهبری نیز به مجلس توصیه کردند در برنامه پنجم تکالیف بیش از حد به دولت تحمیل نشود.

وی ادامه داد: حال آنکه رئیس مرکز پژوهش‌ها که کارش فقط مخالفت کردن با دولت است و مرتب اخطار قانون اساسی می‌دهد، بهتر است گزارشی تهیه کند و بگوید تبدیل کردن "مجاز است" به "مکلف است" در لایحه برنامه پنجم چه میزان بار مالی را به دولت تحمیل می‌کند.

وی افزود: بعد از 5 سال ما مجلس اصول‌گرا قوانینی را تصویب کردیم که دولت اصول‌گرا باید اجرا کند اما دولت این پول را باید از کجا بیاورد و ما برنامه‌ای را تصویب می‌کنیم که 80 درصد آن قابلیت اجرا ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین