کد خبر: ۱۱۲۴۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۳

افزایش شهریه مهدهای کودک

بهزیستی هنوز در حال بررسی است!
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی که شهریه مهدهای کودک باید تا پایان شهریورماه تعیین و توسط بهزیستی ابلاغ می‌شد مسئولان این سازمان با گذشت 8 ماه از سال خبر از تشکیل کارگروهی برای بررسی موضوع داده‌اند. حال آنکه این بلاتکلیفی سبب شده بسیاری از مهدها شهریه خود را با توجیه بیشتر شدن هزینه‌ها افزایش دهند. 

زهرا نوع پرست سرپرست سابق معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی اواسط آبانماه جاری اعلام کرده بود که تعرفه مهدهای کودک در 9 استان کشور با 10 درصد افزایش نهایی شد و تاکید کرده بود که افزایش تعرفه قبل از ابلاغ در استان تهران ممنوع است. از سوی دیگر سرپرست این سازمان نیز گفته بود که پیشنهاد افزایش شهریه مهدهای کودک در 9 استان به مرحله نهایی رسیده و کمیته سه جانبه ای شامل وزارت بازرگانی، سازمان بهزیستی و اتحادیه صنفی مهدهای کودک تشکیل و به‌زودی میزان افزایش شهریه مهدهای کودک را تعیین می‌کنند.

این در حالی بود که علی هاشم مطوریان سرپرست سابق بهزیستی استان تهران اوایل مهرماه مدعی شد که تا چند روز آینده نرخ شهریه مهدهای کودک در تهران ابلاغ می شود اما با وجود اعلام قبلی این سازمان مبنی بر نهایی شدن افزایش 10 درصدی شهریه مهدهای کودک در 9 استان، در جدید ترین اظهار نظر احمد اسفندیاری گفته است که تا به امروز شهریه مهدهای کودک افزایش نیافته و کارگروهی در حال بررسی موضوع است.

افزایش و ابلاغ تعرفه‌های جدید در برخی استان‌ها بر خلاف ادعای بهزیستی

اعلام اخیر سرپرست سازمان بهزیستی مبنی بر افزایش نیافتن شهریه‌ها و ابلاغ نشدن آنها در حالی است که مدیر عامل کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک می‌گوید تعرفه جدید در برخی استان‌ها ابلاغ شده است.

فاطمه دعایی با بیان اینکه از جزئیات افزایش تعرفه‌ها در این استان‌ها اطلاع کامل ندارد ادامه می‌دهد: در جلسه آینده ای که با مهدهای کودک استان‌ها داریم جزئیات این افزایش تعرفه‌ها را بررسی و اعلام می‌کنیم.

وی در مورد ابلاغ تعرفه مهدها در استان تهران نیز می گوید: مطمئن هستیم که به زودی نظم بر این مسأله حاکم شده و بخشنامه ابلاغ خواهد شد چرا که هم اکنون به دلیل تغییرات مدیریتی در سازمان بهزیستی برخی مسائل از نظم خارج شده است.

رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک با تاکید بر اینکه بدون شک شهریه مهدها در سال جاری افزایش می یابد گفت: امکان ندارد که نرخها ثابت بماند؛ در وضعیتی که قیمت مواد غذایی از ابتدای سال افزایش چشمگیری داشته و یا دستمزد کارکنان طبق قانون وزارت کار افزایش یافته و حتی اجاره مکان مهدها نیز با افزایش روبه‌رو بوده پس چطور امکان دارد که شهریه مهدها افزایش پیدا نکند.

تعیین شهریه مهدها در استان‌ها سلیقه‌ای است

تعیین تعرفه مهدها از فرمول خاصی پیروی نمی کند اگر چه مسئولان بهزیستی اعلام می کنند که محل استقرار و یا نوع آموزشهایی که ارائه می شود مبنای تعیین شهریه است.

رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک در این زمینه تاکید می کند که تعیین شهریه مهدها در استانها سلیقه ای است.

به باور وی، این میزان بستگی به فردی دارد که در راس کمیته استانی تعیین شهریه قرار دارد و نظرات فردی در این زمینه بسیار موثر است.

شهریه مهدهای کودک در سال 88، 33 تا 186 هزار تومان محاسبه شد. در حال حاضر 25 درصد مهدهای کودک فاقد ستاره، 28 درصد یک ستاره، 31 درصد 2 ستاره و 10 درصد نیز 3 ستاره هستند.

در استان تهران 5 درصد مهدهای کودک 3 ستاره، 65 درصد مهدها یک و 2 ستاره هستند. شهریه مهدهای کودک بی ستاره در سال 88 افزایش نیافت و از 33 تا 96 هزار تومان بود. بر اساس ابلاغ بهزیستی شهریه مهدهای یک، 2 و 3 ستاره نیز در طبقات مختلف 86 تا 186 هزار تومان است. مهدهای کودک بدون ستاره فوق برنامه ندارند و مهدهای یک ستاره دارای 2 فوق برنامه، 2 ستاره دارای 3 فوق برنامه و مهد کودک 3 ستاره دارای 4 فوق برنامه هستند.

شهریه مهدهای کودک چالش بهزیستی بعد از 8 ماه

در حال که باید تا پایان شهریور ماه شهریه مهدهای کودک تعیین و توسط بهزیستی ابلاغ می شد هنوز با گذشت هشت ماه از سال سرپرست این سازمان اعلام می‌کند که کارگروهی در حال بررسی موضوع است و باید مدیران مهدها طبق تعرفه سال 88 شهریه دریافت کنند. این در حالی است که این بلاتکلیفی سبب شده بسیاری از مهدها شهریه خود را به دلیل بیشتر شدن هزینه‌ها و جلوگیری از ورشکستگی افزایش دهند.

مدیر یکی از مهدهای کودک در مرکز تهران که قبلا بی‌ستاره بوده و حالا سه ستاره به مهد وی اعطا شده می‌گوید: هم اکنون شهریه 50 هزار تومانی مهد ما به 190 هزار تومان در هر ماه رسیده است، البته در ازای آن چند کلاس فوق برنامه مانند نقاشی داریم.

وی می‌گوید که سه ماه است شهریه‌اش را هم به دلیل افزوده شدن ستاره و افزایش هزینه‌ها در سال جاری افزایش داده اما هنوز ابلاغیه تعرفه‌های جدید را دریافت نکرده است.

نارضایتی خانواده‌ها از شهریه مهدها؛ شکایت مدیران از افزایش مخارج

اگر چه اغلب خانواده‌ها از بالا بودن شهریه مهدها ناراضی هستند اما از سوی دیگر مدیران مهدها نیز معتقدند که شهریه‌های دریافتی کفاف مخارجشان را نمی‌دهد. در این زمینه فاطمه دعایی می‌گوید که در بسیاری از مهدها هزینه و شهریه دریافتی تقریبا برابری می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: در بسیاری از مهدها نیز تنها به اندازه حقوق یک کارشناس برای مدیران سود باقی می‌ماند در حالی که 90 درصد مدیران تحصیلات لیسانس دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین