کد خبر: ۱۱۲۴۸۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۶
اولین کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت در مشهد برگزار شد

نهاوندیان: کشورهای اسلامی با هم قدرت‌های عظیم اقتصادی ایجاد کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بیمارستان رضوی در شهر مقدس مشهد صبح امروز میزبان نمایندگان کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، بانک توسعه اسلامی، اتاق بازرگانی و صنعت اسلامی، سفرا، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و صاحب‌نظران و کارشناسان و کارآفرینان بخش خصوصی بود تا بر توانمندی‌های ایران در صنعت «گردشگری سلامت»، «ضرورت شبکه‌سازی میان تأمین کنندگان خدمات گردشگری» و «گسترش تعاملات اقتصادی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی» صحه بگذارد. 

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، این همایش به مدت سه روز از تاریخ 11 لغایت 13 آبان ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود و در کنار مراسم افتتاحیه 5 پانل تخصصی در راستای بازاریابی و استراتژی‌های همکاری در گردشگری سلامت، راه‌کارهای برتر گردشگری سلامت و برون سپاری خدمات و مراقبت‌های بهداشتی در کشورهای اسلامی و برخی مسائل دیگر برپا خواهد کرد. 

«دکتر محمد نهاوندیان» رئیس اتاق ایران در این همایش با اشاره به 4 تعبیر «شفاء» در قرآن کریم تصریح کرد: در قرآن کریم تعبیر شفا یک بار در رابطه سلامت جسمی و سه‌بار در رابطه با سلامت معنوی به کار رفته است. 

وی انتخاب شهر مشهد برای برپایی کنفرانس گردشگری سلامت را تأکید بر رابطه بین سلامت جسمی و سلامت معنوی عنوان کرد و افزود: موجود پیچیده‌ای به نام انسان هم جنبه مادی و هم جنبه معنوی دارد و برای رسیدن به معنای واقعی پیشرفت، این دو بعد باید مورد توجه قرار بگیرند و در بحث سلامت باید به جنبه‌های معنوی شفا نیز توجه شود. 

به گفته رئیس اتاق ایران در بخش گردشگری سلامت شاهد هستیم که دو حوزه از بخش خدمات در کنار هم قرار می‌گیرد و ترکیب این دو حوزه تأکید ما را بر جنبه انسانی حوزه‌ی مورد بررسی، بیشتر می‌کند. 

وی درباره تفاوت بخش خدمات و صنعت در اقتصاد، اظهار داشت: در بخش صنعت، تماس انسانی برای ارائه خدمات ضروری نیست اما در بخش خدمات، تماس انسان‌ها را داریم؛ به خصوص در حوزه گردشگری که خود انسان‌ها در تماس با هم قرار می‌گیرند. 

رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور معتقد است؛ وقتی تماس انسانی اهمیت پیدا می‌کند، مسائل فرهنگی هم اهمیت می‌یابد. 

وی در خصوص اهمیت بخش خدمات در اقتصاد امروز جهان خاطرنشان کرد: در کل تولید ناخالص جهانی نزدیک به 3/ 64 درصد از این تولید در بخش خدمات؛ تولید و مصرف می‌شود. 

وی گفت: 4/ 40 درصد اشتغال جهانی در بخش خدمات است و این نسبت در کشورهای معروف به «کشورهای صنعتی»‌خیلی بیشتر است. 

نهاندیان یادآور شد: بیش از 80 درصد از GDP برخی کشورها از بخش خدمات حاصل می‌شود و بیش از 80 درصد اشتغال آنها را بخش خدمات تأمین می‌کند. 

وی با بیان این که «تراز کشورهای به اصطلاح صنعتی در بخش خدمات عمدتاً مثبت است» گفت: متأسفانه کشورهای در حال توسعه تراز خدمات‌شان در اکثر موارد منفی است؛ کشورهای معروف به صنعتی و در رأس آنها آمریکا در تجارت کالایی، تراز منفی و در تجارت خدمات تراز مثبت دارند و منفی بودن تراز کالایی را با تراز خدمات و حساب سرمایه جبران کرده‌اند. 

رئیس اتاق ایران خاطرنشان کرد: آنچه در بحران اخیر جهانی مشخص شد این بود که با ایجاد یک بحران در اقتصاد آمریکا و اقتصاد اروپایی به یک باره تقاضای آنها برای کالاهای خارجی کاهش پیدا کرد و کاهش تقاضا در بازار آمریکا موجب شد تکانه بسیار جدی در کشورهای صادرکننده احساس شود. 

او این سؤال را مطرح کرد که «آیا در تجارت خدمات تغییر ایجاد شده است؟» و در همین باره گفت: با کمال تأسف در رابطه با خدمات، کشورهای در حال توسعه که واردکننده خدمات هستند، ناچارند وارداتشان را انجام بدهند. 

تاکید بر جنبه استرات‍ژیک گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی 

وی با اشاره به تجربه سفر پزشک و بیمار به کشور ثالث برای معالجه گفت: بعضاً بیمارانی از کشورهای اسلامی به یک کشور خارجی سفر کرده و پزشک معالج آنها نیز از یک کشور اسلامی دیگر است و اقتصاد این کشور ثالث، با شهرت و معروفیتی که در کیفیت خدمات پزشکی برای خود حاصل کرده است، بهترین حاشیه سود را نصیب خود می‌کند. 

وی تأکید کرد: وقت آن رسیده است که کشورهای اسلامی در مورد تجارت خدمات و حساب سرمایه فکری بکنند. 

دکتر نهاوندیان گفت: حوزه گردشگری سلامت به دلایل مختلف یک جنبه استراتژیک برای کشورهای اسلامی دارد. 

او خاطرنشان کرد: در جهان پس از بحران، همه چیز در حال تغییر است از جمله شکل ارتباطات تجاری و سرمایه‌گذاری و قطعاً دهه دوم قرن بیست ویکم را به شکلی کاملاً متفاوت نسبت به دهه آخر قرن بیستم خواهیم داشت. 

وی خطاب به حاضرین در این کنفرانس این پرسش را مطرح کرد که؛ «آیا ما به عنوان مسلمانان در رابطه با تغییر ارتباطات جهانی، استراتژی داریم یا می‌خواهیم منفعل بمانیم و یا با برخی رقابت‌های مخرب، بیشترین حاشیه سود را به دیگرانی که می‌خواهند از بازارهای ما استفاده کنند، بدهیم؟» 

عصر برنامه‌ریزی‌های توسعه ملی سپری شده است 

رئیس اتاق ایران با بیان این‌که «عصر برنامه‌ریزی‌های توسعه ملی سپری شده است»، عنوان کرد: تجربه 20 سال گذشته نشان داد که آمادگی‌های لازم برای جهانی شدن هنوز وجود ندارد و لذا راه حل، «توسعه منطقه‌ای» است. 

وی گفت: آیا ما 50 و چند کشور مسلمان به چنان رشدی رسیده‌ایم که برنامه توسعه را با هم و در کنار هم طراحی کنیم؟ 

لزوم ایجاد بازار مشترک اسلامی 

وی با اشاره به تصمیم «ایجاد بازار مشترک اسلامی» و «افزایش سالانه یک درصد تجارت بین کشورهای اسلامی» گفت: وقت آن رسیده که میزان توفیق در این دو هدف را بررسی کنیم، موانع را شناسایی کنیم و بدانیم چرا بنگاه‌های اسلامی تصور می‌کنند سود کارکردن با غربی‌ها بیشتر از سود کار کردن با یکدیگر است. 

وی توجه به نقش تشکل‌های اقتصادی و خدمات بازرگانی را در این مرحله، مهم توصیف کرد و گفت: به دلیل این‌که بیمه و بانک مشترک نداریم بسیاری از کارهایمان شکل نمی‌گیرد؛ ما باید به جای رقابت و قرار گرفتن در تنازع با یکدیگر همکاری کنیم. 

وی توصیه کرد: ‌کشورهای مسلمان حاضر در این کنفرانس به راه‌کارهای دریافت خدمات سلامت از یکدیگر دست پیدا کنند؛ به نحوی که منبع دریافت این خدمات هم در داخل خود کشورهای اسلامی باشد. 

او «ترسیم رسانه‌های غربی از خیزش اسلامی» را دشمنانه توصیف کرد و گفت: خیزش اسلامی، خیزش تفکر، اختراعات، ابتکارات و ارائه خدمات اجتماعی در کشورهای اسلامی است. 

به گفته دکتر نهاوندیان در کنار رشد گردشگری سلامت، صنعت غذایی، داروسازی، حمل و نقل هوایی و بسیاری صنایع دیگر نیز رشد خواهند کرد. 

او با تأکید بر لزوم ایجاد زنجیره‌های به هم پیوسته ارائه خدمات گفت: باید در کشورهای اسلامی زنجیره هتل‌های اسلامی ایجاد کنیم و برندسازی در هتل‌داری و صنعت دارو را نیز مورد توجه قرار دهیم. 

او با بیان اینکه «کشورهای اسلامی باید با هم قدرت‌های عظیم اقتصادی ایجاد کنند»، افزود: می‌توان بین بیمارستان‌ها در کشورهای اسلامی ایجاد ارتباط کرده و یک برند در رابطه با خدمات درمانی ایجاد کنیم. 

وی با تأکید بر ایجاد ارتباطات قوی رسانه‌ای و دفاع از سیمای درخشان اسلام و تعالیم آن، این مهم را در پرتو همبستگی، شدنی دانست. 

-درآمد 100میلیاردی جهان از گردشگری سلامت 

«دکتر محمدرضا کرباسی» دبیر کنفرانس گردشگری سلامت نیز در سخنانی تصریح کرد: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افتخار دارد طی چند ماه گذشته با تشکیل شورای سیاستگذاری و برگزاری جلسات متعدد کمیته‌های اجرایی و علمی با مشارکت و همکاری صمیمانه بیمارستان رضوی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران مقدمات برگزاری هرچه باشکوهتر این رویداد را فراهم کند. 

او گفت: گردشگری سلامت اصطلاحی است که اولین‌ بار توسط بنگاه‌های مسافرتی و رسانه‌های جمعی برای توصیف صنعتی به غایت در حال رشد اطلاق شد که عبارت است از سفر به سایر کشورها در جهت کسب و یا ارائه مراقبت‌های بهداشتی، خدماتی شامل امور پزشکی و جراحی‌های پیچیده تخصصی. 

وی با بیان این که اکنون بیش از 50 کشور جهان دارای صنعت گردشگری سلامت هستند، ادامه داد: در حالی که موضوع اعتبارسنجی و سایر تدابیر کیفی در سراسر جهان متنوع و ملاحظات و مسائل اخلاق پزشکی نیز درباره دسترسی به خدمات پزشکی وجود دارد در این راستا ضروری است اجلاس حاضر در خصوص تشکیل «کمیسیون تدوین گواهینامه اعتبارسنجی مراکز و خدمات پزشکی کشورهای اسلامی» تصمیم لازم را اتخاذ و پینشهادات مربوطه جهت ارائه به اجلاس بعدی وزرای بهداشت کشورهای عضو OIC ارائه شود. 

کرباسی گردشگری سلامت را موضوع جدیدی ندانست و افزود: اولین نمونه ثبت شده گردشگری سلامت به هزاران سال قبل باز می‌گردد زمانی که مسافران یونانی از سرتاسر مدیترانه به سرزمین کوچکی در خلیج سارونیک بنام اپیدوریا سفر می‌کردند که به عنوان مقصد اصلی گردشگری سلامت شناخته شد، این صنعت در طول سال‌های متمادی بین جوامع مختلف شدت یافته و شهرهای تندرستی و مراکز بهداشتی در سراسر جهان به عنوان مراکز گردشگری سلامت پدید آمد. 

جذابیت مسافرت‌های پزشکی در سهولت و سرعت آنهاست 

وی عوامل افزایش محبوبیت مسافرت‌های پزشکی شامل هزینه درمان، زمان انتظار طولانی، کیفیت درمان و بهبود فناوری و استانداردهای بالای مراقبتی در بسیاری از کشورهای مقصد را از جمله دلایل عمده رواج و گسترش گردشگری سلامت در جهان برشمرد. 

به گفته دبیر کمیته ایرانی اتاق اکو علت جذابیت مسافرت‌های پزشکی در سهولت و سرعت آنهاست و کشورهایی که از سامانه نازل بهداشت عمومی برخوردار هستند اغلب آن‌چنان درگیر مشکلات متعدد هستند که برای ایجاد خدمات پزشکی و اورژانس باید وقت و هزینه زیادی را صرف کنند. 

وی در این باره گفت: در این راستا کشورهای اسلامی با داشتن مناطق طبیعی متنوع و دلپذیر، پزشکان تحصیل‌کرده و جوان و متخصص و همچنین کادرهای پزشکی و درمانی به همراه پرستاران و سایر تکنسین‌ها با تولید انبوه دارو و تجهیزات پزشکی می‌توانند سهم خود را از بازار 100 میلیارد دلاری گردشگری سلامت با برطرف کردن مشکلات پیش رو و طراحی پیشنهادهای جامع برای توسعه گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی تضمین کنند. 

او تأکید کرد: با توجه به استعدادهای طبیعی گسترده موجود در کشورهای اسلامی و بهره‌مندی از مناطق دارای آب و هوای مناسب برای تقویت روحی و جسمانی که قطعا می‌تواند در افزایش قوای جسمانی و بازیابی توان بیماران و همچنین جلوگیری از ضعف بدنی و بیماری‌های خاص مؤثر باشد، مانند مناطق تندرستی و استراحتگاه‌های دارای امکانات مناسب برای درمان‌های طبیعی از جمله آب درمانی در کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گرفته و در جهت رشد و توسعه آن تلاش شود. 

به گفته دبیر کمیته کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت، مناسب است توجه به این مراکز با هماهنگی دبیرخانه دائمی گردشگری سلامت کشورهای اسلامی و بخش خصوصی در دستورکار قرار گیرد تا از طریق ایجاد زیرساخت‌های لازم و جذب سرمایه‌گذاری در این بخش شاهد رشد و شکوفایی آن در کشورهای عضو باشیم. 

کرباسی ابراز عقیده کرد؛ این کنفرانس در نظر دارد تا ایده توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی را بررسی و تعامل را در این صنعت تقویت و روابط، چالش‌ها و فرصت‌های موجود را مورد بررسی کارشناسانه قرار داده و راه حل‌های عملی پیشنهاد کند. 

وی گفت: در نظر است با برگزاری 5 پانل تخصصی مواردی همچون چارچوب نظری گردشگری سلامت، بازاریابی و استراتژی‌های همکاری در گردشگری سلامت، فرصت‌ها و خطرات گردشگری سلامت برای بهداشت عمومی، راه‌کارهای برتر گردشگری سلامت و برون سپاری خدمات و مراقبت‌های بهداشتی در کشورهای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا بتوانیم با بهره‌مندی از نظرات کارشناسان امر، راه‌های توسعه و گسترش روزافزون صنعت رو به رشد را یافته و در جهت عملی ساختن آن گام برداریم. 

دکتر کرباسی ابراز امیدواری کرد؛ این کنفرانس زمینه را برای گسترش تعاملات اقتصادی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در بخش گردشگری سلامت فراهم و در ایجاد بازار مشترک اسلامی و همبستگی امت اسلامی، سهم خود را ایفا کند. 

توانمندی ایران در جذب گردشگران سلامت 

«محمود صلاحی» استاندار خراسان رضوی نیز در سخنانی در این کنفرانس به جایگاه ویژه موضوع گردشگری در اقتصاد و فرهنگ در دنیا اشاره و تصریح کرد: 20 سالی است که گردشگری حالت تخصصی به خود گرفته است و ما در حال حاضر هفدهمین ژئوپارک دنیا را در جزیره قشم داریم. 

وی درباره گردشگری سلامت گفت: کشور ما قبل از پیروزی و اوایل انقلاب اسلامی از لحاظ پزشکی ضعیف بود و پزشکان هندی را در کشور داشتیم که نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفت در امور پزشکی سرمایه گذاری جدی داشته باشد. 

وی افزود: امروز با داشتن جمعیتی دو برابر نسبت به قبل از انقلاب در هیچ یک از رشته‌های پزشکی کمبود نداریم. 

وی با بیان این که شاید برخی‌ها از جنبه درآمدزایی به توریسم درمانی نگاه کنند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام مردم سالار دینی، طرفدار حقوق بشر و دوست‌دار مردم دنیا می‌خواهد تمام دستاوردهای خود را در اختیار دنیا قرار دهد و پزشکان و متخصصان و امکانات درمانی خود را برای خدمت به شرکت و رفاه کسانی که مایل‌اند سلامت زندگی کنند، به کار گیرد. 

استاندار خراسان رضوی تأکید کرد: برای بهتر استفاده کردن از این موقعیت و گسترش توریسم درمانی نیاز به ساماندهی در بخش توریسم درمانی احساس می‌شود. 

صلاحی، «نشان دادن توانمندی‌های کشور در بخش درمان و توریسم درمانی به سایر کشورهای دنیا» و «اعلام آمادگی برای در اختیار قراردادن امکانات درمانی برای کسانی که به ایران سفر می‌کنند» را از اهداف عمده برپایی این همایش عنوان کرد. 

به گفته وی، استان خراسان رضوی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در توریسم درمانی داشته باشد، زیرا از امکانات و پتانسیل‌ها و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. 

«سیداحمد علوی» قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز انتخاب شهر مشهد را برای برپایی این همایش، انتخاب مناسبی دانست و گفت: در مشهد مقدس بستر سلامت روحی، فکری و جسمی فراهم است. 

وی گفت: امروز مردم جهان نسبت به عالم ماده، افسرده شده‌اند و آنچه که انسان را از این خستگی رها می‌کند، اتصال به عالم معنا است و اگر گردشگران علاقمندند بسیاری از افسردگی‌ها که با مراجعه به پزشک درمان نمی‌شود را درمان کنند می‌توانند از عالم معنویت و حرم مطهر امام رضا (ع) بهره‌مند شوند. 

برنامه ریزی ایران برای جذب توریسم سلامت در کشورهای اسلامی 

پیام «حمید بقایی» معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به این همایش، از سوی «محسن لشگری» رئیس سازمان گردشگری استان خراسان رضوی قرائت شد. 

در بخشی از پیام معاون رئیس‌جمهوری آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران به لحاظ برخورداری از بخش پزشکی و درمانی توانمند، به روز و مطابق با استاندارد جهانی، برنامه‌ریزی برای توریسم سلامت در حوزه کشورهای اسلامی را در دستورکار خود قرار داده است. 

او شناخت نیازها و انتظارات گردشگران سلامت در کشورهای میزبان را از جمله اهداف مهم این کنفرانس دانست. 

براساس این گزارش، رئیس اتاق ایران در حاشیه کنفرانس بین‌المللی گردشگری سلامت از نمایشگاه جانبی کنفرانس نیز بازدید و با شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی حاضر در نمایشگاه دیدار و گفت‌و گو کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین