کد خبر: ۱۱۲۲۹۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸
پزشکیان، نماینده مجلس شورای اسلامی:

دولت‌ها حق دخالت در دانشگاه ندارند

هرگونه توسعه یا ادغامی در دانشگاه باید از سوی هیأت امنا مصوب شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر سابق بهداشت با تاکید بر این نکته طبق ماده 49 قانون استقلال دانشگاه‌ها، دولت نمی تواند در دانشگاه دخالت کند، گفت: مصوبات هیأت امنا همانند مصوبات مجلس است اما مشخص نیست هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمان انحلال چه وضعیتی داشته است. 

دکتر مسعود پزشکیان افزود: کمیسیون بهداشت مجلس موضوع انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران را بررسی کرد و قرار شد وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت مجلس حضور یابد تا این موضوع توضیح داده شود که بر اساس کدام مصوبه قانونی این دانشگاه منحل شده است.

وی اضافه کرد: این طور که ما اطلاع داریم دانشگاه از نظر قانونی هیئت امنا دارد و هر هیأت امنایی بر اساس حکم رئیس‌جمهور برای چهار سال انتخاب می‌شود و هرگونه توسعه یا ادغامی در دانشگاه باید از سوی هیأت امنا مصوب شود. هم اکنون در یک دانشگاه اگر بخواهند یک ساختمان ساده را واگذار کنند باید هیئت امنا تصمیم گیرد حال اینکه بر اساس کدام قانون یک دانشگاه منحل شده است سئوالی است که اعضای کمیسیون بهداشت برای آن جوابی نداشتند.

نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دلایلی که این انحلال بر اساس آن صورت گرفته باید مشخص باشد. طبق ماده 49 قانون استقلال دانشگاه‌ها دولت نمی‌تواند در دانشگاه دخالت کند و مصوبات هیأت امنا همانند مصوبات مجلس است یعنی دولت هم نمی‌تواند از نظر قانونی در مصوبات هیأت امنا دخالت کند.

وی اضافه کرد: از همین رو مقرر شد از اداره قوانین مجلس سئوال شود که آیا این انحلال قانونی بوده است یا خیر.

پزشکیان با بیان این مطلب که همه از انحلال یک دانشگاه شوکه شده‌اند، گفت: این اتفاق جای بحث دارد. اینکه چگونه این کار انجام شده است، هیأت امنا را چگونه منحل کرده اند، آیا هیأت امنا در این زمینه کاره ای بوده است یا خیر و همه مسائلی هستند که چراهای بزرگی وجود دارد که وزارت بهداشت باید به آن پاسخ دهد.

وی با اشاره به واگذاری بخش‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی ایران به دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، اظهار داشت: موضوع واگذاری این بخش‌ها به تهران و شهید بهشتی خود جای بحث دارد. اگر بحث انحلال به منظور کوچک کردن این حوزه است کل دانشگاه‌ها را جمع کنند اما اینکه بیایند یک دانشگاه دیگر را گسترده‌تر کنند آیا از نظر مدیریتی کار درستی است نیز باید مشخص شود که بر اساس چه شاخصی انجام شده است.

استدلال وزارت بهداشت کافی نباشد کمیسیون بهداشت وظیفه قانونی خود را انجام می‌دهد

وزیر اسبق بهداشت یادآور شد: در صورتی که دلایل وزارت بهداشت قانع کننده نباشد کمیسیون بهداشت نیز وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد چرا که دولت نباید خلاف قانون و مقررات عمل کند.

وی گفت: سئوالات متعددی در این زمینه وجود دارد، اینکه مستندات قانونی انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران چیست، هیأت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران در این تصمیم‌گیری دخالت داشته یا خیر، آیا هیأت امنا در جریان این مصوبه بوده است و اینکه چگونه هیأت امنای دانشگاه را دور زده‌اند که باید پاسخ داده شود.

دانشگاه علوم پزشکی ایران از روز شنبه 8 آبان ماه 89 بر اساس ابلاغ مصوبه شماره 677/110 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری منحل شده است. کلیه فعالیت‌های بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران واقع در استان البرز به دانشکده علوم پزشکی کرج، کلیه واحدهای بهداشتی، درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کلیه واحدهای آموزشی و پژوهشی و دانشجویی به دانشگاه علوم پزشکی تهران منتقل شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
0
0
نه بابا !!!
پس بودجه دانشگاهها از کجا تامین می شود
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین