کد خبر: ۱۱۲۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۳

آسیب قلبی با مصرف یکی از داروهای هموفیلی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محققان علوم پزشکی اعلام کردند: مصرف یکی از داروهای بیماری هموفیلی، خطرات قلبی در پی دارد. 

به گفته دانشمندان در بوستون؛ داروی نوو سون (NovoSeven) از داروهای بیماری هموفیلی، ممکن است خطر صدمات قلبی را افزایش دهد.

داروی "نوو سون" مشتق تغییریافته به روش مهندسی ژنتیکی از فاکتور هشتم انعقاد خون است و در شرکت نوردیسک تولید می‌شود.

هموفیلی یک اختلال خونریزی دهنده ارثی و فاکتور هشت، عامل اساسی در بروز این بیماری است. فرد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پائین یا نبود پروتئین‌هایی به نام فاکتورهای انعقادی قادر به متوقف کردن خونریزی نیست.

هموفیلی انواع مختلفی دارد كه شایع و شناخته شده‌ترین آنها هموفیلی A – کمبود فاکتور هشت و هموفیلی B – کمبود فاکتور 9 است كه از طریق ژن موجود بر روی کروموزوم X منتقل می‌شوند.

زن‌ها دارای دو کروکوزوم X هستند در حالی‌که مردها دارای یک کرموزوم X و یک کروموزوم y می‌باشند.

یک زن حامل هموفیلی، به احتمال 50 درصد این ژن معیوب را به فرزندان پسر خود منتقل می‌کند و مردان مبتلا به هموفیلی ژن را به دختران خود منتقل می‌کنند.

شایع‌ترین علامت هموفیلی خونریزی غیرقابل کنترل و بیش از حد به علت کمبود یا عدم وجود فاکتورهای انعقادی در خون است.

کبودی حاصل از صدمات کوچک، خونریزی از بینی، دهان و لثه‌ها، با یک صدمه کوچک نظیر مسواک زدن، خونریزی درون‌مفصلی، خونریزی داخل عضلانی، خونریزی ناشی از صدمات یا خونریزی خودبخودی مغز كه از شایع ترین علت مرگ در کودکان مبتلا به هموفیلی و شدیدترین عوارض این بیماری است و وجود خون در ادرار یا مدفوع از دیگر علائم شایع هموفیلی هستند.

همچنین شایع‌ترین علت ناتوانی ناشی از هموفیلی بیماری‌های مفصلی مزمن یا آرتروپاتی‌ها هستند.

درمان اختصاصی هموفیلی با توجه به سن، وضع سلامتی عمومی و شرح حال طبی، وسعت بیماری، نوع و شدت هموفیلی، تحمل بیمار نسبت به داروهای اختصاصی و روش‌های درمانی، توجه به مرحله بیماری و عقیده و ترجیح بیمار، با تزریق خون و درمان پیشگیری کننده با تزریق فاکتورهای انعقادی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین