کد خبر: ۱۱۲۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۹

مهمان‌پرست: عده‌ای رای نداده بودند، جمع می‌شدند و می‌گفتند رای ما را پس بده

هیچ کشتی ایرانی بازرسی نشده‌است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ سخنگوی دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کشتی‌های ایرانی در منطقه تاکنون بازرسی نشده است، گفت: فکر هم نمی‌کنیم در آینده چنین اتفاقی بیفتد چون میزان توانایی ما را خیلی‌ها می‌دانند و ما امروز در بالاترین شرایط نظامی هستیم. 

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز چهارشنبه به مناسبت 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبار در جمع پرسنل، دانشجویان و مسئولان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و در سالن اجتماعات دانشکده علوم پزشکی نزاجا، با تبیین شرایط کنونی جمهوری اسلامی ایران و قیاس آن با دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پیشبرد سیاست ها تنها منافع ملی کشور را در نظر می گیرد و این مطرح نیست که کشورهای دیگر از سیاست‌های نظام خوششان بیاید یا نیاید و این یکی از تفاوت‌های نظام اسلامی با نظام شاهنشاهی است.

اقدامات دشمن برای براندازی نظام

وی خاطر نشان کرد: پیام انقلاب اسلامی ایران برای آمریکا و دیگر قدرت‌ها نگران کننده بود چرا که سیاست خارجی ایران بعد از پیروزی انقلاب بر مبنای نه شرقی نه غربی استوار شد و برهمین اساس اتحاد نامبارکی علیه نظام شکل گرفت و با توجه به نگرانی‌هایی که از پیام انقلاب وجود داشت نظام سلطه تصمیم گرفت نظام ما را ساقط کند چون آن را برای منافع خود خطرناک می‌دانست.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تحرکات صورت گرفته برای ضربه زدن به نظام اسلامی بعد از پیروزی انقلاب همچون تفرقه افکنی میان اقوام و طوایف، فعال شدن گروه های ضد انقلاب، کشتارهای منافقین، آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران و ... تصریح کرد: تحریم اقتصادی ایران نیز از همان زمان شروع شد اما نتیجه همه این اقدامات چه بود؟ این بود که هیچ موفقیتی برای آنان به دست نیامد.

دلایل شکست سیاست‌های نظام سلطه

مهمانپرست دلیل شکست سیاست‌های نظام سلطه علیه ایران را اینگونه برشمرد که ملت ایران به رهبری نظام با تقدس می‌نگرد و خود را مطیع رهبری می‌داند و علاوه بر این وحدت ملت و اهداف و آرمانهای نظام نیز باعث شکست سیاست های آنان شد.

هسته‌ای بهانه است

وی در رابطه با شرایط اخیر سیاست خارجی ایران و به خصوص موضوع هسته‌ای یادآور شد: برخی فکر می کنند رویکرد نظام در پیشبرد برخی موضوعات مانند موضوع هسته‌ای و استقلال در مواجهه با بحران‌های بین‌المللی باعث برخورد قدرت‌ها با ایران شده در حالی‌که این تحلیل درستی نیست. مردم در درجه اول مطمئن باشند که اگر طرف مقابل کوچکترین فرصتی پیدا کند که بتواند نظام اسلامی را ساقط کند دریغ نخواهد کرد و اگر تا کنون نیز اقدامات آنان علیه ایران توفیقی نداشته به این دلیل نبوده که آنان نخواسته‌اند بلکه به این دلیل بوده که نتوانسته‌اند سیاست‌های خود را اجرا کنند.

قانون قدرت‌های بزرگ تبعیض و بی‌عدالتی است

مهمانپرست اضافه کرد: طرف مقابل برای ضربه زدن به ملت ایران هیچ‌گاه ملاحظات حقوق بشری، دموکراسی و افکار عمومی را در نظر نمی گیرد و قانون قدرت‌های بزرگ بی‌عدالتی و تبعیض و نژاد‌پرستی است تا بتوانند به اهداف خود برسند.

وی یادآور شد: هر گاه که فشارها علیه ایران بیشر شده وحدت مردم و مقاومت آنان نیز بیشتر شده است و بر همین اساس دشمنان به دنبال ایجاد تنش در درون ملت رفته‌اند و انتخابات 88 فرصتی برای آنان بود و زمانی که علائمی از اعتراض بعد از مشارکت بیش از 40 میلیون نفر یعنی 85 درصد مردم در انتخابات صورت گرفت امیدواری نیز بین دشمنان دیده شد.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی با اشاره به ناکامی طرح‌های دشمنان در جریان انتخابات سال 88 تصریح کرد: ملت ایران دو ویژگی دارد یکی اینکه عاطفی و معتقد است و دیگری اینکه از غرور ملی بالایی برخوردار است و ملت ایران در طول تاریخ اجازه نداده کسی کشورش را تحت سلطه قرار دهد و به این سلطه ادامه دهد.

روایت شکل‌گیری "رای منو پس بده" در خارج

مهمانپرست ادامه داد: در جریان انتخابات سال 88 اکثریت ایرانیان مقیم خارج از کشور در انتخابات شرکت کردند و در این شرایط که ایرانیان در مقابل سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های ما صف می کشیدند تا رای بدهند اقلیتی در مقابل سفارتخانه‌ها جمع می‌شدند و به این افراد که قصد رای دادن داشتند بد و بیراه می‌گفتند و فحاشی می‌کردند اما بعد از انتخابات همانها که توهین می‌کردند جمع شدند و می‌گفتند رای ما را پس بگیر. در حالی‌که اینها اصلا رای نداده بودند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه اضافه کرد: در شرایط کنونی مجموعه فشارهای مختلف بر روی ایران متمرکز شده است.

فرایند شکل‌گیری بیانیه تهران

مهمانپرست در ادامه به بیان زمینه‌های شکل گیری مذاکرات ایران با گروه وین برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران و تبادل سوخت پرداخت و گفت: در حالی‌که قبلا اوباما، نخست‌وزیر ترکیه و رئیس‌جمهور برزیل را واسطه کرده بود تا تبادل سوخت مورد تفاهم قرار بگیرد بلافاصله بعد از امضای بیانیه تهران آنها به سراغ قطعنامه 1929 رفتند این نشان داد آنها به دنبال حل مسأله نیستند و به دنبال محترم شمردم حقوق کشورهای دیگر نیز نیستند.

وی با اشاره به برخی اظهارات و نگرانی‌های مطرح شده از سوی تعدادی از کشورهای منطقه پیرامون مسائل زیست محیطی استفاده از انرژی هسته‌ای در سال‌های گذشته تاکید کرد: اگر ایران امروز پیشگام موضوع هسته‌ای شده باعث شده که کشورهای مستقل نیز بگویند ما نیز حق خود را در داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای می‌خواهیم و در همین راستا الان کشورهای منطقه در حال امضای قراردادهای هسته‌ای هستند بنابراین مسیر عوض شده است و همین موضوع نگرانی را برای انحصار گران انرژی هسته‌ای در جهان ایجاد کرده ست.

وقتی زنان کابینه می‌گویند به ما بگویید سکینه

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اگر موضوع هسته‌ای وجود نداشته باشد دشمنان برای فشار وارد کردن به ایران سراغ مسائل دیگر از جمله موضوع حقوق بشر می‌روند، تصریح کرد: در بحث حقوق بشر آن‌قدر وقیح و گستاخ شده‌اند که پرونده خانمی را که مرتکب جنایت و خیانت شده به یک پرونده حقوق بشری تبدیل کرده‌اند و امروز این فرد سنبل آزادی‌خواهی و حقوق بشر شده و عکس او را از ساختمان نخست‌وزیری یکی از کشورها آویزان کرده‌اند و یا در کابینه یکی از کشورهای اروپایی زنان کابینه اعلام کرده‌اند از این به بعد به ما بگویید "سکینه"!

توطئه‌ای که پایه‌های بیانیه تهران را نشانه رفت

وی به اعمال فشار به ایران به دلیل موضوع این زن اشاره کرد و گفت: موضوع سکینه آشتیانی تا آنجا مورد دستاویز قرار گرفت که در انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل نیز مطرح بود و کاندیدای مورد حمایت داسیلوا رئیس‌‌جمهور برزیل که در امضای بیانیه تهران حضور یافت و جانب ایران را گرفته بود تحت فشار قرار گرفت.

مهمانپرست تاکید کرد: برزیل قرار بود به خاطر دفاعی که از حق کرده بود و همکاری که در بیانیه تهران داشت یک‌جا جواب می‌گرفت و به همین دلیل موضوع سکینه آشتیانی علم شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: همچنین در ترکیه نیز که پای دیگر امضای بیانیه تهران بود موضوع سکینه آشتیانی به شدت مطرح شد و به بهانه ترک بودن این زن موضوع در این کشور مانند برزیل خیلی دنبال شد و با یک توطئه سیاسی ترکیه و برزیل را که همپیمان ایران در امضای بیانیه تهران بودند را نشانه گرفتند.

وی اضافه کرد: خواسته‌های دشمنان ایران حد یقف ندارد تا زمانی که چیزی از نظام اسلامی باقی نمایند.

در شرایط ضعف وارد مذاکره نمی‌شویم

مهمانپرست با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه ایران عنوان کرد: فشار همه‌جانبه علیه ایران بار دیگر آغاز شده و الان در اوج آن هستیم و بعد از اینکه از موج حوادث انتخابات نا‌امید شدند اخیرا موج‌های جدیدی درست کرده‌اند و در ادامه نیز موضوع مذاکرات با ایران مطرح شده و می‌خواهند در شرایط تهدید و تحریم مذاکرات صورت بگیرد تا به گمان آنها ایران در شرایط ضعف وارد مذاکره شود و امتیاز بدهد. در حالی‌که اگر با این نیت وارد مذاکره شوند نتیجه‌ای نخواهند گرفت.

فهمیدند ایران بلوف نمی‌زند

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه به برخی سئوالات مکتوب حاضران پاسخ داد که در این باره پیرامون توفیق نداشتن دستگاه سیاست خارجی در زمینه رابطه با برخی کشورهای اروپایی تصریح کرد: اگر ملاک توفیق داشتن رابطه با برخی کشورها است ما قبل از انقلاب بهترین روابط را داشتیم و دو سال نیز پروتکل الحاقی را در دولت هشتم اجرا کردیم و فعالیت های آب سنگین اراک، تاسیسات نطنز و ... را تعطیل کردیم و هرچه می گفتند گوش می کردیم در نهایت درخواست کردیم چند عدد سانتریفیوژ برای کار تحقیقاتی فعالیت کند که گفتند خطرناک است ممکن است سلاح هسته‌ای ساخته شود!

وی افزود: بعدها خودمان سانتریفیوژها را تولید کردیم که ابتدا باور نکردند و گفتند ایران بلوف می‌زند. بعد گفتند این‌ها قدیمی است و دوره‌شان تمام شده ما نیز اعلام کردیم نسل جدیدشان را ساخته ایم و باز گفتند ایران بلوف می زند بعد که دیدند ساخته ایم گفتند دوره اینها هم تمام شده و ایران بار دیگر نسل سوم سانتریفیوژها را رو کرد. همچنین در خصوص تعداد سانتریفیوژها نیز می گفتند اینها از قبل مانده و ایران چیزی تولید نکرده اما بعد که تعداد سانتریفیوژها به 500، 2000، 3000 و 7000 رسید دیدند ایران بلوف نمی زند و الان ایران به جایی رسیده که 2000 هزار دانشمند هسته‌ای زیر 35 سال دارد و به هیچ وجه فعالیت های هسته ای در ایران وابسته به فرد نیست و این فعالیت‌ها کاملا بومی شده است.

مهمانپرست افزود: حالا در این میسر پیشبرد سیاست ها اگر برخی خوششان نیاید و رابطه کم شود موضوع دیگری است ما تعهد نکرده ایم هر کاری که می‌کنیم دیگران خوش‌شان بیاید. ما دنبال حق خودمان هستیم نه کمتر از آن و نه فراتر از آن.

پیشنهاد جدید تبادل سوخت طراحی جدید است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با شایعات اخیر مبنی بر پیشنهاد جدید برای تبادل سوخت این موضوع را یک توطئه و طراحی جدید خواند و گفت: در زمان مطرح شدن پیشنهاد تبادل سوخت گفتند 1200 کیلو اورانیوم ایران بدهد و بعد 120 کیلودریافت کند که ما همین موضوع را با در نظر گرفتن ضمانت‌های مد نظر در بیانیه تهران پذیرفتیم. البته آنها بعدا مصاحبه کردند که 1200 کیلو اکثریت اورانیوم تولید شده در ایران است و اگر از دست ایران خارج شود یک سال ایران از ساخت سلاح هسته‌ای دور می‌شود و این یک کار غیر اخلاقی بود الان هم گفته‌اند بعد از بیانیه تهران ایران همچنان به تولید اورانیوم ادامه داده و الان 2000 کیلو اکثریت اورانیوم تولید شده در ایران است و می‌خواهند احتمالا بروند دوباره مصاحبه کنند که ایران را از ساخت سلاح هسته‌ای دور کرده‌ایم.

سلاح‌های هسته‌ای این چند کشور 20 بار کره زمین را منهدم می‌کند

وی خاطر نشان کرد: کسی دنبال سلاح هسته‌ای نیست مگر غیر از این کشورها که سلاح هسته‌ای دارند و به تعهدات‌شان عمل نمی‌کنند کسی به سمت سلاح هسته‌ای رفته و اساسا مگر می‌شود در دنیای امروز کسی از سلاح هسته‌ای استفاده کند؟ در دنیای امروز شروع جنگ هسته‌ای به معنی شروع جنگی است که جهان را نابود می‌کند چرا که میزان سلاح هسته‌ای این چند کشور به اندازه‌ای است که می‌تواند 20 بار کره زمین را منهدم کند و 50 درصد سلاح‌های هسته‌ای جهان در اختیار آمریکا قرار دارد.

کشتی‌های ایرانی در منطقه بازرسی نشده است

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی پیرامون بازرسی کشتی‌های ایران تصریح کرد: برخی تهدید کرده‌اند که این کار را می‌کنند اما در منطقه ما چنین اتفاقی تا کنون نیفتاده و فکر هم نمی کنیم بیفتد چون میزان توانایی ما را خیلی‌ها می‌دانند و ما امروز در بالاترین شرایط نظامی هستیم و توان دفاعی ایران آنقدر بالاست که کسی تصور خسارت زدن به ایران را به ذهن راه نمی‌دهد.

وی یادآور شد: فعالیت نظامی ایران برای دستیابی به سلاح پیشرفته با هدف بازدارندگی و در راستای حفظ صلح و ثبات و امنیت منطقه است.

علت رابطه با کشورهای فقیر و کوچک

یکی دیگر از حاضران در خصوص برقراری رابطه از سوی ایران با برخی کشورهای فقیر و کوچک سئوال کرد که مهمانپرست در این باره با ذکر اینکه ایران غیر از رژیم صهیونیستی با بقیه کشورها می‌تواند رابطه داشته باشد، گفت: همه کشورها بر اساس ظرفیت‌شان قابلیت همکاری دارند به عنوان مثال در سفر اخیر وزیر خارجه به چند کشور آفریقایی 500 میلیون دلار پروژه بین ایران و این کشورها تعریف شد.

3گام برای فردای بهتر

مهمانپرست در پایان طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، خصوصی سازی و اصل 44 و صادرات خدمات فنی - مهندسی را اقدامات مهم برای داشتن آینده‌ای بهتر برای ایران برشمرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین