کد خبر: ۱۱۲۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۰
رئیس سازمان حج خبر داد:

اختصاص خط ویژه اتوبوس به ایران در عرفات

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان حج تعداد اتوبوس‌های اختصاص یافته به حمل و نقل زائران ایرانی را 700 اتوبوس اعلام کرد و گفت: تعداد اتوبو‌س‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما نظم و ترتیب زائران و اختصاص خط ویژه اتوبوس از عرفات به منا ترافیک شدید سال گذشته را نخواهد داشت. 

علی لیالی رئیس سازمان حج و زیارت شامگاه پنجشنبه 13 آبانماه در یک نشست خبری اعلام کرد: تا کنون 86  هزار و 415 زائر ایرانی در قالب 521 کاروان وارد عربستان شده‌اند که از این تعداد شصت ویک هزار و 237 نفر در مکه مکرمه و بیست و سه هزار و 35 نفر در مدینه منوره اقامت دارند. 17 هزار نفر دیگر نیز تا روز دوشنبه وارد عربستان می‌شوند.

وی انگشت نگاری از زائران را جزو قوانین عربستان دانست و گفت: این امر از همه زائران انجام می شود و در این زمینه شاهد برخورد دوگانه با زائران ایرانی نبودیم. ضمن این که مذاکرات سازمان حج و وزارت امورخارجه با مسئولان عربستان موفقیت آمیز بوده و به تدریج انگشت نگاری از زائران مسن و بانوان ایرانی حذف و انگشت نگاری از سایر زائران نیز به شکل تصادفی انجام گرفته است.

هیچ حرکت سازمان یافته‌ای علیه زائران ایرانی مشاهده نکردیم

لیالی برخورد سعودی‌ها با زائران وعوامل اجرایی سازمان حج را خوب توصیف کرده و گفت: با توجه به حضور میلیونی مسلمانان در ایام حج که اقتضائات خاصی دارد هیچ حرکت سازمان یافته ای علیه زائران ایرانی مشاهده نکردیم و برخی از مشکلات پیش آمده نیز بسیار جزئی بوده است.

رئیس سازمان حج درباره تاخیر پرواز زائران گفت: راضی به هیچ تاخیری در پرواز زائران ولو برای چند دقیقه نیستم اما معدل تاخیر امسال در مجموع نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته و جز در دو مورد که تاخیر چند ساعته برای زائران محترم به وجود آمده و علت آن هم تغییر هواپیمای 747 شرکت هواپیمایی وفیر عربستان به ایرباس که گنجایش مسافری کمتری دارد بود میانگین تاخیرهای امسال حدود 20 دقیقه است.

وجود زائران مسن نعمتی برای ما است

وی درباره سن بالای زائران امسال با اشاره به این که وجود زائران مسن نعمتی برای ما است و فرصت انجام خدمت بیشتر را فراهم می‌کند، گفت: با توجه به این که 2400 نفر از زائران بالای 85 سال و 40 درصد نیز بالای 60 سال هستند بخش‌های مختلف سازمان حج از پیش خود را برای ارائه خدمات آماده کرده بودند و بازدید من از مرکز پزشکی در مدینه منوره و مکه مکرمه نیز حاکی از وضعیت مناسب خدمت‌رسانی به زائران است.

امدادرسانی به زائران گمشده

رئیس سازمان حج امداد رسانی به زائران در حرم نبوی و مناطق تشکیل شده در مدینه منوره و مکه مکرمه را از جمله خدمات ارائه شده به زائران ذکر کرده و گفت: ما هر سال با گم شدن برخی زائران در مسیر مسجد النبی و مسجدالحرام به هتل محل اقامت مواجه هستیم لذا ماموران امداد در این مناطق به هموطنان در یافتن مسیر کمک می کنند. ضمن این که کارت شناسایی صادر شده برای زائران اطلاعات دقیق و کارآمدی دارد که زائران با ارائه آن به ماموران امداد و یا ماموران سعودی و دیگر زائران می‌توانند به محل مورد نظر خود برسند.

وی افزود: هر چند تعداد گمشدگان امسال نسبت به سال گذشته بسیار کمتر است اما در روزهای آینده که تعداد زائران در مکه مکرمه افزایش می‌یابد باید تلاش بیشتری در ارائه خدمات به هموزنان داشته باشیم.

اختصاص خط ویژه اتوبوس ایران از عرفات به منا

لیالی درباره حمل و نقل ترددی گفت: جلسات مختلف کارشناسی و کارگروهی انجام شده و بازدید از عرفات و منا و مشعر حاکی از بستر مناسب حمل و نقل زائران است.

وی زمان نقل و انتقال زائران ایرانی را 8 ذی الحجه اعلام کرد و گفت: از ساعت 14 الی 24 روز 8 ذی الحجه فرصت داریم زائران را به عرفات منتقل کنیم .

رئیس سازمان حج تعداد اتوبوس‌های اختصاص یافته به حمل و نقل زائران ایرانی را 700 اتوبوس اعلام کرد و گفت: تعداد اتوبو‌س‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما نظم و ترتیب زائران و اختصاص خط ویژه اتوبوس از عرفات به منا ترافیک شدید سال گذشته را نخواهد داشت و انشاء‌الله با همکاری زائران مشکلی به‌وجود نخواهد آمد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین